Zarząrzenie Nr I/13/04 Wójta Gminy Stare Czarnowo z dnia 28 maja 2004r.
W celu realizacji obowiązków wynikających z art. 15a ustawy z 16 listopada 2000r. o przeciwdziałaniu wprowadzania do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz o przeciwdziałaniu finansowaniu terroryzmu /Dz. U. z 2003r. Nr 153, poz. 1505/, zwanej dalej ustawą:
§ 1
zobowiązuję pracowników Urzędu Gminy oraz pracowników jednostek organizacyjnych Gminy do zapoznania się z przepisami dotyczącymi przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz przeciwdziałaniu finansowaniu terroryzmu.
§ 2
Pracownicy finansowo - księgowi Urzędu oraz jednostek organizacyjnych Gminy w trakcie dokonywania czynności kontrolnych obowiązani są do zwracania szczególnej uwagi na:
- nietypowe transakcje związane z nabyciem majątku komunalnego,
- umowy i transakcje związane z wykonywaniem przez inne podmioty zadań publicznych jednostek samorządu terytorialnego, realizowane na warunkach odbiegających od istniejących standardów,
- nietypowe zachowania i czynności podejmowane przez uczestników postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, polegające między innymi na oferowaniu przez nich warunków wykonania zamówienia rażąco odbiegających od oferowanych przez innych,
- przypadki dokonywania przez zobowiązanych podpłat podatków i ewentualnego ich wycofywania,
- udział kontrolowanych jednostek w nietypowych przedsięwzięciach, szczególnie finansowanych z udziałem kapitału zagranicznego.
§ 3
- Pracownicy , o których mowa w § 2 zobowiązani są:
- dokonywać analizy i oceny transakcji kontrolowanych jednostek w rozumieniu art. 2 pkt. 2 ustawy, w których występują symptomy wskazujące na możliwość wprowadzenia do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz sprawdzać, czy kontrolowana jednostka w przypadku podejrzenia wprowadzenia do obrotu takich wartości, powiadomiła o tym Generalnego Inspektora Informacji Finansowej
(GIIF),
- sporządzać potwierdzone kopie dokumentów dotyczących transakcji, co do których zachodzi podejrzenie, że mają one związek z popełnieniem przestępstwa, o którym mowa w art. 299 Kodeksu karnego,
- zebrać dostępne informacje o osobach przeprowadzających te transakcje,
- dokonać w formie notatki służbowej opisu transakcji, co do których istnieje podejrzenie, że mogą mieć na celu wprowadzenie do obrotu wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł wraz z uzasadnieniem, że zachodzą okoliczności wskazane w art. 15a ust. 1 pkt. 1 ustawy i istnieje uzasadniona potrzeba powiadomienia GIIF, załączając projekt powiadomienia GIIF i dokumentację wymienioną w pkt. 2 i 3 do powyższej notatki.
- Wzór powiadomienia GIIF stanowi ZAŁĄCZNIK NR 1 do niniejszego zarządzenia.
§ 4
- Na koordynatora wszystkich spraw związanych z realizacją przez Gminę zadań wynikających z przedmiotowej ustawy wyznaczam Arkadiusza Łysik.
- Na zastępcę koordynatora wyznaczam Bogdana Adrabińskiego.
§ 5
- Koordynator ds. współpracy z Generalnym Inspektorem Informacji Finansowej uznając zasadność podjęcia działań wnioskowanych przez pracownika przedstawia kierownikowi jednostki projekt powiadomienia GIIF zawierający opis ujawnionych okoliczności wraz z przyczynami, dla których uznano, że mogą wskazywać na dokonywanie działań mających na celu wprowadzenie do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł. W przypadku stwierdzenia braku zasadności powiadomienia GIIF - sporządza uzasadnienie swojego stanowiska i przedstawia kierownikowi jednostki celem podjęcia odpowiedniej decyzji.
- Kopie powiadomienia GIIF wraz z dokumentacją oraz projekty powiadomień są ewidencjonowane w prowadzonym przez koordynatora rejestrze, którego wzór stanowi
ZAŁĄCZNIK NR 2 do niniejszego zarządzenie.
- Dostęp do rejestru i dokumentacji w sprawie powiadomienia GIIF mają osoby przeze mnie upoważnione.
§6
- Za realizację zadań wynikających z art. 15 i art. 15a ustawy odpowiedzialny jest koordynator ds. współpracy z Generalnym Inspektorem Informacji Finansowej, do którego obowiązków należy:
- przeprowadzenia szkolenia pracowników Urzędu w zakresie niezbędnym do prawidłowego wykonywania zadań Gminy jako jednostki współpracującej z GIIF i przedstawienia w miarę potrzeby, propozycji przeprowadzania następnych szkoleń,
- przeprowadzenie szkoleń dla pracowników jednostek organizacyjnych Gminy,
- nadzór nad przestrzeganiem zasad zawartych w niniejszym zarządzeniu i przedstawienie propozycji dotyczących
uzupełnienia lub zmiany jego treści,
- przygotowanie na prośbę Generalnego Inspektora Informacji Finansowej informacji o podjęciu działań w celu
realizacji zadania jednostki określonego w ust. 1 i 2,
- okresowa analiza zapisów rejestru powiadomień GIIF o podejrzeniach wprowadzenia do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych bądź nieujawnionych źródeł, w celu ustalenia ich wzajemnych powiązań i przedstawienia raportu Wójtowi Gminy.
- Podczas nieobecności koordynatora za realizację zadań określonych w pkt. 1 odpowiedzialny jest zastępca.
§ 7
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Wójt Gminy Stare Czarnowo
mgr Marek Woś
|