ZARZĄDZENIE NR II/2/07 WÓJTA GMINY STARE CZARNOWO z dnia 10 stycznia 2007roku
w sprawie wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na świadczenie usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości lub opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych na terenie Gminy Stare Czarnowo.
Na podstawie art.7 ust. 3a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity: Dz.U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008) zarządza się, co następuje:
§1 określa się :
- wymagania, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie
zezwolenia na świadczenie usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych
od właścicieli nieruchomości na terenie Gminy Stare Czarnowo opisane w
Załączniku Nr 1 do niniejszego zarządzenia,
- wymagania, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie
zezwolenia na świadczenie usług w zakresie opróżniania zbiorników
bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych na terenie Gminy Stare Czarnowo opisane w
załączniku Nr 2 do niniejszego zarządzenia.
§2 Wykonanie zarządzenia powierza się Inspektorowi ds. rolnictwa i ochrony środowiska
§3 Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, tj. podania do publicznej wiadomości w formie pisemnej na ogólnodostępnej tablicy.
Wójt Gminy Stare Czarnowo
mgr Marek Woś
Załącznik Nr 1
do zarządzenia Nr II/2/07
Wójta Gminy Stare Czarnowo
z dnia 10 stycznia 2007 roku |
Wymagania, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o
uzyskanie
zezwolenia na świadczenie usług w zakresie odbierania odpadów
komunalnych
od właścicieli nieruchomości na terenie Gminy Stare Czarnowo.
§1
Przedsiębiorca jest zobowiązany do:
- złożenia wniosku o udzielenie zezwolenia zawierającego dane określone
w art.
8 ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i
porządku w
gminach (tekst jednolity: Dz.U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008), tj.:
- imię i nazwisko lub nazwa oraz adres zamieszkania lub siedziby
przedsiębiorcy oraz jego numer identyfikacji podatkowej (NIP),
- przedmiot i obszar działalności,
- środki techniczne, jakimi dysponuje ubiegający się o zezwolenie na
prowadzenie działalności objętej wnioskiem,
- proponowane zabiegi z zakresu ochrony środowiska i ochrony sanitarnej
planowane po zakończeniu działalności,
- termin podjęcia działalności objętej wnioskiem oraz zamierzony czas
jej prowadzenia,
- określenia we wniosku dodatkowo rodzaju odpadów komunalnych
odbieranych od właścicieli nieruchomości,
- określenia we wniosku dodatkowo sposobu realizacji obowiązku
ograniczenia masy odpadów ulegających biodegradacji składowanych na
składowisku odpadów,
- dołączenia do wniosku zaświadczenia o braku zaległości podatkowych i
zaległości w płaceniu składek na ubezpieczenie zdrowotne lub społeczne,
- udokumentowania gotowości przyjęcia odpadów przez przedsiębiorców, o
których mowa w §2 ust.2,
- niezwłocznego , nie później niż w terminie 14 dni , zgłaszania
Wójtowi Gminy Stare Czarnowo wszelkich zmian w danych określonych w
zezwoleniu.
§2
- Działalność przedsiębiorcy, będąca przedmiotem wniosku, powinna być
prowadzona zgodnie z gminnym planem gospodarki odpadami, zatwierdzonym
uchwałą Rady Gminy Stare Czarnowo Nr XXIII /189/05 z dnia31 marca 2005
roku.
- Przedsiębiorca ma obowiązek przekazywania odebranych od właścicieli
nieruchomości odpadów komunalnych:
- nie segregowane, które nie mogą być poddane odzyskowi, na składowiska
wskazane w wojewódzkim planie gospodarki odpadami,
- nie segregowane nadające się do odzysku, do zakładów wskazanych w
wojewódzkim planie gospodarki odpadami,
- roślinne kuchenne i ogrodowe - do kompostowni wskazanych w
wojewódzkim planie gospodarki odpadami,
- z selektywnej zbiórki - do sortowni wskazanych w wojewódzkim planie
gospodarki odpadami,
wielkogabarytowe - do zakładów wskazanych w wojewódzkim planie
gospodarki odpadami,
z remontów - do zakładów wskazanych w wojewódzkim planie gospodarki
odpadami.
- Przedsiębiorca, przed przekazaniem odebranych odpadów komunalnych do
miejsc, o których mowa w ust 2 może, zgodnie z art. 8 ust. 4 ustawy z
dnia 13
września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, prowadzić
sortowanie lub kompostowanie tych odpadów w instalacjach, do których
posiada
tytuł prawny na podstawie odrębnych decyzji.
- Przedsiębiorca jest obowiązany do odbierania od właścicieli
nieruchomości
wszystkich selektywnie zbieranych rodzajów odpadów komunalnych, w tym
powstających w gospodarstwach domowych odpadów wielkogabarytowych,
zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz odpadów z
remontów,
zgodnie z art. 8 ust. 2b ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w
gminach.
- Zebrany zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny przedsiębiorca jest
obowiązany
przekazać, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym
sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. Nr 180, poz. 1495),
prowadzącemu
zakład przetwarzania wpisany do rejestru prowadzonego przez Głównego
Inspektora Ochrony Środowiska.
§3
- Przedsiębiorca ma obowiązek ograniczenia masy składowanych odpadów
komunalnych ulegających biodegradacji.
- Maksymalny dopuszczalny poziom składowania odpadów komunalnych
ulegających biodegradacji odebranych przez przedsiębiorcę z terenu Gminy
określa się zgodnie z gminnym planem gospodarki odpadami, przyjmując za
podstawę docelowe ilości odpadów dopuszczonych do składowania .
- Udział przedsiębiorcy w rynku usług stanowi iloraz masy nie
segregowanych odpadów komunalnych odebranych przez przedsiębiorcę i
łącznej masy tych odpadów odebranych z terenu Gminy Stare Czarnowo w
danym roku.
§4
- Świadczenie usług odbierania odpadów komunalnych od właścicieli
nieruchomości może być prowadzone wyłącznie na podstawie umowy i na
warunkach w niej określonych.
- Przedsiębiorca jest zobowiązany do wystawiania dowodów korzystania z
jego usług zawierającego daty odbierania, ilości i rodzaje odebranych
odpadów oraz opłatę, która nie może przekraczać kwoty wynikającej z
górnej stawki opłaty określonej w Uchwale Rady Gminy Stare Czarnowo Nr
XXXVIII/284/06 z dnia 13 października.2006 roku w sprawie górnych stawek
opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi w zakresie
odbierania odpadów komunalnych, opróżniania zbiorników bezodpływowych i
transportu nieczystości ciekłych.
§5
- Przedsiębiorca, prowadząc działalność będącą przedmiotem wniosku,
zobowiązany jest do przestrzegania przepisów Regulaminu utrzymania
czystości i porządku na terenie Gminy wprowadzonego Uchwałą Rady Gminy
Stare Czarnowo Nr XXXV/261/06 z dnia28 kwietnia 2006 roku.
- Przedsiębiorca ma obowiązek odbierania odpadów komunalnych, o
których mowa w §2, z częstotliwością określoną w Regulaminie
utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Stare Czarnowo.
§6
- Pojemniki oferowane przez przedsiębiorcę właścicielowi nieruchomości,
z którym posiada umowę na odbieranie odpadów komunalnych, powinny
spełniać wymagania określone w Regulaminie utrzymania czystości i
porządku na terenie Gminy .
- Przedsiębiorca powinien zapewnić możliwość mycia i odkażania
pojemników na indywidualne zlecenie właściciela nieruchomości nie
rzadziej niż raz na trzy miesiące.
§7
- Przedsiębiorca powinien dysponować specjalnymi pojazdami do
odbierania odpadów komunalnych (wraz z przeszkoloną obsługą) - w ilości
niezbędnej do zapewnienia ciągłości usług.
- Pojazdy stosowane do odbierania odpadów komunalnych od właścicieli
nieruchomości powinny:
- spełniać wymagania techniczne określone w ustawie z dnia 20 czerwca
1997 r. prawo o ruchu drogowym (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r., Nr
108, poz. 908 z późn. zm.).
- być dostosowane do pojemników do zbiórki odpadów,
- posiadać deklaracją zgodności WE lub certyfikat zgodności CE wymagany
ustawą z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności (tekst
jednolity: Dz. U. z 2004 r., Nr 204, poz. 2087 z późn. zm.),
- być oznakowane nazwą i adresem przedsiębiorcy.
- Pojazdy przeznaczone do transportu kontenerów oraz pojazdy skrzyniowe
z urządzeniem wywrotu powinny posiadać dodatkowo zabezpieczenie przed
rozwiewaniem odpadów siatką lub plandeką.
- Przedsiębiorca powinien posiadać udokumentowane możliwości, własne
lub obce w postaci usług świadczonych przez wyspecjalizowane zakłady, w
zakresie parkowania i prowadzenia obsługi technicznej pojazdów, o
których mowa w ust. 1 - 3, w sposób określony w instrukcjach
eksploatacji.
§8
- Pojazdy do odbierania odpadów komunalnych powinny być myte:
- zewnętrznie po zakończeniu każdego dnia ich użytkowania
- zewnętrznie i wewnętrznie oraz odkażane nie rzadziej niż raz na
miesiąc.
- Przedsiębiorca powinien przedstawić dokumentację potwierdzającą
posiadanie myjni do mycia i dezynfekcji pojazdów lub posiadania umowy z
przedsiębiorcą świadczącym takie usługi.
§9
Przedsiębiorca powinien dysponować bazą transportową ogrodzoną i
strzeżoną (całodobową ochrona), wyposażoną w utwardzone place parkingowe
oraz drogi manewrowe.
§10
Przedsiębiorca zobowiązany jest prowadzić działalność będącą przedmiotem
wniosku w sposób nie powodujący zagrożenia dla życia i zdrowia ludzi lub
środowiska oraz zanieczyszczenia tras wywozu.
§11
- Po uzyskania zezwolenia przedsiębiorca jest zobowiązany do
prowadzenia ewidencji umów zawartych z właścicielami nieruchomości oraz
dowodów korzystania z usług.
- Ewidencja umów powinna zawierać następujące informacje:
- imię i nazwisko lub nazwa właściciela nieruchomości,
- adres nieruchomości,
- data zawarcia umowy,
- rodzaj (kod) odbieranych odpadów,
- częstotliwość odbioru.
- Przedsiębiorca zobowiązany jest do udostępniania ewidencji umów i
dowodów
świadczenia usług pracownikom Urzędu Gminy posiadającym imienne
upoważnienie Wójta.
§12
- Przedsiębiorca jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji odpadów
zgodnie z art. 36 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach według
rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 14 lutego 2006 r. w sprawie
wzorów dokumentów stosowanych na potrzeby ewidencji odpadów (Dz. U. Nr
30, poz. 213 z póź. zm).
- Przedsiębiorca jest zobowiązany do przekazywania Marszałkowi
Województwa zbiorczych zestawień danych o rodzajach i ilościach odpadów
oraz o sposobach gospodarowania nimi zgodnie z art. 37 ustawy o odpadach
według rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 11 grudnia 2001 r. w
sprawie zakresu informacji oraz wzorów formularzy służących do
sporządzania i przekazywania zbiorczych zestawień danych (Dz. U. Nr 152,
poz. 1737 z póź. zm).
- Przedsiębiorca jest zobowiązany zgodnie z art. 9a ust.1 ustawy o
utrzymaniu czystości i porządku w gminach do sporządzania i
przekazywania Wójtowi Gminy Stare Czarnowo w terminie do 15 dnia po
upływie każdego miesiąca wykazu właścicieli nieruchomości z którymi w
poprzednim miesiącu zawarł umowy na odbieranie odpadów komunalnych oraz
wykazu właścicieli nieruchomości z którymi w poprzednim miesiącu umowy
uległy rozwiązaniu lub wygasły. Wykaz zawiera imię nazwisko lub nazwę
właściciela nieruchomości oraz adres właściciela nieruchomości oraz
adres nieruchomości.
- Przedsiębiorca jest zobowiązany, zgodnie z art. 9a ust.2 ustawy o
utrzymaniu czystości i porządku w gminach, do sporządzania i
przekazywania w terminie do końca pierwszego kwartału za poprzedni rok
kalendarzowy Wójtowi Gminy stare Czarnowo informacji dotyczącej:
- masy poszczególnych rodzajów odpadów komunalnych odebranych z terenu
Gminy.
- sposobów zagospodarowania poszczególnych rodzajów odebranych odpadów
komunalnych,
- masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji składowanych na
składowisku odpadów,
- masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji nie składowanych
na składowisku odpadów i sposobu ich zagospodarowania.
§13
- Wydane zezwolenie może być cofnięte bez odszkodowania w przypadku nie
wypełnienia przez przedsiębiorcę wymagań określonych w niniejszym
zarządzeniu, zgodnie z art.9 ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i
porządku w gminach.
- Wygaśnięcie lub cofnięcie zezwolenia nie zwalnia przedsiębiorcy z
wykonania obowiązków dotyczących wymagań sanitarnych i ochrony
środowiska, zgodnie z art.9 ust. 3 ustawy o utrzymaniu czystości i
porządku w gminach.
Załącznik Nr 2
do zarządzenia Nr II/2/07
Wójta Gminy Stare Czarnowo
z dnia 10 stycznia 2007 roku |
Wymagania, jakie powinien spełniać przedsiębiorca u biegający się o
uzyskanie zezwolenia na świadczenie usług w zakresie opróżniania
zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych na terenie
Gminy Stare Czarnowo
§ 1
Przedsiębiorca zobowiązany jest do:
- złożenia wniosku zawierającego dane określone w art.8 ust.1 ustawy z
dnia 13
września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst
jednolity:
Dz.U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008), tj.:
- imię i nazwisko lub nazwa oraz adres zamieszkania lub siedziby
przedsiębiorcy oraz jego numer identyfikacji podatkowej (NIP),
- przedmiot i obszar działalności,
- środki techniczne, jakimi dysponuje ubiegający się o zezwolenie na
prowadzenie działalności objętej wnioskiem,
- proponowane zabiegi z zakresu ochrony środowiska i ochrony sanitarnej
planowane po zakończeniu działalności,
- termin podjęcia działalności objętej wnioskiem oraz zamierzony czas
jej prowadzenia,
- dołączenia do wniosku zaświadczenia o braku zaległości podatkowych i
zaległości w płaceniu składek na ubezpieczenie zdrowotne lub społeczne,
- udokumentowania gotowości odbioru nieczystości ciekłych przez stację
zlewną, o której mowa w § 3 ust. 2,
- niezwłocznego zgłaszania Wójtowi Gminy Stare Czarnowo wszelkich zmian
w danych określonych w zezwoleniu.
§ 2
- Świadczenie usług opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu
nieczystości ciekłych może być prowadzone wyłącznie na podstawie umowy z
właścicielem nieruchomości i na warunkach w niej określonych.
- Przedsiębiorca jest zobowiązany do wystawiania dowodów korzystania z
jego usług zawierającego: daty odbierania, ilości i rodzaje odebranych
nieczystości ciekłych oraz opłatę, która nie może przekraczać kwoty
wynikającej z górnej stawki opłaty określonej w Uchwale Rady Gminy Stare
Czarnowo Nr XXXVIII/284/06 z dnia 13 października 2006 roku w sprawie
górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za
usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych, opróżniania zbiorników
bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.
§ 3
- Przedsiębiorca, prowadząc działalność będącą przedmiotem wniosku,
zobowiązany jest do przestrzegania przepisów Regulaminu utrzymania
czystości
i porządku na terenie Gminy Stare Czarnowo wprowadzonego uchwałą Nr
XXXV/261/06 Rady Gminy Stare Czarnowo z dnia 28 kwietnia 2006 roku
- Przedsiębiorca ma obowiązek przekazywania nieczystości ciekłych do
stacji
zlewnej w Kartnie lub, w przypadku gdy ta stacja zlewna z przyczyn
technicznych nie może tymczasowo przyjmować nieczystości ciekłych do
innej stacji zlewnej.
- Przedsiębiorca ma obowiązek opróżniania zbiorników bezodpływowych z
częstotliwością uzgodnioną ze stacją zlewną w sposób zapobiegający
wypływaniu nieczystości ciekłych ze zbiornika w wyniku jego
przepełnienia lub niewłaściwego opróżniania, a tym samym
zanieczyszczeniu powierzchni ziemi i wód gruntowych.
§ 4
- Przedsiębiorca powinien dysponować specjalnymi pojazdami do
opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych
(wraz z przeszkoloną obsługą) - w ilości niezbędnej do zapewnienia
ciągłości usług.
- Pojazdy stosowane do opróżniania zbiorników bezodpływowych i
transportu nieczystości ciekłych powinny spełniać wymagania techniczne
określone w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. prawo o ruchu drogowym
(Dz. U. Nr 98, poz. 602 z późn. zm.).
- Pojazdy, o których mowa w ust. 1, powinny:
- posiadać deklaracją zgodności WE lub certyfikat zgodności zgodnie z
ustawą z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności (tekst
jednolity: Dz. U. z 2004 r., Nr 204, poz. 2087 z późn. zm.),
- być oznaczone nazwą i adresem przedsiębiorcy.
- Przedsiębiorca powinien posiadać udokumentowane możliwości, własne
lub obce (w
postaci usług świadczonych przez wyspecjalizowane zakłady) w zakresie
parkowania i prowadzenia obsługi technicznej pojazdów, o których mowa w
ust. 1, w sposób określony w ich instrukcjach użytkowania
(eksploatacji).
§ 5
- Pojazdy do opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu
nieczystości ciekłych powinny być:
- odkażane w części spustowej - po każdym napełnieniu i opróżnieniu
zbiornika pojazdu,
- myte zewnętrznie po zakończeniu każdego dnia pracy,
- myte zewnętrznie i wewnętrznie oraz odkażane nie rzadziej niż raz na
dwa tygodnie.
- Przedsiębiorca powinien przedstawić dokumentację potwierdzającą
posiadanie myjni do mycia i dezynfekcji pojazdów asenizacyjnych lub
posiadanie umowy z podmiotem świadczącym takie usługi.
§ 6
Przedsiębiorca powinien dysponować bazą transportową ogrodzoną i
strzeżoną (całodobowa ochrona), wyposażoną w utwardzone place parkingowe
oraz drogi manewrowe,
§ 7
- Przedsiębiorca jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji umów
zawartych z właścicielami nieruchomości, dowodów świadczenia usług oraz
dowodów przyjęcia nieczystości ciekłych przez stację zlewną.
- Ewidencja umów powinna zawierać następujące informacje:
- imię i nazwisko lub nazwa właściciela nieruchomości,
- adres nieruchomości.
- data zawarcia umowy,
- pojemność zbiornika bezodpływowego,
- częstotliwość opróżniania.
- Przedsiębiorca jest zobowiązany do udostępniania dokumentacji, o
której mowa w ust.1, pracownikom Urzędu Gminy posiadającym stosowne
upoważnienie Wójta .
§ 8
- Przedsiębiorca jest zobowiązany, zgodnie z art. 9a ust.1 ustawy o
utrzymaniu czystości i porządku w gminach, do sporządzania i
przekazywania Wójtowi Gminy w terminie do 15 dnia po upływie każdego
miesiąca, wykazu właścicieli nieruchomości, z którymi w poprzednim
miesiącu zawarł umowy na opróżnianie zbiorników bezodpływowych i
transport nieczystości ciekłych oraz wykazu właścicieli nieruchomości, z
którymi w poprzednim miesiącu umowy uległy rozwiązaniu lub wygasły.
Wykaz zawiera imię nazwisko lub nazwę właściciela nieruchomości oraz
adres właściciela nieruchomości oraz adres nieruchomości.
- Przedsiębiorca jest zobowiązany, zgodnie z art. 9a ust.2 ustawy o
utrzymaniu czystości i porządku w gminach, do sporządzania i
przekazywania Wójtowi Gminy informacji dotyczącej ilości i rodzaju
nieczystości ciekłych z terenu Gminy w terminie do końca pierwszego
kwartału za poprzedni rok kalendarzowy.
§ 9
- Wydane zezwolenie może być cofnięte bez odszkodowania w przypadku nie
wypełnienia przez przedsiębiorcę wymagań określonych w niniejszym
zarządzeniu, zgodnie z art.9 ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i
porządku w gminach.
- Wygaśnięcie lub cofnięcie zezwolenia nie zwalnia przedsiębiorcy z
wykonania obowiązków dotyczących wymagań sanitarnych i ochrony
środowiska, zgodnie z art.9 ust. 3 ustawy o utrzymaniu czystości i
porządku w gminach.
|