Protokół z obrad
Protokół Nr XXVI / 09 Obrady XXVI Sesji Rady Gminy Stare Czarnowo otworzył o godzinie 1200 Przewodniczący Rady Gminy Kazimierz Mendak - powitał wszystkich radnych, pracowników urzędu tj.: Wójta Gminy, Sekretarza, Skarbnika Gminy, sołtysów oraz pozostałe osoby. Porządek przedstawiał się następująco:
Wójt wniósł do porządku obrad projekt uchwały w sprawie ustanowienia służebności gruntowej. W uzasadnieniu Wójt wyjaśnił, że Gmina Stare Czarnowo jest w końcowym etapie przygotowania dokumentacji budowy oczyszczalni ścieków dla miejscowości Stare Czarnowo. W związku z realizacją projektu budowy oczyszczalni ścieków niezbędne jest przeprowadzenia negocjacji z właścicielami działek w celu uzyskania zgody na ustanowienie służebności gruntowej. Ad. 2 Przyjęcie protokołu z XXV sesji Rady Gminy tj. z dnia 29.12.2008r. Przewodniczący Rady poinformował, że na wniosek Radnej Cioch zostanie wniesiona poprawka w protokole nr XXIII/08 z XXIII sesji z dnia 17.11.2008. Zmiana nastąpiła w wypowiedzi Radnego Roga na podstawie dokładnego powtórnego przesłuchania nagrania. Odczytał treść wprowadzonych zmian (szczegółowa poprawka stanowi załącznik nr 4 do niniejszego protokołu). Następnie Przewodniczący Rady poddał przegłosowaniu protokół z XXV sesji z dnia 29.12.2008 r. Po przyjęciu protokołu z XXV sesji Radny Róg stwierdził, że protokół z XXIII sesji był przegłosowany i przyjęty przez Radę a dopiero Radna Cioch zgłosiła swój wniosek o zmianę w protokole. Także ta zmiana nie może być wprowadzona. Bo powinna to zgłosić przed przegłosowaniem protokołu. Radny Grzywiński zapytał co oznacza miejsce wykropkowane w odczytanej informacji z nagrania. Przewodniczący Rady wyjaśnił, że tego wyrazu nie można było dokładnie usłyszeć (zrozumieć) z nagrania sesji, stąd miejsce wykropkowane. Ad. 3 Informacja Przewodniczącego o pracy Rady Gminy w okresie międzysesyjnym;
Przewodniczący Rady poinformował, że dnia 29 grudnia 2008 r. wpłynęło do Rady Gminy pismo, ale nie zostało odczytane ostatnio na sesji z tego względu, że nie było podpisane. Następnie, po ustaleniu osoby, która to pismo złożyła w sekretariacie Urzędu Gminy, zostało złożone kolejne pismo w dniu 28.01.2009, które zostało podpisane w imieniu mieszkańców budynku nr 37 w Binowie przez P. Strzelec i P. Kryszkiewicz. Pismo dotyczyło zaległości w wywożeniu szamba przez P. Trybę, niemożliwości sprawdzenia licznika za wodę. Przewodniczący Rady odczytał oba pisma i przekazał je Wójtowi, celem rozpoznania sprawy. Przewodniczący Rady poinformował o odbytych komisjach Rady w okresie międzysesyjnym, i tak:
(Sprawozdania z działalności stałych Komisji Rady za II półrocze 2008 r. – nie były odczytane i stanowią załącznik nr 7, 8, 9 i 10 do niniejszego protokołu.) Ad. 4 Sprawozdanie Wójta z działalności w okresie międzysesyjnym. Wójt Gminy M. Woś przedstawił sprawozdanie z działalności w okresie międzysesyjnym:
W tym miejscu Przewodniczący Rady podziękował Sołtysowi Kołowa za tak dobrą organizację uroczystości dla najstarszych mieszkańców Kołowa. Zaproponował, aby wszyscy sołtysi wyszukali tych najstarszych mieszkańców i zainicjowali podobne uroczystości. Dodatkowo mieszkańcy Kołowa przygotowują wystawę jak Kołowo po wojnie się tworzyło, ze zdjęciami, opisami. (W tym momencie przybył na sesję spóźniony Radny M. Piątkowski). Ad. 5 Informacja o stanie finansowym gminy. Informację j/w przedstawiła Skarbnik Gminy A. Baran. Zgodnie z uchwałą nr XXV/172/08 z dnia 29 grudnia 2008 r. Rady Gminy w Starym Czarnowie budżet Gminy na rok 2009 przedstawia się następująco: Po stronie dochodów – 10 622,203 zł Do dnia 31 stycznia Rada Gminy nie wprowadzała zmian w budżecie, również Wójt nie dokonywał zmian budżetu zarządzeniami. Z dniem 1 stycznia 2009 r. rozdzielono księgowość jednostek organizacyjnych Gminy Stare Czarnowo. Dyskusja – brak. (Szczegółowa informacja o stanie finansowym gminy stanowi załącznik nr 11 do niniejszego protokołu). Ad. 6 Interpelacje i zapytania radnych. Interpelacje i zapytania wnosili n/w radni: Radna Cioch:
Radna Froncala:
Radny Dobrzański:
Radny Grzywiński:
Radny Piątkowski:
Radna Marczewska:
Ad. 7. Zapytania sołtysów. Zapytania zgłaszali n/w sołtysi: Sołtys Sołectwa Żelewo – H. Świętek:
Ad. 8 Projekt uchwały w sprawie uchwalenia planu pracy Rady Gminy Stare Czarnowo na 2009 r. - druk nr 1/XXVI. Przewodniczący Rady zapoznał z planem pracy Rady Gminy, który przedstawia się następująco:
Następnie Przewodniczący Rady odczytał tekst uchwały. Dyskusja – brak Z uwagi na brak dyskusji Przewodniczący Rady poddał do przegłosowania projekt uchwały w sprawie uchwalenia planu pracy Rady Gminy Stare Czarnowo na 2009 r. (W czasie głosowania j/w nieobecny był na sali radny Róg). Ad. 9. Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2009 r. - druk nr 2/XXVI. Przewodniczący Rady zapoznał z projektem uchwały i planem pracy Komisji Rewizyjnej. Dyskusja: Radna Cioch zwróciła uwagę, że w planie pracy Komisji Rewizyjnej w drugim kwartale, który kończy się w czerwcu, zaplanowana jest kontrola wydatków za miesiąc maj i czerwiec. To jest nierealne. Taka sama sytuacja jest w czwartym kwartale, gdzie ma nastąpić kontrola za miesiąc listopad i grudzień. W związku z powyższym Radna uważa że plan pracy powinien ulec zmianie. Poza tym jest sprawa kontrolowania wydatków raz na dwa miesiące. Na posiedzeniu komisji była rozmowa że raz na dwa miesiące Komisja zbiera się w sprawie kontrolowania wydatków wszystkich, a w dodatkowym punkcie są inwestycje. Czy inwestycje są dodatkowym spotkaniem w kwartale czy raz na dwa miesiące? Radna poprosiła o zmianę tego planu. Radny Grzywiński wyjaśnił, że wcześniej już poprawił ten plan lecz nie wiedział, że P. Przewodniczący go wyręczy. Uznał, że plan ulegnie zmianie, tzn. w II kwartale w punkcie 5 nastąpi zapis kontrola wydatków za miesiąc maj. W kwartale III w punkcie 1 kontrola wydatków za miesiąc czerwiec natomiast w punkcie 4 zawrzeć zapis kontrola wydatków za miesiąc lipiec i sierpień. W IV kwartale w punkcie 4 - kontrola wydatków za miesiąc listopad. To jest plan pracy na 2009 rok i dlatego chciał ten rok jakoś zamknąć. Ale zgadza się z koleżanką radną. Uznał że nie będą kontrolowali co miesiąc wydatków, lecz co dwa miesiące, jest to trochę więcej pracy ale sobie z tym poradzą. Ponadto radny stwierdził, że bardzo zaskoczyła go postawa Pani Skarbnik, gdyż zapotrzebowanie złożył na kilka dni przed posiedzeniem komisji odnośnie przedstawienia dokumentacji, faktur. Przewodniczący Rady poinformował, że pod koniec sesji poruszymy ten temat, ponieważ jest pismo złożone do Przewodniczącego przez P. Skarbnik. Przewodniczący Rady zaproponował aby pkt 5 z II kwartału przenieść do kwartału III, a pkt 4 z IV kwartału wykreślić miesiąc grudzień. Miesiąc ten zostanie przeniesiony na styczeń roku następnego. W wyniku braku dodatkowych uwag Przewodniczący Rady poddał do przegłosowania projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2009 r. Ad. 10 Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego na 2009 r. - druk nr 3/XXVI. Przewodniczący Rady zapoznał z planem pracy Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego na rok 2009. Dyskusja: Przewodniczący Rady uznał, że z planie pracy Komisji zabrakło zapisu w sprawie spotkania z mieszkańcami pozostałych miejscowości, tj. w 1 pkt III kwartału. Radna Cioch przyznała, że jeśli będą uwagi i potrzeba takich spotkań, poprawi i dopisze pozostałe miejscowości. Z uwagi na brak dalszej dyskusji Przewodniczący Rady poddał do przegłosowania projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego na 2009 r. (stanowi on załącznik nr 16 do niniejszego protokołu). Ad. 11 Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Rolnictwa, Rzemiosła i Ochrony Środowiska na 2009 r. - druk 4/XXVI. Przewodniczący Rady przedstawił plan pracy Komisji Zdrowia i Spraw Społecznych na rok 2009. Dyskusja – brak. Z uwagi na brak dyskusji w powyższej sprawie Przewodniczący Rady poddał do przegłosowania projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Rolnictwa, Rzemiosła i Ochrony Środowiska na rok 2009 (projekt stanowi załącznik nr 18 do niniejszego protokołu) W wyniku jawnego głosowania, Rada Gminy na stan Rady 15 radnych, w obecności 15 radnych – 15 głosami „za” podjęła uchwałę Nr XXVI/187/09 z dnia 9 lutego 2009 r. w sprawie j/w - stanowi ona załącznik nr 19 do niniejszego protokołu. Ad. 12 Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Zdrowia, Oświaty i Spraw Społecznych na 2009 r. - druk nr 5/XXVI. Plan pracy Komisji Zdrowia i Spraw Społecznych na rok 2009 przedstawiła Przewodnicząca Komisji D. Cymerman. Dyskusja – brak. Z uwagi na brak dyskusji w powyższej sprawie Przewodniczący Rady poddał do przegłosowania projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia planu pracy Komisji Zdrowia, Oświaty i Spraw Społecznych na rok 2009 (projekt stanowi załącznik nr 20 do niniejszego protokołu). W wyniku jawnego głosowania, Rada Gminy na stan Rady 15 radnych, w obecności 15 radnych – 15 głosami „za” podjęła uchwałę Nr XXVI/188/09 z dnia 9 lutego 2009 r w sprawie j/w - stanowi ona załącznik nr 21 do niniejszego protokołu. Ad. 13 Projekt uchwały w sprawie uchwalenia programu współpracy na rok 2009 Gminy Stare Czarnowo z organizacjami pozarządowymi, podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego oraz stowarzyszeniami jednostek samorządu terytorialnego – druk nr 6/XXVI. Przewodniczący Rady zapoznał z projektem uchwały i uzasadnieniem w sprawie jw. Dyskusja- brak. Z uwagi na brak dyskusji w powyższej sprawie Przewodniczący Rady poddał do przegłosowania projekt uchwały w sprawie uchwalenia programu współpracy na rok 2009 Gminy Stare Czarnowo z organizacjami pozarządowymi, podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego oraz stowarzyszeniami jednostek samorządu terytorialnego (projekt stanowi załącznik nr 22 do niniejszego protokołu). W wyniku jawnego głosowania, Rada Gminy na stan Rady 15 radnych, w obecności 15 radnych – 15 głosami „za” podjęła uchwałę Nr XXVI/189/09 z dnia 9 lutego 2009 r. w sprawie j/w - stanowi ona załącznik nr 23 do niniejszego protokołu. Ad. 14 Projekt uchwały w sprawie zmiany w statucie Gminy Stare Czarnowo – druk nr 7/XXVI. Przewodniczący Rady zapoznał z projektem uchwały i uzasadnieniem w sprawie zmiany w statucie Gminy Stare Czarnowo. Dyskusja: Radny Grzywiński miał wątpliwości co do sposobu powołania Sekretarza Gminy. W statucie był zapis, że Sekretarza i Skarbnika Gminy powołuje Rada Gminy na wniosek Wójta. Stwierdził że Rada Gminy została postawiona przed faktem dokonanym, czyli wójt najpierw powołał Sekretarza a następnie zmieniono zapis w Statucie Gminy. Radni nie głosowali w tej sprawie. Radny osobiście poczuł się urażony, stwierdził że Rada jest niepoważnie traktowana. Skąd pośpiech w powołaniu Sekretarza skoro gmina ma na to 6 miesięcy? Żeby zaprotestować procedurom takiego traktowania Rady Radny był przeciwny podjęciu powyższej uchwały. Wójt przytoczył zasadzę akty prawne wyższego rzędu, tzn. jeżeli ustawa w sejmie została zmieniona to nasz statut już nie obowiązuje. Ustawa o samorządzie gminnym zmieniając ten zapis automatycznie zmienia zapis w statucie gminy i teraz formalnie musi to być przeprowadzone. Radny Grzywiński zauważył, że skoro ustawa sejmowa jest aktem nadrzędnym nad statutem gminy to niepotrzebne jest uchwalanie zmian w statucie. Ustawodawca zmienił i my nie musimy już tego robić. Radna Cioch uznała że musimy ustalić zmiany w statucie. Jeżeli wcześniej uchwaliliśmy statut to musimy również uchwalić zmiany. I to jest sprawa tej uchwały. Sprawa odwołania zastępcy wójta i powołania go na Sekretarza Gminy to odrębna sprawa, nie ma ona powiązania w tej chwili ze zmianą w statucie. Zmiany w statucie musimy dokonać i w tej chwili powinniśmy to zrobić. Przewodniczący Rady przypomniał że radni nie zmieniają statutu gminy tylko wprowadzają do niego zmianę, dostosowujemy nasz statut do ustawy. Wójt powołał sekretarza na podstawie ustawy. Radny Grzywiński uważa że statut został naruszony i nikt nie potrafi wyjaśnić dlaczego. Czemu Pan Łysik został powołany przed zmianami w statucie. Bo sekretarza powołuje rada. Dlaczego był taki pośpiech. Można to było zrobić po zmienieniu statutu. Radny Dobrzański stwierdził, że często przygląda się obradom sejmu i np. gdy chcą wprowadzić zmiany w konstytucji to odpowiednia komisja ten problem przedyskutuje i przedłoży to do sejmu. A u nas nie ma komisji statutowej, która powinna te zmiany przedyskutować. Radny Róg uważa, że to nie pierwszy przypadek że radni dowiadują się z telewizji, Internetu itp. o zmianach. Uważa że wójt nie miał odwagi powiadomić radnych o tej zmianie. Dowiedział się o powołaniu sekretarza od przechodnia w Kołbaczu. Przechodzień wie więcej niż radny. Tu miał zastrzeżenia do wójta, po co ta rada skoro nie jest odpowiednio informowana. Wójt powtórzył, że rada gminy nie ma takich kompetencji jak poprzednio do powoływania sekretarza. Zostały one ustawą wyłączone i teraz te kompetencje ma wójt. Ustalił to sejm w stosunku do całej RP. Przewodniczący Rady poprosił radnych o dokładne wczytanie się w tekst uchwały. W tym projekcie uchwały nie ma nic o powołaniu Pana Łysika na sekretarza gminy i poprosił aby tych dwóch spraw nie łączyć. Powiedział że my dzisiaj dostosowujemy statut gminy do ustawy. Radna Froncala zadała pytanie wójtowi, bo takie pytania zadają jej już mieszkańcy, czy wójt na dzień dzisiejszy zamierza zatrudnić oprócz sekretarza zastępcę wójta. Wójt odpowiedział że nie ma takiego zamiaru. Radny Kałucki spytał że skoro nie ma zamiaru zatrudniać zastępcy wójta to po co zapis w statucie o zastępcy par. 105 Stwierdził żeby statut uporządkować do końca. Skoro zastępcy wójta nie będzie to w statucie należy wpisać sekretarz. Bo w przyszłości zastępca może być. Wójt wyjaśnił, że tego zapisu nie należy zmieniać, bo w przyszłości, w następnej kadencji może być zastępca wójta, może być taka potrzeba. Może funkcjonować i zastępca i sekretarz. Wójt uznał, że skoro ustawa zmusza go do zatrudnienia sekretarza, natomiast zatrudnianie zastępcy to marnotrawstwo na dzień dzisiejszy. Zastępca zmienił stanowisko. Istnieje perspektywa że kiedyś zastępca wójta będzie tu potrzebny. Przewodniczący Rady poddał przegłosowaniu odczytanemu wcześniej projektowi uchwały w sprawie zmiany w statucie Gminy Stare Czarnowo (projekt stanowi załącznik nr 24 do niniejszego protokołu). Ad. 15 Sprawozdanie z działalności Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za rok 2008 – druk nr 10/XXVI. Przewodniczący Rady odczytał sprawozdanie z działalności Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Starym Czarnowie za rok 2008. Dyskusja: Radny Dobrzański zapytał przewodniczącą komisji, kto imiennie należy do GKRPA. Odpowiedzi udzieliła Radna Marczewska – przewodnicząca GKRPA, w skład komisji należy: J. Rusinek, ks. A. Sowa, M. Łuszczewski, M. Palus, D. Sipko jako pełnomocnik (wcześniej była G. Piskorz, ale zrezygnowała.) Radny Grzywiński zapytał czy członkowie komisji zostali przeszkoleni gdyż jest taki obowiązek. Radna Marczewska odpowiedziała że tak, szkolenie odbyło się w Pyrzycach. (Sprawozdanie j/w stanowi załącznik nr 26 do niniejszego protokołu.) Ad. 16 Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy Stare Czarnowo na rok 2009 – druk nr 8/XXVI. Przewodniczący Rady zapoznał z projektem uchwały i uzasadnieniem w sprawie jw. Dyskusja: Radna Cioch zapytała Radną Renatę Marczewską czy opracowując ten program korzystała z realizacji programu w roku 2009 i czy w swojej działalności ma jakieś trudności w wykonywaniu pracy, np. kontrola punktów sprzedaży napoi alkoholowych, gdyż program ten jest dość trudny. Radna Marczewska odpowiedziała, że jeśli chodzi o kontrole sprzedaży napoi alkoholowych są odpowiednie przeszkolone osoby które to sprawdzają. Większych trudności nie ma. Współpraca komisji z panią Sipko dobrze się układa, pomogła w opracowaniu tego programu. Program i zadania jest kontynuowany dalej jak w zeszłym roku. Przewodniczący Rady poddał przegłosowaniu odczytanemu wcześniej projektowi uchwały w sprawie zatwierdzenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałaniu Narkomanii dla Gminy Stare Czarnowo na 2009 rok (projekt stanowi załącznik nr 27 do niniejszego protokołu). W wyniku jawnego głosowania, Rada Gminy na stan 15 radnych, w obecności 15 radnych – 15 głosów „za”,– podjęła uchwałę Nr XXVI/191/09 z dnia 9 lutego 2009 r w sprawie j/w – stanowi ona załącznik nr 28 do niniejszego protokołu. Ad. 17 Projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XXV/179/08 Rady Gminy Stare Czarnowo z dnia 29 grudnia 2008 r. – druk nr 9/XXVI. Przewodniczący Rady zapoznał z projektem uchwały j/w. oraz z pismem ze Związku Nauczycielstwa Polskiego w sprawie wyrażenia opinii do niniejszej uchwały – jest ona pozytywna (pismo stanowi załącznik nr 29 do niniejszego protokołu). Dyskusja – brak. Przewodniczący Rady poddał przegłosowaniu odczytanemu wcześniej projektowi uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XXV/179/08 Rady Gminy Stare Czarnowo z dnia 29 grudnia 2008 r. (projekt stanowi załącznik nr 30 do niniejszego protokołu). Ad. 18 Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na kupno nieruchomości gruntowej położonej w miejscowości Glinna (dot. dz. nr 289/15) - druk nr 12/XXVI. Przewodniczący Rady poprosił wójta o przedstawienie projektu uchwały. Wójt wyjaśnił, że na jego wniosek został wysłany wniosek Prezesa Malinowskiego do Krakowa, który został rozpatrzony przez radę naukową w sprawie przejęcia działki, która ma służyć na powiększenie działki, gdzie obecnie jest kotłownia i oczyszczalnia ścieków. Jest to część, która da nam dostęp do drogi gminnej oraz będziemy mogli w przyszłości usytuować plac zabaw, miejsce do piłki siatkowej, do grillowania. Będzie to współgrało z projektem organizacji miejsca na świetlicę wiejską. Dyskusja: Radny Dudziński zacytował zapis projektu uchwały i stwierdził, że jest niejasne, że najpierw chcemy kupić a nie wiadomo za ile. Nie wiadomo ile wójt wynegocjuje a tą uchwałą dajemy wolną rękę. Wójt odpowiedział, że na posiedzeniu komisji rolnej mówił jak ta sprawa wygląda. Deklarował że te dwie działki, możliwe że będzie to za symboliczną złotówkę, a maksymalnie do 50 tys złotych, dlatego nie chciał żeby tę kwotę wpisywać do uchwały. Jest to ponad 52 ary, działki niezbędne, w porównaniu do ceny działek na rynku to kwota niewielka. Jeśli warunki będą gorsze to zwróci się do radnych. Obecnie jest opracowywany projekt zagospodarowania tego terenu i do 26 lutego jest czas na złożenie wniosku na dofinansowanie remontu świetlicy. Złożyliśmy wniosek i mamy fundusze 250 tys. na remont świetlic Binowo, Glinna i Dębina i brak projektu może skutkować tym że wniosek nie zostanie zrealizowany. Nie chcemy zmarnować tych pieniędzy. Wójt powiedział że radni mogą dać mu bariery na piśmie, ale daje słownie, że drożej niż za 50 tys. złotych tych dwóch działek nie będzie mógł kupić. Wójt pragnie pozyskać te działki dla dobra gminy. Jeśli radni uważają, że możemy czekać do następnej sesji na podjęcie tej uchwały to jest duże ryzyko. Przewodniczący Rady zwrócił uwagę radnemu Dudzińskiemu, że takie uwagi mogły paść na komisjach. Ale takich zastrzeżeń nie było na komisji rolnictwa, nie było też w protokole. Poinformował, że jeśli radni chcą, to zmienimy zapis w par. 1 i wpiszemy kwotę do której można kupić te działki i przegłosujemy. Radna Froncala stwierdziła, że kolega radny nie ma zastrzeżeń co do przejęcia tych działek, ale chce wyjaśnień od wójta w sprawie kwoty. Radny Grzywiński stwierdził, że na posiedzeniu komisji wójt nie poinformował jaka będzie cena tych działek i myśleli że do końca sesji ta cena zostanie ustalona. Radna Cioch zauważyła że pierwsza sprawa to wysokość kwoty do jakiej wójt musi kupić działkę. Uważa że nie ma konieczności dopisywania kwoty do uchwały, gdyż są komisje, protokoły, nagrania do jakiej kwoty wójt może kupić działki. I gdyby wójt kupił te działki za kwotę większą niż ustalono, to jest możliwość tego udowodnienia. Radny Róg uważa, że wójt nie powinien mówić na komisjach o cenie tych działek. ZZD Kołbacz jest spółką skarbu państwa, będzie wycena i będzie ona do negocjacji. Jest pozytywna opinia Radnego z Glinnej i nie ma o co wojny toczyć. Przewodniczący Rady przerwał dyskusję. Przewodniczący Rady poddał przegłosowaniu odczytanemu wcześniej projektowi uchwały w sprawie wyrażenia zgody na kupno nieruchomości gruntowej położonej w miejscowości Glinna (projekt stanowi załącznik nr 32 do niniejszego protokołu). Ad. 19 Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na kupno nieruchomości gruntowej położonej w miejscowości Glinna (dot. dz. nr 289/16) - druk nr 13/XXVI. Przewodniczący Rady zapoznał z projektem uchwały i uzasadnieniem w sprawie jw. Dyskusja – brak Z uwagi na brak dyskusji Przewodniczący Rady poddał przegłosowaniu odczytanemu wcześniej projektowi uchwały w sprawie wyrażenia zgody na kupno nieruchomości gruntowej położonej w miejscowości Glinna (projekt stanowi załącznik nr 34 do niniejszego protokołu). Ad. 20 Projekt uchwały w sprawie uzupełnienia składu osobowego Komisji Rewizyjnej – druk nr 11/XXVI. Przewodniczący Rady zapoznał z projektem uchwały i uzasadnieniem w sprawie jw. Przewodniczący odczytał pismo radnego Grzywińskiego z dnia 19 stycznia br., w którym wniósł o uzupełnienie składu osobowego komisji rewizyjnej (pismo stanowi załącznik nr 36 do niniejszego protokołu). Dyskusja: Radny Grzywiński uważa że statut został naruszony i w chwili obecnej zmieniono zapis w statucie i w związku z powyższym należy uzupełnić skład w komisji. Wcześniej był radny Z. Róg, do którego nie miał żadnych uwag. Został on odwołany nie dlatego, że źle pracował, ale że było to niezgodne ze statutem i dlatego teraz wnosi o uzupełnienie składu Komisji Rewizyjnej o radnego Z. Roga. Zgłaszanie kandydatów: Radna Cioch zgłosiła do komisji rewizyjnej koleżankę, ponieważ jest to ciężka praca, a ona jest osobą zrównoważoną – dlatego zgosiła do składu komisji rewizyjnej Panią J. Rusinek Radny Grzywiński ponownie zgłosił Pana Z. Roga do składu komisji rewizyjnej. W/w kandydaci wyrazili zgodę. Przewodniczący Rady, z uwagi na brak dalszych kandydatów, zamknął listę kandydatów. Następnie kolejno poddał przegłosowaniu powyższych kandydatów, za P. Rusinek głosowało 8 radnych „za”, „wstrzymał się” 1 radny, a „przeciw” było 6 radnych. Za kandydaturą P. Roga głosowało 7 „za”, „wstrzymało się” 8 radnych. Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w sprawie uzupełnienia składu osobowego Komisji Rewizyjnej (projekt stanowi załącznik nr 37 do niniejszego protokołu). W wyniku jawnego głosowania, Rada Gminy na stan 15 radnych, w obecności 15 radnych – 8 głosami „za”, 6 głosów „przeciw” i 1 głos „wstrzymujący się” – podjęła uchwałę Nr XXVI/195/09 z dnia 9 lutego 2009 r. w sprawie j/w – stanowi ona załącznik nr 38 do niniejszego protokołu. Ad. 21 Projekt uchwały w sprawie ustanowienia służebności gruntowej. Przewodniczący Rady przeszedł od razu do dyskusji. Dyskusja: Radni zapytali które to działki, gdzie są położone. Wójt wyjaśnił że działki te położone są na ul. Polnej gdzie najniższy punkt koło P. Jasińskiej, druga działka koło P. Michta-Sankowscy, blisko kościoła. Radny Żerebecki zapytał czy tych działek nie można kupić. Na co Wójt odpowiedział, że nie ma to sensu, to są małe powierzchnie, kupno dłużej trwa. Przewodniczący Rady dodał, że Państwo: Sarnecki E., Wasilewska H., Jasiński T. podpisali oświadczenie, że wyrażają zgodę na lokalizację przepompowni. Wójt natomiast poinformował, że do końca roku zeszłego wystarczyło złożyć dokumentację na pozwolenie na budowę w Starostwie. Teraz to nie wystarczy, wiele przepisów się zmieniło i musimy na nie zareagować. Radny Dudziński spytał jaka odpłatność będzie za to. Wójt odpowiedział, że możliwe że będzie, ale na razie jest bezpłatnie. Zanim dojdzie do podpisania aktu notarialnego będziemy musieli jeszcze rokowania przeprowadzić. Ale wierzy, że państwo, którzy wyrazili zgodę na korzystanie bezpłatne, w dalszym ciągu to podtrzymają. Przewodniczący Rady zapoznał z projektem uchwały i uzasadnieniem w sprawie jw. Przewodniczący Rady poddał przegłosowaniu odczytany wcześniej projekt uchwały w sprawie ustanowienia służebności gruntowej (projekt stanowi załącznik nr 39 do niniejszego protokołu). Ad. 22 Odpowiedzi na zgłaszane interpelacje i zapytania radnych oraz sołtysów. Na zgłaszane interpelacje i zapytania radnych i sołtysów udzielał odpowiedzi Wójt Marek Woś, i tak:
Ad. 23 Wolne wnioski. Przewodniczący Rady zapoznał z pismami dot.
Radny Grzywiński stwierdził, że jeżeli chodzi o podatki to wójt zobowiązany jest do umieszczenia na tablicy ogłoszeń komunikatu komu i w jakiej wysokości może podatek umorzyć. Odnośnie OPS uważa, że w swojej kadencji raz pytali o jedną sprawę i została ona na miejscu wyjaśniona, chodziło o wydatki bieżące za miesiąc listopad i grudzień. Radny uważa, że Komisja Rewizyjna nic nie może. Dlatego zwrócił się do Regionalnej Izby Obrachunkowej, którą uważa za instytucję wiarygodną i miarodajną, aby dowiedzieć się co Komisji Rewizyjnej przysługuje. Przewodniczący Rady stwierdził, że radny Grzywiński doczytał się że jest 4 członków a nie 5 i dlatego zmieniliśmy statut. Następnie radny Grzywiński otrzymał specyfikację wszelkich dokumentów. Był proszony aby zakreślił które dokumenty chce otrzymać do wglądu. Napisał pismo do RIO i Pani Skarbnik też napisała, że jest nieprawdą że komisja rewizyjna nie ma dostępu do dokumentów. Jakoś pozostali członkowie komisji mieli wgląd. Każdy radny może przyjść pracować na komisji rewizyjnej i każdy radny otrzyma do wglądu dokumenty które będzie chciał, na które pozwala prawo. Radny Róg pogratulował radnej Rusinek wygranej. Odwołując się do pisma Pani skarbnik stwierdził że jest to „masło maślane”. Robicie mętlik okrutny. Słowo honoru p. Kazia już nic dla mnie nie znaczy. Obłuda jest w tej radzie. Tyle lat tu jestem, już piątą kadencję i nie spotkałem się nigdy z taką radą. To moje uwagi do komisji rewizyjnej. Intryga sięga zenitu. Bywałem w innych komisjach i nic takiego nie było. Gratuluje takiego składu. Czy wójta interesują tylko sprawy policji, prokuratury, sądu. Na komisji powinniście to wyjaśnić i Grzywiński chciał rozrobić. Wójcie, pan tu nie jest szefem. Proszę państwa z całym szacunkiem, jestem rozczarowany, i tym głosowaniem. Demokracja rządzi się swoimi prawami. Dokumentów jest dużo, tylko po co to wyjaśniać na policji, prokuraturze. Wójt uznał, że gdyby od początku były przestrzegane zasady i tryb pracy komisji rewizyjnej to by nie doszło do tego konfliktu, który w tej chwili jest. Zasady działania i tryb pracy komisji rewizyjnej Gminy Stare Czarnowo stanowią załącznik do statutu gminy. Żaden z protokołów pana Grzywińskiego nie jest zgodny z tymi zasadami. Pan z komisji rewizyjnej zrobił samowolkę, czego przykładem jest protokół z 16 stycznia zeszłego roku, który stał się zaczynem tych wszystkich dochodzeń. A nie teraz dochodzi do sytuacji że pani skarbnik oburzona postawą przewodniczącego Komisji Rewizyjnej stara się przeciwstawić temu. Mimo że nie miała za wiele czasu gdyż była poddana kontroli, to napisała pismo do RIO, napisała coś z sensem. A teraz słyszy się że to pismo nic nie znaczy. Słowo oparte na prawie niektórzy luźno komentują że za długo, że nic niewarte. Jeśli przekraczane jest prawo to się powiadamia odpowiednie organy i zostały one powiadomione i niepotrzebnie wracamy teraz do tematu. Radna Cioch stwierdziła, że praca w komisji rewizyjnej jest bardzo przykra, każdy dokument który jest przeglądany, ma swoją złośliwą oprawę. Przykładem jest 2 lutego na posiedzeniu komisji, gdzie zapytała przewodniczącego jak długo planuje pracę na tej komisji i dlaczego zakres pracy został poszerzony bez uzgodnienia z członkami komisji. Radny Grzywiński odpowiedział, cytuję: „to ja będę ustalał tematy pracy”. Nie było to zgodne z planem pracy, to były tematy bardzo obszerne. Pani Agata przyniosła materiały, pan Wiesław wziął część dokumentów, resztę dał pani Bożence. Dlatego radna uznała, że skoro też jest członkiem komisji poprosiła od pani Bożenki o część materiałów do opracowania. Radny Grzywiński zdenerwował się, że nie ma dostępu do wszystkich dokumentów i napisał to pismo do RIO. Radna stwierdziła, że radny niepotrzebnie pisał że toczy się sprawa na policji. Na komisji Grzywiński czuje się panem i władcą. Nie można dyskutować bo są złośliwe uwagi. Cytuję, powiedział na temat pani Skarbnik: „skąd ona ma delegacje, po co ona jeździ, gdzie ona jeździ…”. Zaproponował panu Grzywińskiemu żeby w związku z wyborem nowego członka komisji rewizyjnej, przeprowadzić szkolenie w ramach komisji, zgodnie z załącznikiem do statutu i żeby to zrobił prawnik. Radny Grzywiński stwierdził, że to nic nie da bo prawnik jest zatrudniony przez wójta. Radna zaproponowała żeby to szkolenie przeprowadził obcy prawnik i żeby to szkolenie również protokołowała pani Ula. Radny Grzywiński powiedział, że napisał to pismo do RIO i czeka na odpowiedź. Oddaje się do dyspozycji Rady. Radny Róg stwierdził, że obowiązkiem Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Rady jest obecność na komisjach i Pani Skarbnik. Problemu by nie było. Na co Radna Cioch odpowiedziała, że gdy pojawiły się pytania to przyszła Pani Skarbnik i zastępca wójta i wszystko wyjaśnili. Ad. 24 Zakończenie obrad XXVI Sesji Rady Gminy Stare Czarnowo. Z uwagi na brak dalszych dyskusji i wyczerpanie porządku obrad Przewodniczący Rady Gminy Kazimierz Mendak ogłosił zakończenie obrad XXVI Sesji Rady Gminy. Sesja zakończyła się o godzinie 1620.
Przewodniczący Rady Gminy Kazimierz Mendak
Protokół sporządziła: |
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
redaktor BIP Data wytworzenia:
04 sie 2009
Osoba dodająca informacje
redaktor Data publikacji:
04 sie 2009, godz. 13:00
Osoba aktualizująca informacje
redaktor Data aktualizacji:
04 sie 2009, godz. 13:00