VII Nadzwyczajną Sesję Rady Gminy Stare Czarnowo o godzinie 16.00
otworzył Przewodniczący Rady Kazimierz Mendak witając
wszystkich radnych, sołtysów, gości / w tym Wójta, Zastępcę Wójta,
Skarbnika Gminy, przedstawiciela prasy /.
Stwierdził / na podstawie listy obecności /, że jest quorum –
obecnych 15 radnych, można obradować i podejmować uchwały.
Lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do protokołu,
natomiast lista obecności osób spoza Rady Gminy stanowi załącznik nr
2.
Następnie zapoznał z treścią wniosku grupy radnych dot. zwołania
nadzwyczajnej sesji oraz załączonym, proponowanym porządkiem obrad
sesji.
Wniosek grupy radnych wraz z porządkiem stanowi załącznik nr 3 do
protokołu
Porządek obrad przedstawiał się następująco:
- Otwarcie VII Nadzwyczajnej Sesji Rady Gminy Stare Czarnowo.
- Stwierdzenie quorum.
- Informacja o stanie finansowym gminy.
- Interpelacje i zapytania radnych.
- Stanowisko Rady Gminy w sprawie powołania komisji
negocjacyjnej do rozmów z Gminą Szczecin / dot. działek wodociągowych/.
- dyskusja,
- stanowisko Rady Gminy
- Zakończenie obrad VII Nadzwyczajnej Sesji Rady Gminy Stare Czarnowo.
Ad.3 Informacja o stanie finansowym gminy.
Skarbnik Gminy .P. A. Baran przedstawiła sytuację finansową
gminy.
Poinformowała, że obecnie księgowość pracuje nad sporządzeniem
bilansu za 2002r. Termin sporządzenia bilansu i przekazania do
Regionalne Izby Obrachunkowej w Szczecinie upływa z dniem 30.04.2003r.
Problem polega natomiast na tym - jak wynika z protokołu
z kontroli przeprowadzonej przez RIO – że nie były sporządzane
zestawienia sald księgi głównej. To utrudnia pacę nad budżetem,
gdyż nie można ustalić zgodności sald analityki i syntetyki.
Zajmują się bieżącym księgowaniem wydatków i dochodów . Zakończono
rozliczenie miesiąca lutego br.
Kształtuje się ono następująco:
- wykonanie wydatków - 26,24 % kwoty planowanej
- wykonanie dochodów – 20,06 % kwoty planowanej.
Skarbnik poinformowała, że tak wysokie wykonanie wydatków wynika
m.in. stąd, że w miesiącu styczniu br. opłaciliśmy zaległe składki
do ZUS za miesiące: wrzesień, październik, listopad i grudzień 2002r.
budżetowa z 2002r. wynosiła 410.844 zł, natomiast stan
zobowiązań na koniec roku 2002 wynosił 770.597 zł.
Wójt P.M.Woś / w uzupełnieniu wypowiedzi
Skarbnika Gminy/ poinformował, że w trakcie przejmowania tego stanowiska
ujawniły się tam faktury z poprzedniego okresu i inne dokumenty.
Następnie Wójt poprosił swego Z-cę o zapoznanie z zaleceniami
pokontrolnymi - z przeprowadzonej kontroli kompleksowej gospodarki
finansowej gminy przez RIO Szczecin , która odbyła się w
okresie od 22.10.2002r. – 14.02.2003r. za okres 200-2002r.
- Z-ca Wójta P.Piskorz zapoznała z treścią
protokołu pokontrolnego, w którym zawarte są uchybienia i
nieprawidłowości w działalności gminy w zakresie spraw
organizacyjnych , budżetowych, finansowych , sprawozdawczości i zamówień
publicznych m.in.
- nie uregulowano działalności Biblioteki Publicznej w
St.Czarnowie,
- kierownicy jednostek organizacyjnych gminy nie posiadali pełnomocnictw
do działania jednoosobowego,
- nie ustalono procedury kontroli wydatków dokonywanych ze środków
publicznych, w tym zgodności z planem finansowym oraz zasad wstępnej
oceny celowości wydatków ponoszonych w związku z
realizacją zadań,
- nie objęto kontrolą co najmniej 5% wydatków podległych
jednostek organizacyjnych,
- nie dostosowano planu kont do obowiązującego stanu pranego,
- brak comiesięcznych zestawień sald księgi głównej,
- podejmowano decyzje o odroczeniach płatności podatków bez
udokumentowania,
- wykazane w sprawozdawczości budżetowej skutki finansowe w związku
z zastosowanymi ulgami, były niezgodne z ewidencją księgową,
- nie przestrzegano terminowego odprowadzania zaliczek na podatek
dochodowy od osób fizycznych, jak również składek na fundusz
ubezpieczeń społecznych i fundusz pracy oraz składek na
konto zakładowego funduszy świadczeń socjalnych,
- brak informacji miesięcznych i rocznych o zatrudnieniu osób
niepełnosprawnych,
- bieżące wydatki budżetowe łącznie z zobowiązaniami
przekroczyły roczny plan wydatków w poszczególnych podziałkach
klasyfikacji budżetowej.
- brak planu amortyzacji określającego stawki i kwoty rocznych odpisów
środków trwałych,
- nie oznaczono środków trwałych numerami identyfikacyjnymi,
- sprawozdania budżetowe były sporządzane niezgodne z ewidencją
księgową,
- brak potwierdzeń zarządców lokali mieszkalnych odnośnie
danych zawartych we wniosku o przyznanie dodatki mieszkalnego,
- brak kontroli podatkowej,
- brak danych niezbędnych dot. środków transportowych,
- w wielu przypadkach nie pobierano opłaty skarbowej od podań,
- nie ustalono przez Radę Gminy i nie pobierano opłat adiacenckich z
tytuły wzrostu wartości nieruchomości,
- nie przestrzegano przepisów w zakresie ustalania i pobierania opłat
za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych,
- nieprawidłowo rozliczano podróże służbowe,
- nie przestrzegano postępowania o zamówieniach publicznych na
roboty budowlane i kopii oferty najkorzystniejszej.
Szczegółowy protokół pokontrolny stanowi załącznik nr 4 do
protokołu.
Ad.4 Interpelacje i zapytania radnych.
W tym punkcie radni ustosunkowali się do odczytanego wcześniej
protokołu pokontrolnego i tak:
Radna Cioch stwierdziła że szokują ją niektóre
rzeczy, które tutaj usłyszała m.in. sprawa odsetek ZUS na
kwotę ok.48.000zł.
Z przedstawionej informacji przez Skarbnika Gminy na poprzedniej
sesji wynikało, że nie były uregulowane składki ZUS i powstały z tego
tytułu odsetki.
- dlatego też zapytała Skarbnika Gminy, jak wygadała realizacja innych
zobowiązań / pozostałe usługi, remonty dróg , sprawa zlecone itp./.
- jak wyglądała sprawa zapłaty tych zobowiązań. Czy tam również
był przekroczony termin płatności.
Radna uważała, że z tym ZUS wiążą się i następne odsetki, skoro w
m-cu styczniu br. tak duża kwota została zapłacona.
- również chciałby wiedzieć, ile te odsetki wynosiły za te miesiące,
co było uregulowane w styczniu 2003r.
Nie bardzo rozumie – co to znaczy , że były nie podliczone księgi.
Na spotkaniu komisji budżetu Skarbnik Gminy dała 100% pewności, że te
zobowiązania zostały uregulowane z roku 2002r./ które przeszły
na 2003r./
Wtedy było 717.000zł.a na komisji budżetu już było 770.000zł. Uważała
,że skoro nie są podliczane zestawienia księgi głównej – to
nie ma możliwości ustalenia prawidłowości sald. Co wiąże się to z
tym, że nie było zgodności zapisów księgowych z sprawozdawczością.
/ jak wykazano w protokole pokontrolnym /. Nie wyobraża sobie
prowadzenie księgowości bez podliczenia miesięcznych , nie
ustalając sald. Jest niedopuszczalna taka sytuacja.
Jeżeli cały rok było to tak prowadzone, to ma pytanie - co robiła
w tym czasie księgowość?
Również jest zastrzeżenie odnośnie ustalania podatków na rok
2002-2002.
Jest tutaj stwierdzony brak kontroli przez Skarbnika Gminy.
Radna uważała, że powinny być założone kartoteki pojazdów z
wszystkimi danymi pojazdu. Jeśli nie było tutaj kontroli , to jest wątpliwość
czy te podatki zostały dobrze ustalone.
Reasumując powyższe radna Cioch wnosiła o odpowiedź od Skarbnika Gminy
na następujące pytania:
- jak wyglądała spłata zobowiązań w 2001 –2002r.
Czy tam są też przekroczone terminy, czy też były płacone odsetki.
Uważała, że w pierwszej kolejności powinny być zapłacone składki
ZUS.
- kto poniesie konsekwencje za te odsetki.
Powinien ktoś za to ponieść odpowiedzialność, skoro nie były na bieżąco
prowadzone i księgowane dokumenty. Wówczas tak wygląda ta
realizacja i powstają odsetki. Poinformowała, że była podczas
przekazywania dokumentów przez Skarbnika Gminy P.Aksamitowską
i musi stwierdzić, że znalazły się dokumenty z 2002r. nie mówiąc już,
że było dużo dokumentów z 2003r. nie zaksięgowanych..
W związku z powyższym prosiła o odpowiedź na swoje zapytania na następnej
sesji.
Wójt P.M.Woś poinformował, że jest nawet
przypadek, gdzie faktury z 2000r. nie były zapłacone na kwotę
ok.130.000zł .Wykonawca prace wykonał i nie zostało mu zapłacone i
wystąpił na drogą sądowa. Same koszty sądowe wynoszą ok.15.000zł. i
są również wysokie odsetki.
Będzie się orientował, jakie są możliwości pociągnięcia do
odpowiedzialności.
Radny Kotylak stwierdził, że w tym protokole jest
określone, kto ponosi odpowiedzialność za te nieprawidłowości i
uchybienia.
Czy będzie wniosek Wójta do sądu o ukaranie tych osób.
Z-ca Wójta P.Piskorz poinformowała, że nie ma
określonych konkretnych procedur , czy to w ustawie o finansach
publicznych czy innych.. Są określone w niektórych przypadkach kary
dyscyplinarne, arbitrażowe. Myśli, że niektóre sprawy jak: przywłaszczenie
mienie /a tu takich nie ma/, niegospodarność itp. mogłyby się
nadawać do ukarania wynikające z kodeksu karnego, czy cywilnego.
Wójt uważał, że jeśli któraś z tych spraw będzie
się kwalifikowała do skierowania na drogę postępowania karnego , to na
pewno podejmie działania.
Jednak widzi, że są tutaj sprawy , które są trudne do
udowodnienia jak np. odsetki, których nikt nie wziął a doprowadził do
tego, że naraził gminę na straty.
Radny Grzywiński uważał, że tutaj wynika
odpowiedzialność z kodeksu cywilnego,chociażby sam fakt wypłacenia
bezprawnego ryczałtów za limity km. „ lekką ręką się rozdawało
gminne pieniądze...”
Przewodniczący Rady P.Mendak przypomniał, że w tym
momencie Komisja Rewizyjna będzie miała co robić. To wystąpienie
pokontrolne, jest jakby wskazówką do dokonania przez komisję
kontroli dokumentów.
Także czeka Komisję Rewizyjną dużo pracy.
Następnie przystąpił do kolejnego punktu porządku.
Ad.5 Stanowisko Rady Gminy w sprawie powołania komisji
negocjacyjnej do rozmów z Gminą
Szczecin / dot. działek wodociągowych/.
Przewodniczący Rady P.Mendak zapoznał z dotychczasowym
statusem prawnym nieruchomości położonych w Gminie Stare Czarnowo
– obręby: Nieznań, Kołbacz i Żelewo, a pozostających w
posiadaniu ZWiK - Ujęcie Wody Miedwie . Gmina Stare Czarnowo
pozostaje w sporze sądowym i pozasądowym z Gminą Szczecin.
M.in. ogółem dotyczy to 24 działek o łącznej powierzchni
21,7564 ha.
Wszystkie nieruchomości posiadają księgi wieczyste, prowadzone
przez Sąd Rejonowy w Gryfinie – wydział ksiąg wieczystych, w których
właścicielem jest Gmina Stare Czarnowo.
Prawomocnym orzeczeniem Sądu Rejonowego w Gryfinie w dziale i
wskazanych księgach został dokonany wpis „ prawa zarządu gruntów,
budowli i urządzeń wodociągowych „ na rzecz ZWiK, którego to
prawa istnienie kwestionuje Gmina St.,Czarnowo.
Prawa własności zostały zaskarżone na rzecz tutejszej gminy.
wniosek Gminy Szczecin sąd zakazał Gminie Stare
Czarnowo dokonywania jakichkolwiek rozporządzeń spornych
nieruchomościami.
Sąd Okręgowy w Szczecinie nieprawomocnym wyrokiem ustalił , że
właścicielem gruntów jest Gmina Stare Czarnowo. ZWiK nie posiada prawa
trwałego zarządu tych gruntów, lecz jest właścicielem budynków,
budowli i urządzeń wodociągowych na nich posadowionych..
Został oddalony wniosek ZWiK ostateczną decyzją
administracyjna Naczelnego Sądu w Szczecinie o stwierdzenie
dotychczasowego zarządu..
Toczą się przed M.S.W.i A. postępowania o stwierdzenie nieważności
decyzji stwierdzającej nabycie własności gruntów przez Gminę
Stare Czarnowo i Gminę Szczecin.
Decyzją z dnia 19.12.1991r. Wojewoda Szczeciński stwierdził nabycie
z dniem 27 maja 1990. przez Miasto Szczecin z mocy prawa własności
szeregu działek położonych na terenie Gminy Szczecin ora mienia należącego
do Rej. Przed. Wod.i Kanal. w Szczecinie. Natomiast decyzją z dnia 22
września 2000r. Wojewoda Zachodniopomorski stwierdził nabycie przez Gminę
Stare Czarnowo z mocy prawa, nieodpłatnie własności nieruchomości będących
na dzień 27 maja 1990r. w zarządzie Rej. Przed.Wod.i Kanal. w
Szczecinie / obecnie ZWiK/ położonych w obrębie ewid. Kołbacz.
mocy decyzji Wojewody z 1991 r. Gmina Szczecin nabyła z mocy prawa
majątek Rejonowego Przedsiębiorstwa znajdujący się na nieruchomościach
położonych w Gminie Stare Czarnowo, które to nieruchomości z mocy
prawa stały się własnością Gminy Stare Czarnowo. /jako gminy właściwej,
z uwagi na miejsce położenia nieruchomości/.
W dniu 28.12.2000r. Rada Gminy w St.Czarnowie podjęła uchwałę
dot. wyrażenia zgody na zbycie tych działek.
Następnie zlecono rzeczoznawcy majątkowemu opracowanie wyceny
nieruchomości. – sporządzono operat szacunkowy na kwotę 2.234.300 zł./
z czego na działki gruntowe przypada 812.100 zł/.
Zarząd Gminy wezwał ZWiK sp. z o.o do wydania gminie nieruchomości w
stanie wolnym od rzeczy i osób. Odpowiedz ZWiK była negatywna
uzasadniając tym, iż dysponują tytułem prawnym do posiadania
tych nieruchomości na obszarze Ujęcia Wody Miedwie.
Zostało zawarte porozumienie pomiędzy Gminą Stare Czarnowo a Gmina
szczecin , na mocy którego tut. gmina zobowiązała się do sprzedaży
w trybie bez przetargowym nieruchomości na rzecz spółki lub gminy
Szczecin na warunkach negocjacyjnych.
Wójt Gminy P.T. Osóch ustosunkował się negatywnie do
pisma ZWiK dot. stwierdzenia zarządu przysługującego im na
dzień 5.12.1990r. - wyjaśniając że takie uprawnienie służy
tylko państwowym i komunalnym osobom prawnym a nie spółce z o.o.
W lipcu 2001r. tut. gmina po raz pierwszy wezwała ZWiK do
uiszczenia opłat z tytułu bezumownego użytkowania nieruchomości na jej
terenie na kwotę 71.231,61 zł. Opłata obowiązywała od 1.10.2000r.
Drugie wezwanie wysłano w maju 2002r. – Odpowiedź ZWiK negatywna.
ZWiK wnosi o powołania zespołu negocjacyjnego celem
realizowania zapisów zawartych w porozumieniu z dnia
23.03.2001r. Ze swej strony powołano taki zespół.
W dniu 18.09.2001. została zawarta umowa zlecenie z Zespołem
Adwokackim w Szczecinie / Frydrykiewicz, Falko, Pełczyński/ na
prowadzenie spray o wydanie gminie nieruchomości znajdujących się
na jej terenie a będących w posiadaniu ZWiK Szczcin. Umowa jest
zawarta na kwotę 55.022zł. z czego do tej pory zapłacono dwie raty /
10.004 zł i 15.006zł /, pozostało 30.012 zł.
W styczniu 2003r. Zarząd Miasta Szczecin wezwał Gminę Stare
Czarnowo o oddanie im w użytkowanie wieczyste nieruchomości położonych
w obrębie Żelewa, Nieznani i Kołbacza wraz z przeniesieniem prawa własności
budynków budowli i urządzeń znajdujących się na
tych działkach.
W styczniu 2003r. Obecny Wójt P.M.Woś poprosił Prezydenta Miasta
Szczecina o spowodowanie sfinalizowania rozstrzygnięcia sporu
toczącego się pomiędzy Gminą Stare Czarnowo a Gminą
Szczecin i ZWiK .
W odpowiedzi Prezydent P. Jurczyk wyznaczył swego z-cę i
radcę prawnego do prowadzenia rozmów, natomiast ZWiK wyznaczył ze swej
strony do prowadzenia negocjacji radcę pranego z Kancelarii Prawniczej .
Adwokat działający na zlecenie tut. gminy P.Falko w dniu
13.03.2003r. poinformował , iż w trakcie rozmów z pełnomocnikiem
ZWiK i Gm. Szczecin pojawiła się kwestia zgodnego zawieszenia
dwóch postępowań sądowych.
Pojawił się projekt nowego porozumienia celem zakończenia
wieloletniego sporu i uregulowania sytuacji prawnej tych nieruchomości .
W m-cu kwietniu 2003r. na zlecenie ZWiK został wykonany
operat szacunkowy z wyceną nieruchomości gruntowych w zarządzie
ZWiK – Zakład Produkcji Wody Miedwie – na łączna kwotę
894.710zł.
Są proponowane dwa warianty tj.
I wariant - oddanie nieruchomości w wieczyste użytkowanie
Stopa procentowa pierwszej opłaty z tytułu użytkowania wieczystego
wynosi od 15 % - 25 % ceny nieruchomości gruntowej.
Wyniesie to przy 15 % kwotę 134.206,50 zł, przy 25 % -
223.677,50zł.
Opłata roczna 3% - 26.841,30 zł
II wariant – sprzedaż nieruchomości.
Cena – wartość wynikająca z operatu szacunkowego tj.894.710,00 zł
plus kwota tytułem zapłaty na rzec gminy za korzystanie z nieruchomości
za czas, gdy stanowiły one własność Gminy Stare Czarnowo – łącznie
1.8000.000zł.
W obu wariantach ZWiK opłaca podatek od nieruchomości, który zgodnie
e złożoną deklaracją wynosi rocznie 381.190,20 zł i jest on w
terminie regulowany.
Dyskusja.
Po przedstawieniu przebiegu historii powyższych działek Przewodniczący
Rady P.Mendak stwierdził, ż w dniu dzisiejszym spotkaliśmy się po
to, żeby Rada wybrała ze swego składu zespół negocjacyjny
do prowadzenia rozmów z Gminą Szczecin dot. działek wodociągowych. By
wypracować wspólne stanowisko, które będzie przedstawione później
na Radę Gminy do podjęcia decyzji. Chodzi o to, żeby zakończyć
ten wieloletni spór. Zespół ten będzie musiał się zapoznać
szczegółowo z dokumentami, które stanowią kilkadziesiąt stron. W dniu
14.04.2003r. podczas wspólnego posiedzenia wszystkich komisji
zostanie ustalony plan działania tego zespołu.
Proponował, żeby w skład tego zespołu negocjacyjnego weszli:
- przewodniczący stałych komisji Rady,
- przewodniczący Rady,
- wiceprzewodniczący Rady.
oraz osoby z Urzędu Gminy proponowane przez Wójta.
Wnosił o inne propozycje.
WójtP.M.Woś stwierdził, że Rada Gminy stworzy ze swego
składu grupę osób do negocjacji, on natomiast ze strony Urzędu
Gminy deklaruje:
- P.Agatę Baran - Skarbnika Gminy,
- P.Nowickiego Kazimierza.
Radny Grzywiński zapytał, czy to Biuro Prawne, z którym
Zarząd Gminy zawarł umowę jeszcze funkcjonuje.
Radny Zacharski zapytał, czy w dalszym ciągu toczy się sprawa
w sądzie.
odnośnie tych działek.
W odpowiedzi Wójt .M.Woś poinformował, że umowa z biurem
prawnym jest tak sformułowana, że nie ma żadnych szans by się z
nie wycofać lub nie płacić.
Wójt zacytował niektóre zapisy umowy, gdzie m.in. w § 3 mówi
się o wynagrodzeniu zleceniobiorcy w wys.55.022 zł i są tam określone
terminy spłat poszczególnych kwot.
Dalej stwierdził, że toczy się 5 różnych spraw, w różnych
instytucjach / czym mówił już wcześniej /.Są to sprawy
wytoczone przez Gminę St.Czarnowo, Gminę Szczecin i ZWiK. Z tym, że na
dzisiaj są one zawieszone i mogą być w każdej chwili odwieszone.
Jednak ma nadzieje, że do tego nie dojdzie.
Radna Cioch zapytała Wójta, czy kwota 55.000,00 zł jest to
wynagrodzenie brutto czy netto / Wójt odp. ze jest to kwota
brutto/.
Radna stwierdziła że nie przypomina sobie, żeby w budżecie gminy była
kwota 30.000zl. w wydatkach / poparła radną Skarbnik Gminy
stwierdzając, że takiej kwoty nie było w zobowiązaniach /.
Radny Melnicki zdziwił się, że nic się tutaj nie mówi,
że tak mała gmina jak Stare Czarnowo wygrała z tak dużym
miastem, jak Szczecin. Uważał, ze te dwie przedstawione wersje
przez przewodniczącego Rady są nie do przejęcia.
Wcześniej czy później nastąpi uwłaszczenie tego zakładu i Gmina
Stare Czarnowo straci jakąkolwiek kontrolę nad tym zakładem i wtedy
straty będą jeszcze większe.
P.T.Osóch / były Wójt/ stwierdził, że jeśli ma być
obciążony jakimś ciężarem obciążającym go, to mógłby Radzie
przedstawić pewne sprawy, które są radnym nie jasne. Jego wiedza
jest bogata odnośnie tych działek. Jeśli będzie taka wola Rady, to
przedstawi te spawy dokładnie. Uważał że decyzja , która będzie
podejmowana przez Rade dzisiaj będzie decyzją dla pokoleń - nie tylko
dla tej Rady czy dla niego. Są to istotne i bardzo ważne sprawy dla
gminy.
Przewodniczący Rady P.Mendak wyjaśnił, że w dniu
dzisiejszym nie będą podejmowane żadne decyzje poza powołaniem zespołu
negocjacyjnego.
Przypomniał, że w dniu 14.04.2003r. odbędzie się wspólne
posiedzenie, na którym zostaną określone kierunki działania tego
zespołu. Zaprosił na to spotkanie byłego Wójta oraz radnych, którzy
nie są w komisjach.
Poinformował radnego Mielnickiego, że w każdej chwili może
uczestniczyć w posiedzeniach komisji , nie będąc ich członkiem /radny
Mielnicki uważał, że może być wyproszony z takiej komisji/.
W dalszej dyskusji stwierdził, że ta Rada kontynuuje wcześniej
podpisane porozumienie jeszcze przez byłego Wójta P.Z.Dropa i jego Zcę
P.T.Osócha.
/ P.Osóćh stwierdził, że tak to wcześniej wyglądało,
gdy podpisywali to porozumienie .W momencie, kiedy wiedza została
wzbogacona doszli do wniosku, że jest to niekorzystne, nie zgodne z
prawem i odstąpili od tego/.
Przewodniczący Rady wnosił o ustosunkowanie się do propozycji
przedstawianie dot. zespołu negocjacyjnego.
Radny Gorczyca wnioskował, żeby do zespołu
negocjacyjnego nie powoływać przewodniczącego komisji rewizyjnej.
Nie dlatego że jest uprzedzony do tej osoby i mu się nie podoba, lecz
dlatego, by później była obiektywna do tej spawy. Również
wnioskował, żeby przy wyborze tego zespołu określić jego kompetencje.
Radny Ruszczycki proponował do tego zespołu radnego
Mielnickiego, jeśli nie ma być w składzie przewodniczący komisji
rewizyjnej.
Przewodniczący Rady uważał, że tutaj jest jakieś
nieporozumienie i ponownie odczytał końcowe zapisami
cytowanego wcześniej dokumentu / stanowiącego załącznik nr 5 do
protokołu/. Wynika z niego, że w ciągu 3 m-cy P.Falko
działający na zlecenie tut. gminy oraz zespół negocjacyjny Rady i
druga strona będą negocjować w tej sprawie, nic nie będzie ten
zespół podpisywać. Będzie później przedstawiana ta sprawa
na sesji i wspólnie podejmie się decyzje. Stwierdził że tutaj musi być
zaufanie do siebie, gdyż inaczej nie będzie pracy w ani w Radzie ani w
komisji. Kiedyś komisja rewizyjna będzie to kontrolowała .
Radny Grzywiński chciał usłyszeć jeszcze zdanie radnego
Mielnickiego, który pracował nad tą sprawą przez półtora roku . Może
ma jakąś propozycje w tym zakresie i chce nas ukierunkować.
Stwierdził że również obecni radni szukają takiego wyjścia, żeby
było korzystne przede wszystkim dla tej gminy.
Radny Mielnicki stwierdził, że z tych propozycji już wynika,
że gmina chce się tego pozbyć. A jest to majątek strategiczny i można
tak to wypracować, by gmina miała nad tym nadzór..
Wiceprzewodniczący Rady P.Piechowski był innego zdania
niż radny Mielnicki i były Wójt. Uważał, że obecny Wójt wszedł
w tym momencie naprzeciw Radzie i wszystkim mieszkańcom gminy. Jawnie
określił się co chce zrobić. Wyznaczył czyste reguły gry, chociaż mógł
te reguły prowadzić sam jako Wójt Gminy . Jednak tego nie zrobił. Działają
przy tzw. otwartej kurtynie w obecności sołtysów , byłego Wójta.
Stwierdził, że podane tutaj propozycje są to tylko warianty. Jeśli
znajdzie się w tym zespole , to na pewno będzie chciał zadowolić obie
strony a szczególnie Gminę Stare Czarnowo.
Jak powiedział przewodniczący Rady dzisiaj nie będzie dyskusji
nad wariantami, lecz zostanie powołany zespół do negocjacji i w dniu
14.04.2003r. opracujemy wspólnie strategię działania. Prawnicy będą
kierowali tą sprawą, natomiast zespół będzie obserwował, dyskutował
i przedstawione to zostanie Radzie i społeczeństwu. Uważał, że jest
to czysta sprawa
w dalszej dyskusji stwierdził, że będzie głosował przeciw
wykluczeniu przewodniczącej komisji rewizyjnej z zespołu negocjacyjnego.
Ten zespół nie jest komisją, którą trzeba kontrolować. Pracujemy
w tej Radzie wszyscy i nie należy wykluczać jeden drugiego/ radny
Gorczyca stwierdził, że taka propozycja od niego padła , lecz
w Radzie pracuje 15 radnych i każdy może mieć inne zdanie. Należy to
przegłosować. Myśli, że przewodnicząca tej komisji się na niego nie
obraziła/.
Przewodniczący Rady uważał, że do tego zespołu powinna wejść
1 osoba z komisji rewizyjnej / poparła go radna Cioch, stwierdzając,
że wie z doświadczenia półrocznej działalności w tej Radzie,
jak wygada praca w komisji budżetu czy rewizyjnej. Zawsze jest lżej
pracować wspólnie, gdy 2 osoby nadzorują wykonanie budżetu, jego
realizację /.
Radna Małecka stwierdziła, że zawsze jest trudniej kontrolować
kogokolwiek, jeśli nic się o tej sprawie nie wie.
Radny Kałucki wnioskował żeby na tym spotkaniu w dniu
14.04.2003r. obecny był P.Falko, gdyż jest dużo pytań i wątpliwości.
Poparto tę propozycję radnego, P.Falko zostanie zaproszony na
spotkanie.
W wyniku burzliwej dyskusji Przewodniczący Rady P.Mendak
poddał do przegłosowania wniosek radnego Gorczycy dot. nie powoływania
do składu zespołu negocjacyjnego przewodniczącego komisji rewizyjnej.
Wniosek nie przeszedł, nikt nie głosowano za tym wnioskiem.
Następnie poddał do przegłosowania - powołanie zespołu
negocjacyjnego z radnych do prowadzenia rozmów z Gminą Szczecin w
sprawie działek wodociągowych
w składzie:
- Mendak Kazimierz Przewodniczący Rady Gminy,
- Piechowski Edward Wiceprzewodniczący Rady Gminy,
- Cioch Bogumiła
Przewodnicząca Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego,
- Małecka Grażyna Przewodnicząca
Komisji Rewizyjnej,
- Zacharski Jan
Przewodniczący Komisji Rolnictwa, Rzemiosła i Ochrony Środowiska,
- Kotulak Bartosz
Przewodniczący Komisji Zdrowia , Oświaty i Spraw Społecznych.
Zespół taki został przyjęty jednogłośnie przez Radę
Gminy.
W dalszej kolejności P.Mendak poinformował, że wspólne
posiedzenie wszystkich radnych odbędzie się w dniu 14.04.2003r. o
godzinie 12.00 .
W pierwszej części będą opracowane kierunki działania tego zespołu
/ tutaj zapraszał ponownie byłego Wójta / a później będą omawiane
sprawy sesyjne. Komisja Budżetu i Rewizyjna ma jeszcze spotkanie
9.04.2003r. o godz.8.00.
Poinformował również o statucie gminy, który obowiązuje już od
dnia 28.03.2003r.
Ad. 6 Zakończenie obrad VII Nadzwyczajnej
Sesji Rady Gminy Stare Czarnowo.
Z uwagi na brak dalszych dyskusji Przewodniczący Rady
P.Kazimierz Mendak ogłosił zakończenie obrad sesji VII
Nadzwyczajnej Sesji Rady Gminy Stare Czarnowo. Sesja zakończyła się o
godzinie 18.00.
Przewodniczący Rady
Kazimierz Mendak
|