Protokół Nr XXXVIII/06
z XXXVIII Sesji Rady Gminy Stare Czarnowo
odbytej w dniu 13 października 2006 r. - sala Urzędu Gminy
w godz. od 1300– 1530
Obrady XXXVIII Sesji Rady Gminy Stare Czarnowo otworzył o godzinie 13??
Przewodniczący Rady Gminy Kazimierz Mendak. Powitał wszystkich radnych,
pracowników urzędu gminy tj. Wójta Gminy – M. Wosia, Z-cę Wójta – A. Łysika,
Skarbnika Gminy – A. Baran ,sołtysów i pozostałe osoby.
Na podstawie listy obecności stwierdził, że jest quorum, gdyż w sesji
uczestniczyło w tym czasie 13 radnych - wobec ustawowego składu Rady 15
radnych - można obradować i podejmować uchwały. Ogółem w sesji uczestniczyło
13 radnych (nieobecni radni: Jacek Gorczyca, Piotr Kowalczyk – nieobecności
usprawiedliwione).
Lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do protokołu, natomiast lista
obecności osób spoza rady gminy stanowi załącznik nr 2.
Następnie zapoznał z porządkiem obrad ( porządek taki otrzymali radni wraz z
zawiadomieniem o terminie sesji - porządek stanowi załącznik nr 3 do
protokołu ), który przedstawiał się następująco:
- Otwarcie XXXVIII sesji i stwierdzenie quorum.
- Przyjęcie protokołu z XXXVII sesji tj. z dnia 4 września 2006 r.
- Sprawozdanie Wójta z działalności w okresie między sesyjnym.
- Informacja o stanie finansowym gminy.
- Odpowiedzi na zgłaszane interpelacje w dniu XXXVII sesji – 4.09.2006 r.
- Interpelacje i zapytania radnych.
- Projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu na 2006 r.
- stanowiska komisji,
- dyskusja,
- podjęcie uchwały
- Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż w trybie
bezprzetargowym lokali mieszkalnych, położonych w miejscowości Glinna
najemcom.( dot. działek o numerach: 288/5, 288/8,288/9,288/10, 288/11,
288/15, 288/23 ),
- stanowiska komisji,
- dyskusja,
- podjęcie uchwały
- Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż w trybie
bezprzetargowym lokali mieszkalnych, położonych w miejscowości Glinna
najemcom ( dot. działek o numerach: 289/3,289/4),
- stanowiska komisji,
- dyskusja,
- podjęcie uchwały
- Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości
w drodze bezprzetargowej w Starym Czarnowie ( dot. działki nr 23/9 ),
- stanowiska komisji,
- dyskusja,
- podjęcie uchwały
- Projekt uchwały w sprawie górnych stawek opłat ponoszonych przez
właścicieli
nieruchomości za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych,
opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.
- stanowiska komisji,
- dyskusja,
- podjęcie uchwały
- Informacja z działalności GKS „ FAGUS ” i rekreacji na terenie Gminy
Stare
Czarnowo( w tym wykonanie budżetu ) wg/stanu na dzień 30.09.2006 r.,
- Informacja z działalności przeciwpożarowej na terenie Gminy Stare
Czarnowo
( w tym wykonanie budżetu ) wg/stanu na dzień 30.09.2006 r.
- Zapytania sołtysów.
- Odpowiedzi na zgłaszane interpelacje i zapytania radnych oraz sołtysów.
- Wolne wnioski.
- Zakończenie obrad XXXVIII Sesji Rady Gminy Stare Czarnowo.
Do ustalonego porządku nie wniesiono żadnych zmian.
Ad. 2 Przyjęcie protokołu z XXXVII sesji tj. z dnia 4 września 2006 r.
Do protokołu z dnia 4 września 2006 r. nie wniesiono żadnych uwag i
zastrzeżeń ( protokół był doręczony radnym wcześniej do zapoznania).
- za jego przyjęciem głosowało 13 radnych..
Protokół został przyjęty jednogłośnie i stanowi załącznik nr 4 do
niniejszego protokołu z dnia 13.10.2006 r.
Ad. 3 Sprawozdanie Wójta z działalności w okresie międzysesyjnym.
Przed sprawozdaniem Wójta, P. Krystyna Jendrzejczak zajmującą się m.in.
rejestrem wyborców zapoznała z pismem Państwowej Komisji Wyborczej, w którym
to informuje się o niepokojących sygnałach i przypadkach nadużywania
przepisów umożliwiających wpisanie wyborcy do rejestru wyborców na jego
wniosek. W świetle przepisów, miejscem stałego zamieszkiwania jest
miejscowość, w której dana osoba faktycznie przebywa z zamiarem stałego
pobytu „ jest zatem ono sprawą faktu, okoliczności świadczących , że w
miejscu pobytu koncentrują się ważne interesy życiowe, majątkowe i inne
danej osoby..”. W związku z powyższym jest prośba szczególnie do sołtysów
(również radnych i ich rodzin) , aby na tych wnioskach, z którymi wyborcy
się zgłoszą potwierdzać faktyczne zamieszkiwanie danej osoby, nie
potwierdzać takiego zamieszkania osobom, które przebyli na dwa, trzy dni
przed wyborami, by się wpisać do rejestru i zagłosować. Już takie przypadki
się zdarzyły. Sołtysi najlepiej wiedzą, czy taka osoba ciągle zamieszkuje,
przebywa. Są osoby , które chcą się zameldować na czasowo czy to u rodziny,
bo tam mają szkołę, opiekę nad chorym itp. to wiadomo, że można im
potwierdzić. Ale są osoby, że przybywają niewiadomo skąd i chcą się szybko
wpisać do rejestru wyborców. Każdy wyborca może zgłaszać reklamacje, gdzie
później potrzebna jest wizja lokalna itp. By nie dochodziło do takich
sytuacji jest prośba, by być ostrożnym przy potwierdzaniu. W przypadku tych
wyborów ( lokalnych) nie może dany wyborca wziąć zaświadczenia z miejsca
stałego zamieszkania i głosować gdzie chce - jak to ma miejsce w przypadku
wyborów czy to do sejmu czy senatu itp. (radny Grzywiński stwierdził, że
istnieje prawna możliwość odmowy wpisania danej osoby na listę wyborców –
tak to rozumie ). Dalej P. Jendrzejczak wyjaśniła, że tutaj sołtys musi się
wypowiedzieć, czy faktycznie dana osoba przebywa, jest, zna ją itp. Również
w postępowaniu wyjaśniającym rodzina musi się wypowiedzieć o tej osobie. Są
takie przypadki np. że osoby przebywają tutaj stale, opiekując się chorą
osobą, lecz nie mogą się zameldować z jakiś tam powodów i są takie osoby,
które byli wymeldowani decyzją i nigdzie nie są zameldowani a przebywają
tutaj stale - takie osoby chcą być w rejestrze wyborców i są wpisani. Do
rejestru wyborców można się wpisać w przeciągu całego roku a nie tuż przed
wyborami.
W dalszej części Wójta Gminy M.Woś przedstawił sprawozdanie z działalności w
okresie międzysesyjnym; stwierdził, że w tym okresie były podejmowane m.in.
działania w zakresie;
- w dniu 9.09.2006 r. odbyły się tradycyjnie dożynki gminne na boisku
sportowym w St.Czarnowie. Były małe kłopoty elektryczne, lecz myśli, że
oddźwięk jest dobry. Dziękuję wszystkim, którzy przyczynili się do
organizacji tych dożynek, dziękuję radnym, sołtysom, radom sołeckim itp.
którzy uczestniczyli w przygotowaniu stanowisk. Wieńce dożynkowe są coraz
bardziej przemyślne, piękniejsze i na pewno będziemy się strać coraz
bardziej doceniać to materialnie,
- bardzo ważną sprawą było podpisanie aktu notarialnego z przedstawicielami
Instytutu Zootechniki w Krakowie na przejęcie kolejnego mienia tj. budynek
przedszkola wraz z całą działką, dotychczasową salę gimnastyczną, byłą
szkołę, budynek byłej piekarni wraz z pomieszczeniem gospodarczym, budynek –
gdzie wcześniej wydawano mięso i mleko dla pracowników, także wszystkie
mieszkania nie wykupione w Nieznaniu. Jesteśmy jeszcze przed rozmowami z
Agencją Nieruchomości Rolnej na temat działki tzw. podwórzy i drogi
dojazdowej. Na razie jest to droga konieczna. Zostało przekazane powyższe
mienie jedynie za kwotę 25.000 zł. Na bazie tego będzie można korzystne dla
gminy transakcje realizować. Jeśli chodzi o budynek baszty jest on
własnością spółdzielni mieszkaniowej – może kiedyś to gminie przekażą,
- aktem notarialnym została zrealizowana sprzedaż działki dla P.Stramskiej (
przejętej od PKP) oraz części drogi dla P.Froncali na poszerzenie posesji (
uchwały w tej sprawie są podjęte),
- zadzwonił do nas przedstawiciel zakładu nieruchomości PKP w sprawie wykupu
od nich 1 działki, która została na byłym placu kolejowej. Chcą wystąpić do
nas z pismem o jej wykup po cenie wyceny. Myśli, że w drodze bezprzetargowej
będzie to korzystna transakcja. Decyzja w tej sprawie będzie należała już
dla nowej rady,
- zostały podpisane umowy; - jedna na dofinansowanie remontu byłego GOK w
St.Czarnowie dot. sali konferencyjnej czyli I piętro, natomiast w dniu
wczorajszym został rozstrzygnięty przetarg na wykonanie tego .Wpłynęła tylko
jedna oferta w tej sprawie i będzie realizowana przebudowa. Dofinansowanie
wynosi 198.000 zł i z tego będzie zrobione: wyposażenie, meble, urządzenia
audiowizualne, cały remont I pietra (w tym sala konferencyjna i dwa
znajdujące się tam pomieszczenia), toalety i schody. Będziemy musieli
jeszcze znaleźć środki na pozostałe pomieszczenia, by wyremontować to piętro
w całości. Wykonanie parteru zbliża się ku końcowi. Musiał podpisać aneks,
gdyż są problemy z oknami, drzwiami. Ten remont musi być zakończony do końca
listopada br. żeby uzyskać jeszcze w tym roku pieniądze. Druga umowa została
podpisana na dofinansowanie remontu świetlicy w Starym Czarnowie –
dofinansowanie w kwocie 88.000 zł, prace się już rozpoczęły. Trzecia umowa
dot. modernizacji boiska sportowego w Kołbaczu. Roboty zostały już
rozpoczęte, lecz decyzją konserwatora zabytków zostały wstrzymane.
Musieliśmy zatrudnić archeologów na nasze zlecenie ( praca ich będzie
kosztowała 3.000 zł brutto). Wspólnie ustalono, że każdy nasz ruch podczas
tego remontu będą obserwować, by czegoś tam nie zniszczyć. W ciągu jednej
doby udało nam się załatwić decyzję na ponowne uruchomienie robót.
- podobna sytuacja była z budową sali gimnastycznej. Obecnie został już
ogłoszony przetarg w biuletynie zamówień publicznych. Jest duża szansa, że
rozpoczniemy jej budowę jeszcze w tym roku. Chciał również , żeby to
rozpocząć wcześniej, jednak niektórych spraw nie można przeskoczyć. W Kołbaczu jest strefa zabytków i w związku z tym są większa problemy z
jakąkolwiek inwestycją.
- jest załatwiona pozytywnie sprawa drogi do Glinnej – tego najgorszego
odcinka drogi wojewódzkiej Stare Czarnowo - Gryfino. W lesie na drodze
położono nakładkę, są utwardzone pobocza i jeszcze w tym roku będzie
prostowany były przejazd kolejowy ( gdy tylko skończą roboty w Gminie
Kobylanka).
- również jest wykonywany rozjazd w Binowie wspólnie z zarządem dróg
powiatowych. Ma być jeszcze zrobiony przepust w Kołowie ( bo zalewało część
posesji) i droga - sam wylot z Kołowa, gdyż jest tam też problem z wodą ).
- odbyła się trzecia edycja raju rowerowego, gdzie nasz mieszkaniec z Binowa P.Kaczała zajął 3 miejsce.
- jeśli chodzi o świetlice – w dniu dzisiejszym w Dobropolu rozpoczynamy
montaż pieca i ogrzewania – wykonania centralnego ogrzewania. Należy to
zrobić jak najszybciej, gdyż inaczej może się to zmarnować. Jest już
dogadane, że opalać będzie to użytkownik sklepu znajdującego się w tej
świetlicy – do czasu wybudowania nowego sklepu ( dokumenty ma już ta osoba w
tej sprawie złożone ). Odbyło się zebranie W Dobropolu z mieszkańcami ( z
udziałem radnego) dot. sklepów. Są tam dwa sklepy, gdzie część mieszkańców
chodzi do jednego a część do drugiego sklepu. Jak się dowiedzieli, że jeden
sklep ma być zlikwidowany zrobiła się „wojna”. Faktycznie umowa z
użytkownikiem sklepu w świetlicy była podpisana na trzy lata i nie może
podpisać na więcej (jest to kompetencja rady – powyżej trzech lat ). Jednak
nie można na bruk wyrzucić tego właściciela z tej świetlicy, który podjął
już działania w kierunku budowy nowego sklepu i ma otrzymać pozwolenie na
budowę w najbliższym czasie.
Również wyremontowany został dach świetlicy w Kołowie( Przewodniczący Rady w
uzupełnieniu wypowiedzi Wójta poinformował, że w Kołowie odbyło się zebranie
w sprawie sprzedaży świetlicy, w którym uczestniczyło ponad 20 osób.
Mieszkańcy nie zgodzili się na jej sprzedaż. Chcą by ją remontować,
reaktywować, sami będą pomagać w remoncie. Na działce za świetlicą, którą
chcieliśmy sprzedać chcą zrobić boisko. Wreszcie coś zaczęło się tam dziać).
Wójt dalej informuje – trzeba było po prostu zaproponować sprzedaż
świetlicy, jeśli się za nią nie wezmą, by nastąpiło pewne przebudzenie
mieszkańców. Cieszy się z takiej postawy mieszkańców. Wcześniej nie było
komu się świetlicą zająć, ona niszczała, nie było gdzie zrobić zebrania i
stąd wynikła propozycja jej sprzedaży. Obecnie mieszkańcy proponują swoją
pomoc w remoncie, jeśli gmina zrobi dachu, który przeciekał. Dach już jest
zrobiony , jeszcze gmina zakupi materiał na dalszy remont. Została już
wykoszona trawa przy świetlicy przez mieszkańców. Chcemy trochę doposażyć
świetlice – w sprzęt auto wideo w Binowie( już częściowo tam mają, gdyż
otrzymali w nagrodę od sponsora DVD a gmina zakupiła tam nowy telewizor. Do
świetlicy w Dobropolu chcemy zakupić komputer ( takie tam są potrzeby),
również do świetlicy w Dębinie. Tutaj także planowany jest piec, lecz na
powietrze. Trochę się obawia kradzieży jak to miało miejsce w Bibliotece w
St.Czarnowie ( skradziony został komputer, pomimo dobrego zabezpieczenia).
? miał pewien problem z drogą gminną , gdzie jeden sąsiad twierdził, że
zaorał drogę drugiemu sąsiadowi a drugi twierdził odwrotnie. Jednak
wyjaśniło się, że winę za to ponosi pracownik urzędu – zadecydowano o złym
przebiegu granicy. Sprawa została załatwiona, wymierzono nową granicę przez
innego pracownika i spisano notatkę. W momencie powtórzenia się sytuacji
będzie trzeba wysłać geodetę, wznowić granice i wówczas osoba, która zajęła
naszą część drogi musi zapłacić za geodetę. Jednak myśli , że do tego nie
dojdzie.
- działa już w urzędzie kiosk multimedialny. Mieszkańcy się tym interesują,
przeglądają go. Jest on w systemie powiatowym Nie zgodziła się na
zainstalowanie tego tylko jedna gmina w powiecie, gdyż stwierdziła, że jest
za drogo.
- reguluje jedną sprawę w Żelisławcu (u P.Nowaka). Została tam kiedyś
wybudowana stodoła częściowo na gruncie gminnym. Chodzi tutaj o 40 m. Jest
jednak taka możliwość, że można to skorygować bez konieczności podejmowania
uchwały. Gmina tutaj nie będzie ponosiła żadnych kosztów , lecz jeszcze na
tym zyska.
- zrobiono pewien odcinek drogi w Żelisławcu, który był niezbędny dla
jednego gospodarstwa. Wcześniej była podobna była sytuacja w Dobropolu. Nie
zawsze tak jest, że cała miejscowość z tego korzysta.
- jest przypadek, że dany mieszkaniec zabiegał o remont drogi od lat obok
jego posesji i droga została wyremontowana dobrze. Okazuje się, że teraz ma
on pretensję, że nie ma tam asfaltu , natomiast przez lata, od czasów wojny
nie potrafił ogrodzić nawet swojej posesji. Są nawet takie żądania.
- odnieśli duży sukces nasi strażacy –OSP z Kołbacza: w turnieju o Puchar
Prezydenta Szczecina zajęli I miejsce ( po raz drugi). Zajęli I miejsce
również w zawodach między gminnych w Gryfinie .Uczestniczyło również Żelewo,
mieli trochę pecha i zajęli w bojówce trzecie miejsce a ogólnie szóste.
- podpisał porozumienie dot. współpracy gmin związanym z podjętą uchwałą na
poprzedniej sesji „Kraina epoki lodowca na brzegach Odry”. Będzie można w
przyszłości sięgać po pieniądze.
- uczestniczył w imieniu gminy w projekcie budowy szlaków rowerowych
wspólnie z gminami; Gryfino, Banie, Widuchowa. Będzie to połączone wspólnie
z ścieżką międzynarodową.
- w dniu 01.10.06 r. zakończył się sezon wędkarski. Po raz kolejny I miejsce
zajął P.Kwiatkowski z wagą ponad 4 kg ryb. Rozpoczęto ten sezon w m-cu
kwietniu br. z dość małą ilością ryb, natomiast zakończono go z dużą ilością
ryb. Zorganizowano w tym roku cztery razy takie zawody. Są te sprawy w
trakcie przejmowania od Instytutu w Kołbaczu.
- uczestniczył w spotkaniu w NFOŚ i GW w sprawie naszego wniosku dot.
kanalizacji. Jest już tak ta sprawa dograna, że przyszłym roku może
rozpoczniemy tę inwestycję ( tak myśli).
- uczestniczył w różnego rodzaju wyjaśnieniach, dochodzeniach ( pn.
nielegalna wycinka drzew), itp.
Ad. 4 Informacja o stanie finansowym gminy.
Informację z przebiegu wykonania budżetu gminy na dzień 30 września 2006 r.
przedstawiła Skarbnik Gminy Agata Baran m.in. stwierdziła, że zgodnie z
uchwałą Nr XXXI /236/05 Rady Gminy Stare Czarnowo z dnia 21.12.2005 r.
budżet gminy na rok 2006 przedstawiał się następująco:
Po stronie dochodów - 7.035.248 zł
Po stronie wydatków - 7.855.248 zł
Do dnia 30.09. 2006 r. Rada Gminy wprowadziła zmiany w planie budżetu 5
uchwałami a Wójt 15 zarządzeniami.
W związku z powyższym budżet gminy po zmianach przedstawia się następująco:
- Po stronie dochodów - 7.472.802 zł
- Po stronie wydatków - 8.292.802 zł
Szczegółowe wykonanie planu dochodów i wydatków przedstawia się w
załącznikach do sprawozdania nr 1 i 2.
Różnica między planowanymi dochodami a wydatkami stanowi deficyt budżetu w
wysokości 820.000 zł , który zostanie sfinansowany z kredytu bankowego w
wysokości 460.000 zł oraz nadwyżki środków finansowych na rachunku
bankowym budżetu w wysokości 360.000 zł.
Dochody budżetowe w okresie do końca września 2006 r. zostały zrealizowane w
82.87 % tj. do kasy wpłynęło 6.192.800,63 zł.
Najwięcej dochodów gmina uzyskała poprzez wpływy z podatków i opłat
lokalnych tj. 33,62%, z subwencji z budżetu państwa 26,88 %.
Dotacje celowe otrzymane na realizację zadań bieżących z zakresu
administracji rządowej oraz innych zadań zleconych to 14,53 % dochodów
ogółem.
Wydatki w tym okresie zamknęły się w kwocie 5.321.373,55 zł co stanowi
64,17% planu ogółem.
Najwięcej pieniędzy gmina przeznaczyła na oświatę i wychowanie, kulturę
fizyczną sport – 35,27 %, na administrację publiczną – 20,52 % , na opiekę
społeczną 18,87 % ogółu wydatków.
Różnica między otrzymanymi do końca września b r. dochodami a wykonanymi
wydatkami stanowi kwotę 871.427,08 zł. Jest to nadwyżka budżetu przeznaczona
na
pokrycie planowanego deficytu.
Na dzień 30.09.2006 r. gmina nie posiada żadnych zobowiązań kredytowych,
wskaźnik zadłużenia wyniósł w końcu stycznia 0,00 %.
Na rachunku bankowym jest kwota 489.461,60 zł.
Są założone dwie lokaty terminowe w B S Chojna O / Stare Czarnowo na
łączną kwotę 1.500.000 zł.
Szczegółowa informacja z przebiegu wykonania budżetu Gminy Stare Czarnowo
na dzień 31.07.2006 r. stanowi załącznik nr 5 do niniejszego protokołu.
Dyskusja;
Przewodniczący Rady zapytał , czy pamięta Skarbnik Gminy, jaki był budżet 4
lata
temu?.
W odpowiedzi Skarbnik Gminy wyjaśnia – dokładnie nie pamięta, natomiast na
2003 r. było o 2 miliony mniej. Zadłużenie na koniec 2003 r. wynosiło
960.000 zł a na
koniec 2002 r. 1.440.000 zł. Lokaty i pieniądze na rachunku - to
pozostałości po
pieniądzach tzw. wodociągowych ( część już wydano) i pieniądze, które
międzyczasie zbieraliśmy. Zostaną one później wykorzystane na inwestycje.
Radny Grzywiński uważał, że biorąc pod uwagę kwotę, to możemy stwierdzić, że
te
pieniądze wodociągowe nie zostały ruszone, bo z wodociągów mieliśmy dużo
mniej.
Obecnie mamy dwa miliony i zostały jeszcze spłacone długi.
Wójt wyjaśnił, że poprzez przeprojektowanie dokumentacji na salę
gimnastyczną w
Kołbaczu zaoszczędziliśmy kwotę 1.700.000 zł. Dlatego warto było z tym
poczekać.
Instytut w Kołbaczu nie mógł nam jeszcze w tym roku przekazać Dom Konwersów,
gdyż musiałby w swoje straty wpisać następne 900.000 zł.
Ale należy pamiętać, że przejęliśmy obecną salę gimnastyczną i tam można
stworzyć ładną świetlicę ( po wybudowaniu nowej sali), gdyby nam nie
przekazali
konwersów „ w co nie wierzę...” Jest jeszcze dawna szkoła, z którą coś na
pewno
zrobimy. Uważa, że te transakcje były bardzo korzystne dla gminy.
Ad. 5 Odpowiedzi na zgłaszane interpelacje w dniu XXXVII sesji – 4.09.2006
r.
Przewodniczący Rady przypomniał treść trzech interpelacji złożonych na
piśmie na poprzedniej sesji tj. w dniu 04.09.2006 przez radnego Piotra
Kowalczyka.
Dotyczyły one: m.in. - realizacji budowy hali sportowej i „domu konwersów” w
Kołbaczu ( czy będą „konwersy” przejęte przez gminę), - gospodarki wodno
kanalizacyjnej na terenie gminy ( na jakim jest etapie ), - udostępnienia
dokumentacji wysypiska śmieci.
Następnie zapoznał z treściami odpowiedzi Wójta na powyższe interpelacje,
które
zostały przesłane radnemu do jego wiadomości oraz przewodniczącemu rady w
określonym terminie.
Odczytane interpelacje radnego oraz szczegółowe odpowiedzi Wójta stanowią
załączniki nr 6, 7, 8 niniejszego do protokołu .
Ad. 6 Interpelacje i zapytania radnych.
Interpelacje i zapytania zgłaszali n/w radni;
Radny Zacharski:
- czy coś będzie robione w sprawie świetlicy w Glinnej. W informacji Wójta
nie usłyszał żadnej informacji na ten temat .
Radny Ruszczycki:
- czy były przeprowadzane badania gleby a jeśli nie to kiedy będą . Były
przeznaczone środki na ten cel w budżecie.
Radny Mielnicki:
- o zamontowanie dwóch lamp oświetleniowych w Dobropolu na rozjazdach dróg.
Są również dwie lampy, które naprzemian gasną i zapalają się. To denerwuje
ludzi ( Wójt prosił, by w takich sprawach dzwonić i na pewno podejmie
działania. Nie musi to być zgłaszane na sesji),
- droga do Osetnego Pola. Ludzie się cieszą, że została nasypana na górce
drogi szlaka, która pomimo deszczów się nie zmyła. Dlatego też proszą, by
nasypać szlaki jeszcze na wysokości kończącego się bruku ( dalej jest
piasek) , gdyż tam wystają duże kamienia, głazy i często kierujący rozbijają
sobie samochody i nie można przejechać ( nawieziona szlakę sami
rozplantują).
- na wysokości posesji P.Marczewskich obniżyła się droga co spowodowało , że
studzienka znajduje się wyżej niż droga i jest ciągle niszczona przez
ciężkie pojazdy. Tam potrzebna jest co najmniej jedna wywrotka szlaki.
- na drodze w kierunku Państwa Burakowskich zrobiła się na samym środku
górka. Należałoby te kamienie ubić ciężkim sprzętem. Jak jadą samochody , to
te kamienie rozlatują się na boki. Ostatnio przewróciła się tam mieszkanka Dobropola).
- by wystąpić do Nowogardu w sprawie odszukania zasypanych studzienek, które
doprowadzają wodę do posesji. Nie ma ich na powierzchni ziemi.
- również, żeby Nowogard otynkował hydrofornię, nic przy niej nie robią,
niszczeje.
- społeczeństwo w Dobropolu ciszy się, że będzie w świetlicy ogrzewanie,
lecz dzieci, młodzież boją się tam same chodzić, gdyż stworzyła się tam
nieprzyjemna sytuacja. Jest tam duży konflikt wśród mieszkańców i często
dochodzi do bijatyk.
- ustawić znaki drogowe; jeden na wysokości miejsca, gdzie wsiadają dzieci
szkolne. Jest tam niebezpiecznie, gdyż kierowcy nie uważają i jeżdżą bardzo
szybko a drugi znak przed kościołem - ludzie wychodzą z kościoła ze schodów
prosto na drogę.
- by wystąpić o wznowienie granic w całym Dobropolu. Żaden geodeta nie chce
się podjąć do zrobienia mapki geodezyjnej i wytyczenia granic. Słyszał, że
środki na takie sprawy są refundowane ( dokładnie nie wie z jakich
funduszy).
Radny Grzywiński;
- o zamontowanie lampy oświetleniowej na ul. Szkolnej w St. Czarnowie. Tam
mieszkają; P.Kotylak i P.Stramska. Jest tam bardzo ciemno, szczególnie w
okresie jesienno-zimowym. Choć jedną lampę w połowie drogi.
Radny Kałucki:
- przypomina o lampie oświetleniowej przy bibliotece oraz o dwóch lampach za
mostem w Kołbaczu lampach. Tam wcześniej były planowane lampy i jeśli
byłoby to możliwe, to należałoby je zamontować jeszcze przed sezonem
zimowym.
- brakuje dwóch dekli zabezpieczających na słupach oświetleniowych na
przeciwko przystanku PKS.
- o wycięcie drzew przed mostem (w tej sprawie pisała wspólnota do zarządy
dróg)
i nie wycięto pomimo, że wycinali przy starym cmentarzu.
Smykla Piotr;
- poobcinać wystające gałęzie na przystanku w Kołbaczu. Autobus już staje na
środku drogi.
Radny Chudak;
- poruszył sprawę przedszkola w Kołbaczu.
Dzieci w przedszkolu w swoich tzw. wyprawkach ( bloki, przybory do pisania
itp.) i muszą mieć również mydło i papier toaletowy. Uważa, że jest to lekka
przesada i bardzo źle świadczy o nas, o gminie, o dyrekcji przedszkola. Te
przyniesione wyprawki są różne, bardziej kosztowne i mniej, z rysunkami i
bez rysunków i są składane do jednej szafy. Dzieci z tego wspólnie
korzystają. Później dziecko przychodzi do domu i płaczę, że nie miał swojej
kredki czy kartki itp. Dlatego na ostatnim zebraniu zaproponował, by rodzice
zebrali pieniądze na jednakowe przybory dla tych dzieci. W związku z tym
prosi, by Wójt w tej sprawie zamonitował . Są pieniądze przeznaczone na
pomoce dydaktyczne i część tych rzeczy można dla przedszkola, dla tych
dzieci zakupić , chociaż te co najwięcej tam idzie np. bloki, itp.). Był
również taki proceder, że dzieci piły z jednego kubka. Wtedy wystarczyło, że
jedno dziecko było chore i pozostałe dzieci już mogły się zarazić. Podobna
była sytuacja z jego dzieckiem, gdzie mieli wiele problemów. Jest grupa
rodziców, która chce zażądać zwrotu kosztów leczenia , jeśli powtórzy się
taki proceder.
- przy wejściu do piwnicy przy bibliotece ulatnia się fetor, są śmieci (
zgłaszał tę sprawę już na poprzedniej sesji ).
Ad. 7 Projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu na 2006 r.
Skarbnik Gminy A. Baran omówiła proponowane zmiany w uchwale. Stwierdziła
m.in. zmiany dot. zwiększenia dochodów o kwotę 101.000 zł, zmniejszenia
wydatków o kwotę 45.000 zł oraz zwiększenia wydatków o kwotę 146.000 zł. w
proponowanych działach. Wójt podpisał umowę z Wojewodą Zachodniopomorskim,
na podstawie której zostanie dofinansowany remont świetlicy wiejskiej w
Starym Czarnowie w kwocie 88.192,21 zł – kwotę 88.000 zł wprowadzamy do
działu Kultura i Ochrona Dziedzictwa Narodowego po stronie dochodów i
wydatków w rozdz. świetlic wiejskich. Po stronie wydatków wprowadza się
kwotę 8.000 zł na pokrycie kosztów wyceny mieszkań w Glinnej przeznaczonych
do sprzedaży ,przeznacza się kwotę 15.000 zł na zakup opału i opłaty za
energie i wodę dotyczące kotłowni w Glinnej oraz na pozostałe wydatki
związane z budową chodnika na cmentarzu w St. Czarnowie.
W związku z dużą ilością zdarzeń szczególnie wypadki drogowe i akcji
usuwania gniazd niebezpiecznych owadów ( w których uczestniczyli OSP) należy
dofinansować kwotę 5.000 zł na OSP. Zwiększa się również wydatki o kwotę
10.000 zł w dz. Kultura Fizyczna - w związku z koniecznością zastosowania
się do zaleceń konserwatora zabytków w spawie remontu stadionu sportowego w
Kołbaczu.
Środki na pokrycie dodatkowych wydatków uzyskano z dz. Obsługa długu
publicznego - 35.000 zł ( niezrealizowane wydatki - brak długu) oraz z dz.
Gospodarka komunalna - 10.000 zł ( niezrealizowane wydatki związane z
sporządzenia dokumentacji oczyszczalni ścieków).
Stanowiska Komisji;
Wszystkie cztery komisje rady tj. komisja rewizyjna, komisja budżetu i
rozwoju gospodarczego, komisja rolnictwa, rzemiosła i ochrony środowiska
oraz komisja zdrowie, oświaty i spraw społecznych - pozytywnie zaopiniowały
proponowane zmiany w budżecie.
Dyskusja;
Radna Małecka – rozumie, że te 8.000 zł proponowane na zwiększenie wydatków
na pokrycie kosztów wyceny mieszkań będą nam zwrócone?
W odpowiedzi Skarbnik wyjaśniła, że obecnie gmina zapłaci za te wyceny a
później będą one doliczone do ceny mieszkań.
Z uwagi na brak dalszych dyskusji Przewodniczący Rady odczytał projekt
uchwały w sprawie zmiany budżetu na 2006 r. ( projekt uchwały stanowi
załącznik nr 9 do protokołu ) a następnie poddał uchwałę do przegłosowania:
- za uchwałą głosowało 13 radnych ( na stan obecnych 13)
Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Jest to uchwała nr XXXVIII/280/06 Rady Gminy Stare Czarnowo z dnia 13
października 2006 r. w sprawie j/w i stanowi wraz z uzasadnieniem załącznik
nr 10 do niniejszego protokołu.
Ad. 8 Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż w trybie
bezprzetargowym lokali mieszkalnych, położonych w miejscowości
Glinna najemcom.( dot. działek o numerach: 288/5, 288/8,288/9,288/10,
288/11, 288/15, 288/23 ),
Przewodniczący Rady wyjaśnił sołtysom, że jest to kolejna sprzedaż mieszkań
w Glinnej – bezprzetargowa na podstawie uchwały z 1998 r. w której to mowa o
80 % bonifikacie. Na poprzedniej sesji również takie uchwały były
podejmowane.
Stanowiska Komisji;
Wszystkie cztery komisje rady pozytywnie zaopiniowały sprzedaż w trybie
bezprzetargowym proponowanych lokali mieszkalnych.
Dyskusja - brak
Z uwagi na brak dyskusji Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w
sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż w trybie bezprzetargowym lokali
mieszkalnych, położonych w miejscowości Glinna najemcom r. ( projekt uchwały
stanowi załącznik nr 11 do protokołu ) a następnie poddał uchwałę do
przegłosowania:
- za uchwałą głosowało 12 radnych ( 1 radny nieobecny w czasie głosowania)
Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Jest to uchwała nr XXXVIII/281/06 Rady Gminy Stare Czarnowo z dnia 13
października 2006 r. w sprawie j/w i stanowi wraz z uzasadnieniem załącznik
nr 12 do niniejszego protokołu.
Ad. 9 Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż w trybie
bezprzetargowym lokali mieszkalnych, położonych w miejscowości
Glinna najemcom ( dot. działek o numerach: 289/3,289/4),
Przewodniczący Rady wyjaśnił sołtysom, że jest to kolejna sprzedaż mieszkań
w Glinnej – bezprzetargowa na podstawie uchwały z 1998 r. w której to mowa o
80 % bonifikacie.
Stanowiska Komisji;
Wszystkie cztery komisje rady pozytywnie zaopiniowały sprzedaż w trybie
bezprzetargowym proponowanych lokali mieszkalnych.
Dyskusja - brak
Z uwagi na brak h dyskusji Przewodniczący Rady odczytał projekt uchwały w
sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż w bezprzetargowym lokali mieszkalnych,
położonych w miejscowości Glinna najemcom. ( projekt uchwały stanowi
załącznik nr 13 do protokołu ) a następnie poddał uchwałę do przegłosowania:
- za uchwałą głosowało 12 radnych ( 1 radny nieobecny w czasie głosowania)
Uchwała została podjęta jednogłośnie .
Jest to uchwała nr XXXVIII/282/06 Rady Gminy Stare Czarnowo z dnia 13
października 2006 r. w sprawie j/w i stanowi wraz z uzasadnienie załącznik
nr 14 do niniejszego protokołu.
Ad.10 Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości
w drodze bezprzetargowej w Starym Czarnowie ( dot. działki nr 23/9 ),
Stanowiska Komisji;
Wszystkie cztery komisje rady pozytywnie zaopiniowały sprzedaż w drodze
bezprzetargowej użytkowanie wieczyste proponowanej nieruchomości.
Dyskusja ;
Przewodniczący Rady zapoznał z uzasadnieniem do uchwały, w którym to
informuje się iż działka nr 23/9 jest w wieczystym użytkowaniu gminy.
Działka nie posiada dostępu do drogi publicznej P.I.Kotuła złożyła wniosek o
kupno tej działki na poszerzenie swoje nieruchomości, gdyż ona przylega do
jej działki. W / w planuje budowę nowoczesnej hali (hurtownia szkła
budowlanego). P.Kotuła potwierdziła kilka dni temu, że jej plan dot. budowy
hurtowni jest już na ukończeniu. Przenoszą swoją hurtownię ze Szczecina na
teren naszej gminy ,na swoją działkę i dlatego chcą ją poszerzyć.
Z uwagi na brak dyskusji odczytał projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody
na sprzedaż nieruchomości w drodze bezprzetargowej w Starym Czarnowie(
projekt uchwały stanowi załącznik nr 15 do protokołu ) a następnie poddał
uchwałę do przegłosowania:
- za uchwałą głosowało 12 radnych ( 1 radny nieobecny w czasie głosowania)
Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Jest to uchwała nr XXXVIII/283/06 Rady Gminy Stare Czarnowo z dnia 13
października 2006 r. w sprawie j/w i stanowi wraz z uzasadnieniem załącznik
nr 16 do niniejszego protokołu.
Ad. 11 Projekt uchwały w sprawie górnych stawek opłat ponoszonych przez
właścicieli nieruchomości za usługi w zakresie odbierania odpadów
komunalnych, opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.
Stanowiska Komisji;
Wszystkie cztery komisje rady pozytywnie zaopiniowały proponowane stawki
opłat za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych i opróżniania
zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.
Dyskusja;
Przewodniczący Rady zapoznał z uzasadnieniem do uchwały, w którym to
informuje się, że ustalenie górnych stawek obliguje radę ustawa o otrzymaniu
czystości i porządku w gminach. Stawki te są niezbędne do celów wydawania
zezwoleń zgodnie z uchwałą Rady Gminy St.Czarnowo z dnia 28.04.2006 r. w
sprawie ustalenie zasad utrzymania czystości i porządku na terenie gminy.
Zgodnie z §30 uchwały firmy wywozowe prowadzące działalność w zakresie
odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości lub opróżniania
zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości płynnych mają obowiązek
posiadania zezwolenia wydanego przez Wójta Gminy Stare Czarnowo.
Chodzi o to ( wyjaśnił dalej przewodniczący rady), że gmina musi ustalić
górne stawki, których dana firma nie może przekroczyć ( dot. to wywóz szamb
i nieczystości).
Radny Grzywiński stwierdził, ż szczególnie dotyczy to budynku po byłej
szkole ( już na posiedzeniu komisji o tym wspominał ) i obciążać to będzie
mieszkańców tego budynku. Wg oświadczenia Wójta na posiedzeniu komisji nie
będzie podwyżek. Uważa, że nie można kogoś karać za to, że nie ma jeszcze
rozwiązanej sprawy kanalizacją.
Wójt wyjaśnił, że te stawki są ustalane dla wykonawcy , natomiast rynek
kształtuje wysokość. Dany wykonawca nie może więcej żądać niż rada
uchwaliła.
Z uwagi na brak dalszych dyskusji Przewodniczący Rady odczytał projekt
uchwały w sprawie górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli
nieruchomości za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych,
opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych (
projekt uchwały stanowi załącznik nr 17 do protokołu ) a następnie poddał
uchwałę do przegłosowania:
- za uchwałą głosowało 12 radnych (1 radny nieobecny w czasie głosowania)
Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Jest to uchwała nr XXXVIII/284/06 Rady Gminy Stare Czarnowo z dnia 13
października 2006 r. w sprawie j/w i stanowi wraz z uzasadnieniem załącznik
nr 18 do niniejszego protokołu.
Ad. 12 Informacja z działalności GKS „ FAGUS ” i rekreacji na terenie Gminy
Stare Czarnowo( w tym wykonanie budżetu ) wg/stanu na dzień
30.09.2006 r.,
Zastępca Wójta A.Łysik (w zastępstwie Prezesa Klubu GKS Fagus Kołbacz )
zapoznał z informacją z działalności GKS Fagus w roku 2006 wg/ stanu na
dzień 30.09.2006 r. m.in. piłkarze w rozgrywkach halowych TKKS Szczecin
zajęli trzecie miejsce. Na mecze kontrolne, sparingi wypożyczyli stadion w
Policach. W rozgrywkach wiosennych rozegrano 7 meczów wyjazdowych i 7 meczy
w Kołbaczu. Ostatecznie drużyna zajęła 11 miejsce , co dało pewne utrzymanie
w V lidze. Od sierpnia b r. przystąpiono do rozgrywek sezonu 2006/2007,
gdzie rozegrano 9 meczy ( 1 wygrany, 2 zremisowane, 6 przegrano ) - co dało
drużynie piętnaste miejsce na szesnaście drużyn.
Do dnia 30. 09. 2006 r. wydano na działalność klubu kwotę ogólną 58.303,65
zł
w tym; na wynagrodzenia i opłaty sędziowskie, wynajem hali i boiska, zakupy
materiałów i wyposażenia, transport, różne opłaty i składki oraz inne
koszty.
Szczegółowa informacja stanowi załącznik nr 19 do protokołu.
Dyskusja;
Radna Małecka – ma wrażenie , że im więcej pieniędzy wydajemy na działalność
tego kluby, tym jest gorzej. Co to jest za opłata - za kurs instruktora
piłki nożnej (K.Najda).
W odpowiedzi Skarbnik wyjaśniła, że P.Najda jest trenerem juniorów.,
wymagają tego przepisy. Nie otrzymuje on od nas żadnej pensji, ale musi mieć
uprawnieni, jak trenuje ( Wójt w uzupełnieniu wypowiedzi Skarbnika dodał, że
P.Najda nie jest naszym zawodnikiem, lecz IV ligowego Energetyka Gryfino.
Skończył kurs instruktora i trenuje naszą drużynę. Wcześniej był naszym
najlepszym zawodnikiem, strzelał najwięcej bramek.
Radna Cioch – jest tutaj taki pkt - wynajem hali i boiska na kwotę 4.485 zł
a Z-ca Wójta przeczytał, że jest to w Policach.
Wójt wyjaśnił, że dot. to boisko w Policach ,natomiast hale mogą być w Płoni
czy Stargardzie. W zależności kiedy mają miejsce, to możemy skorzystać.
Jeśli my wybudujemy hale sportowa również będzie mogli wynajmować na
treningi za odpowiednią kwotą. Stwierdzono, że nasza drużyna coraz gorzej
gra, ale należy pamiętać, że ta drużyna tak dobrze grała aż znalazła się w V
lidze. Grała tak aż przez trzy sezony. Ma jednak nadzieję, że nadal tak
będzie a przecież odeszło kilku zawodników i musiał Prezes ze Szczecina
ściągać osoby. Były sytuacje, że nie było komu grać , wówczas krytykowano,
że są zawodnicy z innego terenu( radna Małecka uważała, że coś tutaj jest
nie tak , gdyż gmina kupuje zawodnikom buty , sprzęt sportowy a oni nie mają
kim grać, gdzie jest Prezes.).Wójt dalej informuje - słyszy, że zawodnicy
mają pretensję, że nie płaci im się diet. Gmina nie będzie płaciła diet
piłkarzom, to ma być sport. Mamy inne ważniejsze sprawy, chociażby
uporządkowanie przedszkola.
Radny Chudak wyjaśnił, że wszystko zależy od warunków atmosferycznych. W
okresie zimowym nie można trenować na boisku w Kołbaczu , bo można nabawić
się kontuzji. Najbliższe specjalne boisko jest w Policach. Duże są koszt
związane z opłatami sędziowskimi, dalsze wyjazdy itp.
Przewodniczący Rady uważał, że nigdy nikogo nie można zmusić, żeby grał.
Cieszyć się należy, że jest taki Pach G., który się tym zajmuje. Przecież
jego nigdy nie ma w domu a ma swoją rodzinę.
Szczegółowa informacja z działalności Fagusa stanowi załącznik nr 20 do
protokołu.
W dalszej kolejności informacje z rekreacji na terenie gminy ( w zastępstwie
P,Grzywińskiej, nieobecnej na sesji) odczytał Przewodniczący Rady K.Mendak.;
m.in. organizowano w roku 2006 takie imprezy jak: Jasełka - spotkanie
opłatkowe, konkursy pn. „najładniejsza, najwspanialsza palma wielkanocna”,
pn. ”historia i walory przyrodnicze Gminy St.Czarnowo”, XI sportowy turniej
miast i gmin, puchar wójta, festyn dydaktyczny w Glinnej, organizowano ferie
zimowe, dni dziecka w poszczególnych miejscowościach, turnieje, doposażono
place zabaw, zadbano o boiska sportowe itp. Łącznie na kulturę fizyczna –
rekreacje w 2006 r. na dzień 30. 09. 06 r. wydano kwotę 26.987,43 zł co
stanowi 87 % zaplanowanego w budżecie funduszy,
Dyskusja – brak.
Szczegółowa informacja z rekreacji stanowi załącznik nr 21 do protokołu.
Ad. 13 Informacja z działalności przeciwpożarowej na terenie Gminy Stare
Czarnowo ( w tym wykonanie budżetu ) wg/stanu na dzień 30.09.2006 r.
Przewodniczący Rady ( w zastępstwie P.Ślęzaka pracownika odpowiedzialnego za
sprawy ppoż. ) odczytał informację z działalności przeciwpożarowej na
terenie gminy w 2006 r. m.in. informuje się o udziale jednostek OSP tj .St.Czarnowo,
Kołbacz, Żelisławiec, Żelewo w 94 akcjach ratowniczych. Zaplanowane środki
zostały wydatkowane m.in. na paliwo, mundury, buty dla OSP, nagrody,
zakupiono wóz bojowy od ZZD Kołbacz. Zatrudniono dwóch konserwatorów -
pełniących funkcję kierowców w OSP. Jednostka OSP z Kołbacza zajęła I
miejsce o Puchar Prezydenta Szczecina, również I miejsce w zawodach
międzygminnych w Gryfinie. Na plan 195.000 zł wykonano na dzień 30.09.06 zł.
kwotę 182.902 zł tj. 93,80 %
Dyskusja – brak.
Szczegółowa informacja stanowi załącznik nr 22 do protokołu.
Ad. 14 Zapytania sołtysów.
Zapytania zgłaszali n/w sołtysi;
Sołtys St. Czarnowa Baryła M.
- postawienie bramek na boisku sportowym ( zgłasza to w imieniu
młodzieży).
Sołtys Żelewa Hoduń H.
- podziękowała wszystkim za pracę, współpracę,
- o wyremontowanie drogi w Żelewie ( są dziury na drodze).
Sołtys Dębiny Bas T.
- jest bardzo mocno zarośnięta droga do Żelewa, szczególnie na
zakręcie drogi ( krzaki już wrastają w asfalt)
Wójt uważał, że mamy dwóch radnych powiatowych i takie wnioski będziemy
przesyłać do powiatu również.
Ad. 15 Odpowiedzi na zgłaszane interpelacje i zapytania radnych oraz
sołtysów.
Odpowiedzi na zgłaszane interpelacje i zapytania radnych i sołtysów
udzielał Wójt Gminy M.Woś i tak:
- świetlica w Glinnej (zgłaszał radny Zacharski)
Jest już decyzja w tej sprawie i będzie ta świetlica przy kotłowni
.Jeśli Urząd Marszałkowski zwróci nam kwotę 88.000 zł za remont
świetlicy w St.Czarnowie, to w tym roku jeszcze tam ją będziemy robić.
Jest tam pomieszczenie i trzeba tam wymienić okna, posadzkę, toalety.
- badanie gleby (zgłaszał radny Ruszczycki)
Takie badanie gleby robi się co drugi rok.
- lampy, rozjazd, drogi, studzienki, świetlica, pomiary geodezyjne (
zgłaszał radny Mielnicki)
Sprawę lamp rozeznamy w Dobropolu. Jeśli chodzi o drogi – to jest taka
droga , która biegnie prosto do trójki ( wychodzi jeszcze w puszczy).
Jest również droga wybudowana w stronę Kołowa, która schodzi w dół na
ul. Nauczycielska w Smerdnicy. W dniu wczorajszym specjalnie tą drogą
jechał i okazuje się, że ta dziurawa droga w dół ma odległość ok. 5,6
km, natomiast ta droga od ul. Nauczycielskiej w górę blisko leśniczówki
ma odległość 7,1 km . By wyremontować drogę do Osetnego Pola trzeba mieć
ogromne pieniądze, która w części jest nie nasza. Także nikt go nie
przekona, że trzeba ją zrobić, choć na pewno będzie miał wrogów.
Sprawę studzienki na drodze rozeznamy. Natomiast nie będziemy odkopywali
studzienek. Chyba, że ktoś będzie potrzebował ją do swojej inwestycji.
Na drodze w kierunku posesji Państwa Burakowskich wystarczy przejechać
zbieraczką i zbierze te kamienie. Nie ma możliwości takiej, by wymierzać
prywatne grunty mieszkańcom. Jak będzie tam miejscowy plan to wówczas
zobaczymy. Nie będzie się wypowiadał na temat tzw. rozgrywek mieszkańców
przy świetlicy. To musicie sami rozwiązać.
- lampy na ul. Szkolnej (zgłaszał radny Grzywiński)
Uważa, że należy tam lampę zamontować (sołtys Baryła wnosiła również o
lampę przy cmentarzu a także zrobić dla księdza miejsce i kosze ustawić
przy wejściu).
Wójt wyjaśnił, że będzie zrobiona alejka i miejsce dla księdza na
cmentarzu oraz kosz przy wejściu.
- lampa przy bibliotece i za mostem, dekle zabezpieczające na słupach,
wycinka drzew ( zgłaszał radny Kałucki),
Była już tam koncepcja założenia lampy przy bibliotece , tylko się
wycofano, bo to zabytek. Sprawę rozpatrzymy ponownie, również odnośnie
lamp za mostem. Dekle na słupach oświetleniowych zostaną zabezpieczone.
Wycinką drzew także się zajmiemy. Do końca listopada b r. będzie wycięte
drzewo w Nieznaniu.
- wycinka gałęzi przy przystanku ( zgłaszał radny Smykla)
Szkoda, że radny nie zadzwonił o tej sprawie do mnie w momencie, gdy
były podcinane drzewa przy stadionie.
- sprawa przedszkola ,fetor i śmieci (zgłaszał radny Chudak)
Sprawy o których mówił radny na pewno zostaną z dyrektorem szkoły
przedyskutowane. To niemożliwe żeby dziecko do przedszkola przynosiło
mydło czy papier toaletowy w swoich wyprawkach „już nie mówi o tym, że
piją z jednego kubka , nawet we własnym domu tak się nie pije…” Również
zostanie omówiona sprawa wspólnego zakupu wyprawek, by były jednakowe,
częściowo zakupione ze środków przedszkola ( radna Cioch uważała, że nie
ma ze strony dyrekcji żadnej reakcji. Radny Chudak stwierdził, że te
sprawy wyszły od dzieci i po jego reakcji teraz sytuacja się zmieniła.
Dziecko jego teraz nie chodzi do przedszkola). Jeśli chodzi o miejsce
przy piwnicy do biblioteki, to zajmiemy się tą sprawą (radny Smykla
zgłosił, że przy bibliotece trzeba zespawać kraty, są wyciągnięte, bo
ktoś tam jeszcze wpadnie zrobi sobie krzywdę).
- bramki ( zgłaszała sołtys Baryła)
Zamontujemy na boisku małe bramki.
- zarośnięta droga i dziury ( zgłaszali sołtysi; Hoduń i Bas).
Ponowi w zarządzie dróg dalsze działania w zakresie wycinki gałęzi na
poboczach drogi do Żelewa, również w sprawie załatania dziur na tej
drodze.
Ad. 16 Wolne wnioski.
W wolnych wnioskach głos zabrali:
Radna Cioch poruszyła sprawę analizy wykonania budżetu szkoły ( w
tej sprawie odbyło się posiedzenie komisji budżetu). Okazuje się, że w
dalszym ciągu w szkole robi się niektóre sprawy źle a mianowicie : zakupy
robi się w sklepach detalicznych pomimo, że w Kołbaczu jest hurtownia. Czy
może Wójt wydać zarządzenie zabraniające robienia zakupów w sklepach
detalicznych.
Druga sprawa, to zakup pomocy dydaktycznych ( wykonanie 10 -15 %) . W
dalszym ciągu zakupy są robione na koniec roku kalendarzowego, budżetowego,
jest brak gospodarności ze strony dyrekcji szkoły. Dlatego wnioskuje, by
szkoła racjonalnie robiła swoje zakupy a nie na koniec roku.
W odpowiedzi na powyższe Skarbnik Gminy wyjaśniła, że część zakupów
szkoła może robić w sklepach detalicznych a część w hurtowniach. Jeśli
chodzi o zakupy pomocy naukowych, dydaktycznych, to kupuje się na rok
szkolny, który trwa od września do czerwca następnego roku. Oni robią zakupy
w roku szkolnym a nie kalendarzowym. Także nie zgadza się z radną ( radna
Cioch uważała, że budżet jest uchwalany w listopadzie, wiec można zakupy
robić od stycznia następnego roku). W dalszej wypowiedzi Skarbnik
stwierdziła, że jest bez sensu kupować n p. podręczniki pod koniec roku
szkolne, gdyż od nowego roku szkolnego mogą być już inne (radny Grzywiński
uważał, że międzyczasie szkoła wie, jakie pomoce dydaktyczne są im
potrzebne).
Przewodniczący Rady na koniec dyskusji poinformował, że Dom
Dziecka w Binowie będzie nadal funkcjonował (na pewno w tym roku i
2007). Tam należy zamontować jedną lampę oświetleniową , gdyż jest ciemno.
Ad. 17 Zakończenie obrad XXXVIII Sesji Rady Gminy Stare Czarnowo.
Z uwagi na brak dalszych dyskusji i wyczerpanie porządku obrad
Przewodniczący Rady Gminy Kazimierz Mendak ogłosił zakończenie obrad XXXVIII
Sesji Rady Gminy Stare Czarnowo.
Sesja zakończyła się o godzinie 1530.
Przewodniczący Rady Gminy
Kazimierz Mendak
P r o t o k o ł o w a ł a
Urszula Świerkosz