Protokół Nr XXVII/05 z XXVII Sesji Rady Gminy Stare Czarnowo odbytej w dniu 19 września 2005 r.
Nowa strona 1
Protokół Nr XXVII/ 05
z XXVII Sesji Rady Gminy Stare Czarnowo
odbytej w dniu 19 września 2005 r. w sali Urzędu Gminy
w godz. od 1200 - 1600
Obrady XXVII Sesji Rady Gminy Stare Czarnowo otworzył o godzinie 1200
Przewodniczący Rady Gminy Kazimierz Mendak witając wszystkich radnych, sołtysów, pracowników urzędu gminy - wójta gminy, jego z-cę, skarbnika gminy - dyrektora szkoły, przedstawiciela prasy, oraz pozostałe osoby.
Stwierdził / na podstawie listy obecności/, że jest quorum - obecnych było w tym czasie 14 radnych na stan radnych - 15 / nieobecny był w tym czasie radny Gorczyca, który przybył o godz.123o/. Ogółem w sesji uczestniczyło 15 radnych
Lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do protokołu, natomiast lista obecności osób spoza rady gminy stanowi załącznik nr 2. Następnie zapoznał z porządkiem obrad sesji, który radni otrzymali na piśmie wraz z zawiadomieniem o sesji tj
Otwarcie obrad XXVII sesji i stwierdzenie quorum.
Przyjęcie protokołu z XXVI sesji tj. z dnia 27.06.2005 r.
Informacja Przewodniczącego o pracy Rady.
sprawozdania z działalności stałych komisji za I półrocze 2005 r.
Sprawozdanie Wójta z działalności w okresie między sesyjnym.
Sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy Stare Czarnowo za I półrocze 2005 r.
Informacja o stanie finansowym gminy.
Odpowiedzi na zgłaszane interpelacje w dniu XXVI sesji - 27.06.05r.
Interpelacje i zapytania radnych.
Informacja z wykonania budżetu Zespołu Szkół w Kołbaczu za I półrocze 2005 r oraz z przygotowania szkoły do roku szkolnego 2005 /2006.
Projekt uchwały w sprawie zmiany w budżecie gminy na 2005 r. (zwiększające dochody i wydatki o kwotę 11.157 zł - dot. dz.700, 750 i 751)
stanowiska komisji,
dyskusja,
podjęcie uchwały.
Projekt uchwały w sprawie zmiany w budżecie gminy na 2005 r. (zwiększające i zmniejszające dochody o kwotę 11.000 zł - dot. dz. 710 i 926),
stanowiska komisji,
dyskusja,
podjęcie uchwały.
Projekt uchwały w sprawie bankowej obsługi budżetu Gminy Stare Czarnowo,
stanowiska komisji,
dyskusja,
podjęcie uchwały.
Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie od Polskich Kolei Państwowych S.A prawa wieczystego użytkowania gruntu i własności budynków w zamian za zaległości podatkowe w drodze umowy
przeniesienia oraz kupna udziałów w działce nr 23/7,obręb Stare Czarnowo,
stanowiska komisji,
dyskusja,
podjęcie uchwały.
Projekt uchwały w sprawie nabycia od Skarbu Państwa w drodze darowizny prawa własności nieruchomości gruntowych niezabudowanych, położonych na terenie Gminy Stare Czarnowo / dot. dz. z obrębu ewidencyjnego: Żelisławiec, Kartno, Glinna, StareCzarnowo,Kołbacz, Śmierdnica Las/,
stanowiska komisji,
dyskusja,
podjęcie uchwały.
Projekt uchwały w sprawie zamiany drogi gminnej w miejscowości Glinna na drogę zakładową w miejscowości Stare Czarnowo i Dębina / dot. dz. nr 260, 543/1, 543/2, 543/3, 543/4, 543/5, 96/.
stanowiska komisji,
dyskusja,
podjęcie uchwały.
Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości /dot. dz. nr 10/9 położonej w m. Binowo/,
stanowiska komisji,
dyskusja,
podjęcie uchwały.
Projekt uchwały w sprawie zmiany w składzie osobowym Komisji Zdrowia, Oświaty i Spraw Społecznych / dot. odwołania Piotra Smykli,
dyskusja,
podjęcie uchwały.
Projekt uchwały w sprawie zmiany w składzie osobowym Komisji Zdrowia, Oświaty i Spraw Społecznych / dot. powołania Piotra Kowalczyka/,
dyskusja,
podjęcie uchwały.
Projekt uchwały w sprawie zmiany w składzie osobowym Komisji Rolnictwa, Rzemiosła i Ochrony Środowiska / dot. odwołania Władysława Kałuckiego/,
dyskusja,
podjęcie uchwały.
Projekt uchwały w sprawie zmiany w składzie osobowym Komisji Rolnictwa, Rzemiosła i Ochrony Środowiska / dot. powołania Piotra Smykli /,
dyskusja,
podjęcie uchwały.
Zapytania sołtysów.
Odpowiedzi na zgłaszane interpelacje i zapytania radnych oraz sołtysów.
Wolne wnioski. 24. Zakończenie obrad XXVII Sesji Rady Gminy Stare Czarnowo.
O zmianę w porządku wnioskował Wójt Gminy P. M.Woś. Dotyczyła ona wprowadzenia n/w projektów uchwał / tutaj przewodniczący rady wyjaśnił, że te projekty uchwał wpłynęły do niego już po odbytym wspólnym posiedzeniu komisji i zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym, jeśli wpłynie do niego taki projekt uchwały co najmniej 7 dni przed dniem rozpoczęcia najbliższej sesji jest zobowiązany wprowadzić go do porządku tej sesji / tj;
projekt uchwały w sprawie zamiany drogi gminnej w miejscowości
Glinna na drogi zakładowe w miejscowości Stare Czarnowo i Dębina. W
uzasadnieniu tego projektu Wójt wyjaśnił, że ta sprawa była analizowana
na posiedzeniu komisje , lecz była mowa o zamianie drogi gminnej w m.
Glinna na drogę zakładową w m. St. Czarnowo. Obecnie doszła dalsza część
drogi aż do Dębiny / przebiegająca obok posesji P.Cybulskiego/. Zostało
tak uzgodnione z Prezesem Malinowskim z Instytutu w Kołbaczu. Dot. to
działki nr 96 o pow.1,95 ha. Jest to bardzo korzystna transakcja. Ten
projekt jest już ujęty w porządku po uwzględnieniu drogi w m. Dębina.
projekt uchwały w sprawie sprzedaży nieruchomości zabudowanej,
działki nr 82/22 w Dębinie w drodze przetargu nieograniczonego. Po
różnych próbach skonstruowania zagospodarowania niedokończonych budowli
w Dębinie. Na dzisiaj najlepszym rozwiązaniem jest ich zbycie. Jest
wykonany operat szacunkowy przez rzeczoznawcę na kwotę 396.760 zł. Po
podjęciu takiej uchwały zostanie ogłoszony przetarg i wówczas będzie
wiadomo za taką kwotę zostanie sprzedana ta nieruchomość.
projekt uchwały w sprawie opłat za świadczenia Przedszkola
Publicznego w Kołbaczu. Ten projekt dot. zmiany nowych opłat za
świadczenia w Przedszkolu w Kołbaczu. Nie można tego zrobić zarządzeniem
wójta, w związku z tym przedkłada propozycję radzie.
Wnosił o podjęcie powyższych uchwał.
W związku z powyższym przewodniczący rady stwierdził, że w pkt 15
porządku jest już ujęta sprawa zamiany dróg uwzględniająca drogę - działkę nr 96 w Dębinie, natomiast pozostałe dwa projekty uchwał proponuje wprowadzić do porządku tj.
jako pkt: 17 - projekt uchwały w sprawie sprzedaży nieruchomości zabudowanej, działki nr 82/22 w Dębinie w drodze przetargu nieograniczonego.
jako pkt 18 - projekt uchwały w sprawie opłat za świadczenia Przedszkola Publicznego w Kołbaczu.
Pozostałe punkty otrzymują kolejną numerację.
W dalszej kolejności odczytał porządek sesji / po wprowadzeniu
wnioskowanych zmian / i poddał go do przegłosowania;
- za takim porządkiem głosowało 14 radnych.
Porządek po zmianach przyjęto jednogłośnie.
Ad. 2 Przyjęcie protokołu z XXVI sesji tj. z dnia 27.06.2005 r.
Do protokołu z dnia 27.06.2005 r. ( dostarczonego radnym do zapoznania
przed dniem sesji ) nie wniesiono żadnych uwag.
- za jego przyjęciem głosowało 14 radnych
Protokół został przyjęty jednogłośnie i stanowi załącznik nr 3 do
protokołu z dnia 19.09.05 r.
Ad. 3 Informacja Przewodniczącego o pracy Rady.
- sprawozdania z działalności stałych komisji za I półrocze 2005 r.
Informację z pracy rady przedstawił Przewodniczący rady K .Mendak,
który stwierdził, że w okresie między sesyjnym m.in. odbyły się
posiedzenia stałych komisji tj.
25.08.2005 r. posiedzenia komisji zdrowia, oświaty i spraw
społecznych,
29.08.2005 r. posiedzenia komisji rewizyjnej
30.08.2005 r. posiedzenie komisji rolnictwa, rzemiosła i ochrony
środowiska
01.09 i 15.09.2005 r. posiedzenie komisji budżetu i rozwoju
gospodarczego,
Były to posiedzenia zwołane zgodnie z planem pracy poszczególnych
komisji oraz odnośnie opracowania sprawozdań z działalności komisji za I
półrocze 2005 r.
- 6.09.2005 r. wspólne posiedzenie wszystkich stałych komisji dot. spraw z
zakresu XXVII sesji.
W dalszej części przewodniczący poszczególnych komisji przedstawili
swoje sprawozdania z działalności za okres I półrocza 2005 r. i tak:
- Przewodnicząca Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego
Bogumiła Cioch m.in. stwierdziła;
że w tym okresie komisja odbyła ogółem 7 posiedzeń w tym:
* 2 posiedzenie samej komisji - w dniach: 18.01 i 13.04.2005 r./, na
których w szczególności analizowano wykonanie budżetu gminy za 2004 r.
opracowano plan pracy komisji na 2005 r. oraz przygotowano sprawozdanie z
pracy komisji w okresie I półrocza 2005 r.
* 5 posiedzeń wspólnych z pozostałymi komisjami stałymi - w dniach 24.01,
21.03, 25.04, 30.05 i 6.06. 2005 r. na których wypracowywano stanowiska do
przedkładanych projektów uchwał na poszczególne sesje.
Dotyczyły one m.in. wyboru wiceprzewodniczącego rady, programu ochrony
środowiska oraz planu gospodarki odpadami, regulaminu udzielenia pomocy
materialnej dla uczniów gminy, nieodpłatne przekazanie ruchomości i
nieruchomości na rzecz ZG Zlewni J. Miedwie, projektu planu ochrony
szczecińskiego parku krajobrazowego "puszcza bukowa" przystąpienie do
realizacji projektu grupowego pn. budowa i modernizacja systemów
kanalizacyjnych w zlewni J. Miedwie, uchwał zmieniających budżet gminy,
przyjęcia planów pracy komisji i rady itp.
Ogółem podjęto 41 uchwał, wśród których zdaniem komisji do najważniejszych
należy uchwała dot. wykonania budżetu gminy za 2004 r. i udzielenia
absolutorium Wójtowi . Pozytywna opinia RIO , komisji rewizyjnej świadczą
o tym, że zaplanowany budżet jest realizowany zgodnie z założeniami.
Przewodnicząca komisji / w imieniu komisji budżetu / podziękowała wójtowi
za realizację budżetu, skarbnikowi za odpowiednia dyscyplinę finansową
oraz wszystkim komisjom rady za współpracę.
Szczegółowe sprawozdanie komisji stanowi załącznik nr 4 do protokołu.
- Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Grażyna Małecka m.in.
stwierdziła;
że w okresie sprawozdawczym komisja odbyła 10 posiedzeń w tym ;
* 5 posiedzeń wspólnych z innymi stałymi komisjami tzw. przed sesyjnych,
podczas których wypracowywano stanowiska dot. spraw z zakresu XXII - XXV
sesji rady.
* 5 posiedzeń samej komisji tj. 21.01,7.03, 11.04,14.04 i 20.05. 2005r. /
w tym :1 z udziałem przewodniczących 2-ch komisji tj. komisji rolnictwa,
rzemiosła i ochrony środowiska oraz komisji zdrowia, oświaty i spraw
społecznych.
Na powyższych posiedzeniach komisja analizowała m.in. koszty dot.
ogrzewania budynków w Glinnej, telefoniczne, ryczałty samochodowe, wydatki
związane z remontem Zespołu Szkół w Kołbaczu, remontem świetlicy w
St.Czarnowie, umorzenia podatków, procedura zamówień publicznych,
wypracowano wniosek w sprawie wykonania budżetu gminy za 2004 r. i
udzielenia absolutorium Wójtowi, opracowała plan pracy oraz sprawozdanie z
działalności komisji itp.
Wszelkie uwagi i wnioski są zawarte w protokołach z poszczególnych
posiedzeń komisji.
Szczegółowe sprawozdanie komisji stanowi załącznik nr 5 do protokołu.
- Przewodniczący Komisji Zdrowia, Oświaty i Spraw Społecznych
Bartosz Kotylak m.in. stwierdził;
że w tym okresie komisja odbyła w I półroczu 2005 r. 9 posiedzeń w tym :
* 5 posiedzeń wspólnych z pozostałymi stałych komisjami tzw. przed
sesyjne, na
których wypracowywano stanowiska do przedkładanych projektów uchwał rady,
* 4 posiedzenia samej komisji tj. 20.01, 9.03, 9.06, 17.06.2005 r.
Komisja na swoich posiedzeniach dokonała przeglądu stanu bibliotek na
terenie gminy ; St.Czarnowie i Kołbaczu, analizowano działalność klubu
sportowego Fagus
z udziałem prezesa klubu oraz stan służby zdrowia z udziałem Kierownika
Ośrodka Zdrowia w Kołbaczu., opracowano plan pracy oraz sprawozdanie z
działalności komisji itp.
Wszelkie uwagi i spostrzeżenia komisja zawarła w swoich protokołach.
Szczegółowe sprawozdanie komisji stanowi załącznik nr 6 do protokołu.
- Przewodniczący Komisji Rolnictwa, Rzemiosła i Ochrony Środowiska
Jan Zacharski m.in. stwierdził;
że komisja ogółem odbyła w I półroczu 2005 r. 9 posiedzeń w tym:
* 5 posiedzeń wspólnych ze stałymi komisjami tj. tzw. przed sesyjne, na
których wypracowywano stanowiska do przedkładanych projektów uchwał rady,
* 4 posiedzenia samej komisji w tym: 3 posiedzenia wyjazdowe.
Komisja na swoich posiedzeniach wykonywała swoje zadania zgodnie z
uchwalonym planem pracy na 2005 r. m.in. dokonywała przeglądów dróg
gminnych, powiatowych i wojewódzkich na terenie gminy, kierując swoje
wnioski do realizacji przez Wójta.
Jednym z wniosków komisji, to ujęcie w budżecie gminy 2006 r. remontu
drogi dojazdowej do pól rolników w St.Czarnowie w kierunku Dębiny / z
udziałem środków urzędu marszałkowskiego / oraz drogi dojazdowej do pól
rolników w Żelisławcu.
Kontrolowano również rowy melioracyjne, oczyszczalnie ścieków, dzikie
wysypiska śmieci.
Komisja stwierdziła, że zgłaszane wnioski są realizowane; w szczególności
wyremontowano drogę w Binowie, odcinek drogi w Żelisławcu, odprowadzono
wodę z ulicy w Kartnie, przecięto konary pod linią energetyczną itp.
Wszelkie uwagi, wnioski zawarto w protokołach z posiedzeń komisji.
Szczegółowe sprawozdanie komisji stanowi załącznik nr 7 do protokołu.
Ad. 4 Sprawozdanie Wójta z działalności w okresie między sesyjnym.
Sprawozdanie z działalności w okresie między sesyjnym przedstawił Wójt
Gminy Marek Woś m.in. stwierdził:
w tym czasie przebywał również na 2 tygodniowym urlopie
wypoczynkowym.
przygotowywano wniosek do funduszu spójności w sprawie
dofinansowania środków z funduszy unijnych dot. modernizacji systemów
kanalizacyjnych na terenie naszej gminy. Wniosek został przyjęty w
ministerstwie i jaki będzie efekt ,to się dopiero dowiemy.
odbywały się kontakty ze stroną niemiecką, gdzie m.in. zorganizowane
zostały kolonie dla naszych dzieci w Gm. Lötnitz .Jest już zaplanowana
podobna akcja na przyszły rok z tym, że będziemy występowania z
wnioskiem o dofinansowanie takich kolonii.
przeprowadzano remonty dróg na terenie gminy tj. wykonano remont
drogi w Binowie na odcinku od posesji P.Sałygi do posesji P.Piaskowskich
/ jest ta droga niezbędna zarówno dla dzieci dojeżdżających z tamtego
zakątka miejscowości do szkoły jak i dla rolników i całego
społeczeństwa/. Również w Binowie w tym roku będzie wykonany wspólnie z
zarządem dróg powiatowych chodnik / na odcinku od wjazdu od strony
Żelisławcu do krzyża /. Odbyły się już w tej sprawie rozmowy.
otrzymaliśmy informację z Urzędu Marszałkowskiego w Szczecinie, że
nasz wniosek w sprawie włączenia nas do kontraktu wojewódzkiego na 2005
r. dot. I etap budowy sali gimnastycznej w Kołbaczu nie został
uwzględniony z powodu braku określonych kwot pieniężnych. Także w tym
roku nie będzie można nic robić w tym zakresie. Będzie czynił starania,
żeby w przyszłym roku nasz wniosek został uwzględniony.
są złożone wnioski na dofinansowanie remontu świetlicy w Starym
Czarnowie / dokończenia remontu/ oraz na organizacje dni w Gm. Stare
Czarnowo ; jak. dożynki gminne, które częściowo będą finansowane z
funduszy unijnych. Będzie również złożony wniosek na modernizację
stadionu w Kołbaczu m.in. planuje się nowe trybuny, bieżnię i płytę
boiska zgodnie z wymogami, ogrodzenie, plac zabaw, skocznię itp. Jest w
opracowaniu dokumentacja w tym zakresie, która jest niezbędna do
złożenia wniosku.
trwa remont kościoła w Żelewie / dach jest już zrobiony/. Wykonywane
prace remontowe nadzorowane są przez inżyniera nadzoru, on natomiast
jako przedstawiciel tej gminy jedynie może doglądać jak daleko są one
zrobione.
była również analizowana sprawa świetlicy w Żelewie. Dotychczasowy
dzierżawca nie płacił przez pewien okres czynszu i została z nim
rozwiązana umowa. W związku z powyższym została zawarta nowa umowa
dzierżawy z P. B. Skrzypa. Jak zdążył już zauważyć myśli, że również
zauważyli to mieszkańcy Żelisławcu je zmiana w działalności tej
świetlicy przychodzi ta, więcej dzieci, mieszkańców, jest większe
zainteresowanie.
jest prowadzona budowa boiska sportowego w Kartnie dla dwóch
miejscowości tj. Kartna i Żelisławcu. Z uwagi na to, że zasiana tam
trawa słabo rośnie nie można w tym roku jeszcze korzystać z tego boiska.
Także w przyszłym roku na wiosnę zostaną ustawione bramki / są już
załatwione/. Została postawiona przy boisku wiata, która będzie służyła
mieszkańcom tym bardziej, że miejscowość Kartno nie posiada świetlicy.
są prowadzone rozmowy na temat zainstalowania w kotłowni w Glinnej
nowy sposób odzyskiwania energii ze słomy. Jest to w tej chwili
preferowane i jeśli będzie możliwość uzyskania co najmniej 50 % środków
z WFOŚ, to warto przystąpić do modernizacji tej kotłowni niezależnie od
tego ile będziemy ją jeszcze eksploatować. Ma jednak nadzieje, że jak
najszybciej się gmina pozbędzie tego kłopotu i na pewno będzie tam
funkcjonować jakaś wspólnota, która zajmie się m.in. tę sprawą.
również rozwoził żywność dla kombatantów z terenu gminy. Dzięki
staraniom powiatowego zarządu byłych więźniów politycznych i kombatantów
Pan Tomasz Szczepański załatwił paczki żywnościowe w postaci: ryżu,
makaronu, serów żółtych, mąki itp. dla 23 osób z terenu gminy. Wójt
zadeklarował się je dostarczyć do konkretnych osób, gdyż przysłani tutaj
młodzi ludzie do rozwożenia tych paczek nie znali terenu. Miał okazję
poznać tych ludzi osobiście, gdyż część tych osób nie znał i cieszy się,
że się o nich pamięta.
Na zakończenie swojej informacji Wójt podziękował wszystkim osobom,
które przyczynili się do zorganizowania dożynek gminnych. Podziękował
starostom w osobach .P.B.Zaremba i P.W.Grzywiński. Wielu mieszkańców
uczestniczyło w tych dożynkach, również zaproszeni goście / w tym z
zagranicy/. Bardzo ładnie się zaprezentowały nasze dzieci z Zespołu
Szkół w Kołbaczu itp. Wójt zaproponował, żeby w przyszłym roku dożynki
zorganizować w Kołbaczu już na nowo zmodernizowanym stadionie.
Ad. 5 Sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy St. Czarnowo za I
półrocze 2005 r.
Sprawozdanie przedstawił Skarbnik Gminy Agata Baran - m.in.
stwierdziła: że w dniu 29.08.2005r. Wójt Gminy zgodnie z art. 135 ust.1
ustawy o finansach publicznych przedstawił radzie gminy sprawozdanie
półroczne z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego w roku
2005. Równocześnie przekazał sprawozdanie Regionalnej Izbie Obrachunkowej
w Szczecinie, która pozytywnie zaopiniowała informację z przebiegu
wykonania budżetu gminy za I półrocze 2005 r. / Skarbnik zapoznała z
treścią uchwały Składu Orzekającego RIO w Szczecinie/.
W dyskusji radny Grzywiński zapytał, jaki był dług naszej gminy na
początku tej kadencji rady / w odpowiedzi skarbnik wyjaśniła, że z chwilą
jej powołania na skarbnika ten dług wynosił 960.000 zł, natomiast
wcześniej wynosił 1.200.000.000 zł - taka była wzięta pożyczka /. Radny
stwierdził, ze zapytał nie bez powodu, bo są słuchy, opinie takie, że
pieniądze otrzymane ze sprzedaży działek wodociągowych zostały "
przejedzone". Jednak prawda jest zupełnie inna / będzie to odzwierciedlone
w kolejnej uchwale budżetowej - wyjaśniła skarbnik/.
Szczegółowe sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za I półrocze 2005 r.
stanowi załącznik nr 8 do protokołu.
Ad. 6. Informacja o stanie finansowym gminy.
Skarbnik gminy A. Baran przedstawiła informację z przebiegu wykonania
budżetu gminy na dzień 31 sierpnia 2005 r. m.in. stwierdziła, że zgodnie z
uchwałą Nr XXI/156/ 05 Rady Gminy Stare Czarnowo z dnia 13 grudnia 2005 r.
budżet gminy przedstawia się następująco:
- po stronie dochodów - 6.490.620 zł
- po stronie wydatków - 6.350.620 zł
Po wprowadzeniu zmian w planie budżetu przez radę gminy i wójta budżet
kształtuje się następująco:
- po stronie dochodów - 6.619.977 zł
- po stronie wydatków - 6.579.977 zł
Wykonanie planu dochodów i wydatków na dzień 31sierpnia 2005 r.
przedstawiono radnym w załącznikach do informacji w nr 1 i 2.
Różnica między planowanymi dochodami a wydatkami stanowi nadwyżkę budżetu
w kwocie 40.000 zł. Planowana nadwyżka budżetu przeznaczona jest na spłatę
pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w
Szczecinie.
Dochody budżetowe w okresie 8 miesięcy br. ( styczeń-sierpień ) zostały
zrealizowane w 66,25%. Oznacza to, że z 6.619.977 zł zaplanowanych na ten
rok do kasy gminy wpłynęła kwota 4.385.818 zł.
Najwięcej dochodów gmina uzyskała z podatków i opłat lokalnych - 34,35 %,
z subwencji z budżetu państwa - 33,96%, dotacja celowa na realizację zadań
bieżących i zleconych - 13,66%, z udziałów w podatkach - 8,98%.
Wydatki w ciągu tego okresu zamknęły się w kwocie 4.175.010 zł co stanowi
63,45 % planu ogółem.
Najwięcej środków przeznaczono na oświatę i wychowanie, kulturę fizyczną i
sport - 39,22% ogółu wydatków, na administrację publiczną - 21,36%, na
opiekę społeczną - 18,88 % ogółu wydatków.
Różnica między otrzymanymi do końca sierpnia br. dochodami a wykonanymi
wydatkami stanowi kwotę 210.803 zł i stanowi ona nadwyżkę przeznaczoną
m.in. na spłatę zobowiązań pożyczkowych.
Zobowiązania kredytowe wynoszą na 01.01.2005 r. na kwotę 640.000 zł:
- 640.000 zł pożyczka z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i
Gospodarki Wodnej w Szczecinie zgodnie z umową 15/00,
Wskaźnik zadłużenia gminy ogółem do planowanych rocznych dochodów wyniósł
na koniec maja br. 9,67%.
Stan na rachunku bankowego dochodów na dzień 31.08.05r. wynosił 340.755,80
zł. W dalszym ciągu gmina ma założone dwie lokaty terminowe w Banku
Spółdzielczym w Chojnie Oddział Stare Czarnowo na ogólną kwotę 900.000 zł.
Szczegółowa informacja z przebiegu wykonania budżetu Gminy Stare Czarnowo
na dzień 31.08.2005 r. stanowi zał. nr 9 do protokołu.
W tym czasie przybył na sesje radny Gorczyca ( godz. 1230 ).
Ad. 7 Odpowiedzi na zgłaszane interpelacje w dniu XXVI sesji -
27.06.05r.
Przewodniczący rady - przypomniał treść interpelacji złożonej na
jego ręce przez radnego Kowalczyka na poprzedniej sesji tj. w dniu
27.06.05 r. / została ona przekazana Wójtowi Gminy St.Czarnowo do
udzielenia odpowiedzi w określonym terminie/. Dotyczyła programu
zajęciowego dla dzieci w okresie wakacji. Następnie zapoznał z treścią
pisma - odpowiedzią wójta z dnia 24.06.05 r. w której to informuje o
przygotowaniu szerokiej oferty wypoczynku dla dzieci i młodzieży m.in.
zorganizowano półkolonie w programie: gry i zabawy, wycieczki, rajdy
rowerowe , na których są tam prowadzone gry i zabawy gry Złożona
interpelacja i odpowiedź Wójta stanowią zał. nr 10 i 11 do protokołu.
Ad. 8 Interpelacje i zapytania radnych.
W tym punkcie radni zgłaszali następujące interpelacje i zapytania:
Radny Zacharski / zgłaszał sprawy dot. m.Glinna/
- oczyszczenie rowu wychodzącego od oczyszczalni / z tą sprawą zgłosił
się do niego mieszkaniec Glinnej P. Szpilczyn / osoba niepełnosprawna/.
Ten rów jest planowany do zrobienia w tym roku. Czy będzie ten rów
robiony?
- wnioskował, by po przejęciu wszystkich torowisk / gruntów / od PKP
oczyścić rów melioracyjny nad torami, który spływa z terenu Glinnej w
kierunku drogi przejazdowej przy posesjach: Bogucki, Małecki w kierunku
posesji Drynkowskich. Przepust był tam częściowo robiony. Dalej należy ten
rów oczyścić, gdyż inaczej będzie on zalewał pole P.Szpilczyna. Wcześniej
wykonywało to PKP.
Radny Gorczyca / zgłaszał sprawy dot. Żelewa/
- oczyszczenie rowu melioracyjnego biegnącego od oczyszczalni ścieków /
jest tak zarośnięty, że go nie widać/.
- wnosił o zakup wiadra lepiku na zimno i oferuje się osobiście zalepienia
plamy na dachu świetlicy . Nie chciałby, żeby w czasie mszy / w okresie
remontu kościoła odbywają się tam msze / komuś kapało na głowę.
- naprawę rynny przy świetlicy / brakuje kawałka rynny/.
Radny Mielnicki / zgłaszał sprawy dot. Dobropola
- wnioskował o interwencję wójta w zarządzie dróg powiatowych w sprawie
remontu remont drogi St.Czarnowo - Dobropolu tj. - załatanie dziur,
których robi się coraz więcej już po przeprowadzonym remoncie.. - zgłosił,
że wzdłuż drogi do Dobropolu przebiega kabel telekomunikacyjny, który w
pewnym momencie przebiega przez drogę. Natomiast na samym zakręcie drogi w
lesie znajduje się słup drewniany przechylający się w stronę drogi / jest
on złamany, ktoś w niego uderzył/ i zagraża bezpieczeństwu
przejeżdżających tam pojazdów a w szczególności dowożonym dzieciom do
szkoły. Należy zgłosić tę sprawę do telekomunikacji. - wnosił o środki na
wymalowanie wnętrza świetlicy / tutaj radny podziękował wójtowi za
załatanie dziur /. Na plamach po dziurach na ścianie zaczynają rosnąć tzw.
"grzyby" Również należy poprawić elewację od szczytu budynku oraz poprawić
rynny, które są niedrożne, brakuje spadu. - wycięcie krzaków przy drodze z
Dobropolu, szczególnie na zakręcie tzw. śmierci jest zła widoczność, tak
jest zarośnięta droga. - poprawić objazd dla autobusów . Proponował puścić
tam wał albo zebrać ten gruby gryz i nasypać frezu / co jest zbierany z
asfaltu / i ubić wałem.. - poprawić drogę w kierunku posesji Burakowskich,
chodzi o środkową część tej drogi, po której samochody nie jeżdżą. Tam
potrzebny jest również wał do jej wyrównania. - wnosił o podjęcie działań
odnośnie rosnących drzew / klony / przy posesji nr 9 / od strony kościoła,
gdzie mieszka jego mama /, które zagrażają bezpieczeństwu mieszkańcom
zwłaszcza podczas wichury / Wójt poinformował, że w tej sprawie musi
wpłynąć do niego wniosek właściciela gruntu i załatwi sprawę w szybkim
terminie. - podziękował wójtowi / w imieniu swoim i mieszkańców / za
zorganizowanie dzieciom zajęć w świetlicy. Wszyscy byli zadowolenie za
podjęcie takich działań.
Radny Kotylak
- prosił o informację odnośnie złożonego wniosku komisji oświaty, zdrowia
i spraw społecznych na temat programu "Ikonka" ./ wnioskowano to jeszcze
przed okresem wakacji/. Jak wygląda ta sprawa obecnie?.
Radny Grzywiński / zgłosił sprawę dot. St.Czarnowa / wracając do
uporządkowania spraw z zakresu poprzednich kadencji /
- zgłosił, że sprzedana przez gminę w poprzedniej kadencji za poprzedniego
wójta działka położona za byłą szkołą , przeznaczona w planie
zagospodarowania przestrzennego gminy na działalność kulturalną i
oświatową jest zaniedbana - zarośnięta i nic się na niej nie dzieje. Pół
boiska zostało również sprzedane, gdzie połowa boiska jest wykoszona,
natomiast dalsza część zarośnięta. Proponował, żeby podjąć rokowania z
właścicielem tej działki / osoba ze Szczecina/ odnośnie odkupienia od
niego przynajmniej części działki, na której znajduje się druga część
boiska. Radny uważał, że ten teren jest potrzebny dla nas, gdyż dzięki
starania wójta powstał tam tzw. ogródek jordanowski i byłoby więcej
miejsca dla zabawy itp. i teren byłby w całości uporządkowany.
Radny Kowalczyk / zgłaszał sprawy dot. Kołbacza / złożył dwie
interpelacje na piśmie w sprawie podania informacji w zakresie :
- ilości wydanych zezwoleń na sprzedaż alkoholu w obecnej kadencji wójta,
kto je otrzymał, - dlaczego nie zostały podjęte działania związane z
przycinką gałęzi drzew, które dotykają linii średniego napięcia / zgłaszał
tę sprawę na XXVI sesji /,
- zajęcia stanowiska odnośnie rozrastającego się przy hydroforni na
działkach " barszczu sosnowskiego".
Interpelacje złożone na piśmie stanowi załączniki nr 12 i 13 do protokołu.
Radna Małecka / w ramach uporządkowania , naprawy starych spraw/
- wnosiła o uporządkowanie w różnych instytucjach typu geodezja, urząd
skarbowy itp. wszelkich wprowadzonych zmian w tutejszym urzędzie gminy; w
zakresie zmiany adresów, nazwy ulic , numeracji domów dokonywanych przed
2000 r i po 2000 r. /dotyczą te zmiany m.in. m. Stare Czarnowo/. Okazuje
się, że tych spraw nasi poprzednicy również nie dopilnowali, a powinno być
to dokonywane z urzędu. Osobiście załatwiała sprawy w geodezji w księgach
wieczystych, gdzie nie były zgodne dane adresowe i miała z tym kłopoty a
są to sprawy kosztowne i termin załatwiania dość długi. Takie sprawy
załatwiają również osoby starsze i takie niezgodności będą dla nich dużym
problemem - co przedłuża załatwienie sprawy, która jest również kosztowna.
Jest wiele spraw załatwianych w tych instytucjach w wyniku sprzedaży
działek bądź nabycie działek i będzie to w przyszłości stwarzać problemy.
Dlatego należy jak najszybciej uregulować te sprawy.
Radny Kałucki / zgłaszał sprawy dot. Kołbacza i Glinnej/ .
- zgłosił, że przy chodniku, który wykonywała gmina / na wysokości tzw.
piekarni/ jest zagrożenie podczas wyjazdu z Kołbacza. Usytuowany tam
żywopłot stwarza słabą widoczność, jest ona ograniczona dla kierujących
pojazdami. Należałoby go ściąć w tym miejscu . Dlatego trzeba określić,
kto jest odpowiedzialny za te sprawy.
- załatać ubytki na drodze wojewódzkiej Kołbacz - Nieznań / zgłaszał te
sprawy już wielokrotnie/. Zauważył, że są w niektórych miejscach te dziury
łatane, lecz nie wszędzie / jak: przy barierkach na zakręcie drogi/.
Również za mostem po prawej stronie / na wysokości posesji P.Nowaków /
jest wgłębienie w asfalcie, gdzie zbiera się zawsze kałuża wody. Należy to
załatać.
- zaraz za mostem / na wysokości byłego boiska treningowego / rośnie rząd
drzew / topoli/ i jedna z nich jest sucha i zagraża bezpieczeństwu
przechodzących tam ludzi. Należy ją wyciąć.
- na jakim etapie jest przejęcie bloków w Glinnej ? Wg informacji Wójta są
podejmowane działania w kierunku modernizacji kotłowni a właścicielami
bloków na razie nie jesteśmy. Chodzi o to, żeby gmina miała jakąś korzyść.
Ad. 9 Informacja z wykonania budżetu Zespołu Szkół w Kołbaczu za I
półrocze 2005 r. oraz z przygotowania szkoły do roku szkolnego 05/ 06.
Powyższą informację przedstawiła Dyrektor Zespołu Szkół w Kołbaczu
Grażyna Łogin.
Na wstępie zapoznała z informacją dot. przygotowania szkoły do rozpoczęcia
roku szkolnego 2005 / 2006 m.in. stwierdziła: w okresie wakacji w
obiektach szkolnych / dot. przedszkola i szkoły / były przeprowadzane
drobne naprawy, remonty wykonywane przez konserwatora szkolnego jak:
wymiana poszycia dachu, malowanie pomieszczeń szatni, kuchni, toalet,
drzwi, bramy głównej, naprawy drzwi, urządzeń sanitarnych, wymiana
wycieraczek itp.
Dodatkowo były prowadzone naprawy gwarancyjne w budynku przedszkola tj.
naprawa podłogi panelowej, podklejanie cokołów podłogowych.
Prace remontowe wykonane zostały w określonym terminie, co umożliwiło
przeprowadzenie generalnych porządków przed rozpoczęciem roku szkolnego
Jeśli chodzi o kadrę nauczycielska, to zatrudnionych jest łącznie 35
nauczycieli i 12 pracowników administracji i obsługi. W 97 %, to
nauczyciele posiadający pełne kwalifikacje. W dalszym ciągu kształci się
na studiach magisterskich i podyplomowych 6 nauczycieli a 4 nauczycieli
chce podwyższyć swoje kwalifikacje na studiach podyplomowych, 2
nauczycieli uzyskało stopień nauczyciela kontraktowego. Został zatrudniony
na 1/2 etatu nauczyciel muzyki do matematyki na 11/18 etatu / na
zastępstwo/. Jest zapewniona dla wszystkich uczniów opiekę pielęgniarską,
w zakresie pedagoga, logopedy, organizacji zajęć
korekcyjno-kompensacyjnych, wyrównawczych. Na terenie szkoły funkcjonuje
biblioteka szkolna z kącikiem czytelniczym.
Ogółem z obwodu tutejszej gminy do szkoły uczęszcza łącznie 423 w tym
kilkoro dzieci z Gminy Kobylanka. Dot. to dzieci 3-5 latków, zerówki,
szkoły podstawowej i gimnazjum /. Wszyscy uczniowie mają zapewniony dowóz
/ plan dowozu jest dostosowany do planu lekcji w szkole/, opiekę w
świetlicy, mogą korzystać z obiadów w stołówce szkolnej Są zgłaszane
informacje odnośnie dożywiania dzieci z OPS na wniosek rodziców, szkoły i
ilość obiadów ciągle wzrasta.
W szkole działają koła przedmiotowe i zainteresowań - informatyczne,
plastyczne, biologiczne, ekologiczne, chór, Kolo żywego słowa, SKS.
Następnie dyrektor szkoły przedstawiła informację z wykonania budżetu
szkoły za I półrocze 2005 r. m.in. stwierdziła, że plan budżetu na 2005 r.
i wykonanie kształtuje się następująco:
- dział: oświata i wychowanie plan wynosi - 2.273.983,00 zł ,wykonano
1.297.891,84 zł tj. 52,36% / w tym: szkoła podstawowa 50,42%, gimnazjum
53,32%, przedszkole 56,59%, dowożenie 54,65%, dokształcanie i doskonalenie
nauczycieli 29,89%, pozostała działalność 75%/.
- dział: edukacyjna opieka społeczna plan wynosi - 65.880,00 zł, wykonano
25.953,94 zł tj.39,40% / świetlice szkolne/
Jeśli chodzi o szczegółowe wykonanie budżetu szkoły, to w szczególności
dyrektor skupiła się na paragrafie 4210 - zakup materiałów i wyposażenia -
tutaj zaplanowano m.in. dla dwóch klas szkoły podstawowej I - III i klasy
gimnazjalnej / gabinet historyczny / zakup ławek pojedynczych i krzeseł /
i to zostało zakupione, a dotychczasowe wyposażenie w tych klasach
przeniesiono do innych klas, gdzie to wyposażenie było w gorszym stanie,
pozostałą część zabezpieczono na strychu szkoły/. Również wydatkowano
środki na prenumeratę czasopism, artykułów biurowych, środki czystości,
art. gospodarcze, odzież ochronna itp. Także w szkole podstawowej
wykonanie budżetu w I półroczu w tym paragrafie wyniosło 24,76%.
Nie widzi tutaj zagrożenia, jeśli chodzi o wykonanie budżetu w dziale
oświata i wychowanie. Na niektórych paragrafach jest wyższe wykonanie np.
odpisy na ZFŚS czy dodatkowe wynagrodzenie roczne / dot. wypłaconej 13-tki
do końca marca br. i dlatego wykonanie wynosi 100 %/.
Z uwagi na to, że wszyscy radni posiadają informację z wykonania budżetu
szkoły P.Łogin nie omawiała szczegółowo wykonania budżetu w poszczególnych
paragrafach. Prosiła o pytania.
W dyskusji radna Cioch m.in. stwierdziła, że byłoby nie tak,
gdyby nie zabrała głosu odnośnie przedstawionej informacji. Ponieważ ten
temat poruszyła na wspólnym posiedzeniu komisji, więc pozwoliła sobie
swoją wypowiedź napisać i odczytać. Są co najmniej trzy powody tj. nie
jest w stanie zapamiętać wszystkich danych liczbowych, nie chciałaby, żeby
jej wypowiedź była złe zinterpretowana, ma pytanie do p. dyrektor i p.
wójta i chciałaby, żeby to było odpowiednio zapisane przez protokolanta,
żeby później nie było pewnych niedomówień.
Jak na wstępie swojej informacji p. dyrektor szkoły wspomniała, że
wykonanie w paragrafie "zakup materiałów i wyposażenia" wynosi 24,76%
,jednak ona nie widzi tutaj żadnego wyposażenia; jest tutaj ; prenumerata
czasopism, artykuły biurowe, środki czystości, art. gospodarcze, woda,
odzież ochronna ( P. Łogin wyjaśniła, że zakupiono to wyposażenie w
okresie wakacji).Radna dalej stwierdziła , że mówimy tutaj o wykonaniu
budżetu za I półrocze br. i tego się trzyma. Następnie odczytała swoją
wypowiedź , w której m.in. stwierdziła, że analizując przedstawioną przez
dyrektora szkoły informację z wykonania budżetu Zespołu Szkół w Kołbaczu
za I półrocze 2005 r. oraz przygotowania do nowego roku szkolnego czuje
pewien niedosyt. Pierwsza część tego sprawozdania , to żywcem spisane
wykonanie ze sprawozdania p. skarbnik i nic więcej " tutaj się trochę
zmieniło, ale nie chce swojej wypowiedzi zmieniać ..." Oczekiwała, że p.
dyrektor wyrazi swoją opinię na przykład; czy realizacja wykonania budżetu
jest prawidłowa, czy zachodzą obawy, że w niektórych rozdziałach czy
paragrafach może nastąpić przekroczenie i jakie ewentualnie widzi
możliwości usunięcia tych przekroczeń. Osobiście zrobiła krótką analizę
tego budżetu w części wykonania wydatków budżetowych i porównanie ich do
analogicznego okresu czyli 2004r. Wydatki za cały 2004 r. wynosiły
2.317.964 zł / wykonanie wydatków w roku budżetowym w oświacie na dzień
30.06.04 r. wyniosło 1.225.755 zł - stanowi to 46,67 %/ , natomiast
zaplanowana kwota na 2005 r. wynosi 2.478.983 zł / wzrost wydatków o kwotę
161.119 zł / i wykonanie na dzień 30.06.05r.wynosi 1.297.891,94 i stanowi
to 52,36%. Na posiedzeniu wspólnym komisji poruszała te sprawy i jest
przekonana, że treść tej dyskusji na pewno p. dyrektor dobrze zna. Dlatego
ciszy się, bo może uzyskać odpowiedź na dręczące ją pytania. Szczególnie
chciałaby zwrócić uwagę na porównanie wykonania wydatków w dwóch
paragrafach tj. 4210 i 4240 dot. szkoły podstawowej, przedszkola i
gimnazjum w analogicznych okresach czyli za I półrocze roku 2004 i 2005.
Są to paragrafy dotyczące zakupu pomocy naukowych i wyposażenia. Tutaj
radna prosiła o szczególne zwrócenie uwagi jak przedstawia się to
wykonanie w tych dwóch paragrafach tj,4210 i 4240 za I półrocze 2004 i
2005 w szkole podstawowej, przedszkolu i gimnazjum i tak.: - wykonanie w §
- zakup pomocy naukowych i dydaktycznych - w 2004r. szkoła podstawowa -
52,05% / 2005 r. - 13,87%/, przedszkole 04r. - 0% / 05 r. - 24,30%/,
gimnazjum 04 r.- 0% / 05 r.- 6,28% /,
- wykonanie w § - zakup materiałów i wyposażenia w 04r. szkoła podstawowa
- 80,77% / 05 r. -24,76%/, przedszkole 04r. -33,62% / 05 r.- 12,79%/,
gimnazjum 04 r. - 0,47% / 05 r.- 16,09% /.
Reasumując wykonanie wydatków w szkole podstawowej na pomoce naukowe i
dydaktyczne w 2004 r. wynosiło 54,53%, a zakup materiałów i wyposażenia
98,95%, - w przedszkolu wykonanie wydatków na pomoce naukowe i dydaktyczne
w 2004 r. wynosiło 0%, a zakup materiałów i wyposażenia 88,63%,
- w gimnazjum wykonanie wydatków na pomoce naukowe i dydaktyczne w 2004 r.
wynosiło 0%, a zakup materiałów i wyposażenia 74,41%,
Celowo przytoczyła tutaj wykonanie roku 2004 i 2005r. dla wiadomości
radnych. Wyjaśniła, że takie wykonanie wydatków w szkole podstawowej
2004r. w tych 2 paragrafach było wynikiem naszej interwencji wnioskowanej
na sesji majowej 04 r. i prawdopodobnie będzie też i w tym roku. W związku
z powyższym zapytała P.Łogin , czy brak zakupu pomocy naukowych,
dydaktycznych w przedszkolu i gimnazjum jest zjawiskiem korzystny i czy
ułatwia to pracę nauczycielom czy naukę uczniom, gdyż jej zdaniem jest to
karygodne. Mogło by się zdawać, że powinniśmy być zadowoleni z tego, że
wydatki są nie realizowane, oszczędzamy budżet - tylko czyim kosztem? .
Kosztem naszych dzieci, bo brakuje pomocy naukowych, jest złe wyposażenie,
brakuje zabawek, w przedszkolu / brak ich uzupełniany jest przez
rodziców/. Uważała, że jest zjawiskiem nie normalnym skoro planuje się
pieniądze w budżecie a ich realizacja przebiega dopiero po interwencji
rady. Ma nadzieje, że nie będzie tutaj takiej wypowiedzi, że w przypadku
braku środków np. na remont ,czy wynagrodzenie itp. to z tych 2 paragrafów
zostaną przesunięte tam pieniądze. W takim przypadku ten budżet byłby,
nierzetelny, nieprawdziwy a rada zostałaby oszukana a planowane zakupy na
pomoce naukowe czy dydaktyczne byłyby nie potrzebne. Uważała, że
odkładając zakupy na koniec roku kalendarzowego /pozostało do końca roku
tylko trzy miesiące/ może spowodować wzrost cen i wówczas może zabraknąć
środków w naszym budżecie a pomoce są potrzebne przez cały rok. Analizując
budżet można zauważyć, że od stycznia do czerwca 2005 r. Zespół Szkół w
Kołbaczu wzbogacił się w pomoce naukowe i dydaktyczne za kwotę 3.612,00
zł. Dlatego ciekawa jest opinii nauczycieli co do jakości posiadanych do
dyspozycji pomocy naukowych. Stąd ma pytanie do p. dyrektor " czy po
przedstawieniu tych danych uważa, że posiadane wyposażenie w pomoce
naukowe i dydaktyczne z przed trzech lat a nawet dłuższego okresu czasu
jest w dzisiejszej dobie techniki i nauki wystarczające?. Wykonanie
budżetu w postaci tabelek i liczb , jakie otrzymali radni od dyrektora
szkoły mija się z celem, gdyż co miesiąc skarbnik gminy przedstawia radzie
takie informacje z wykonania budżetu. Brak jest natomiast informacji ,
dlaczego wykonanie wydatków w działach, rozdziałach czy paragrafach
przekracza średnie wykonanie za I półrocze a dlaczego w innych wykonanie
jest tak niskie. Podsumowując powyższe radna prosiła wójta do zobligowania
dyrektora szkoły do przedstawienia radzie na najbliższej sesji rzeczowo -
finansowego planu na cały rok 2005 r. w tych dwóch paragrafach tj.4210 /
tutaj szczególnie wyposażenie, a nie prasa ,środki czystości itp./ i 4240
w rozbiciu na szkołę podstawową, przedszkole i gimnazjum oraz
przedstawienie wykonania budżetu za I półrocze br. bądź na dzień
sporządzenia sprawozdania, również rzeczowo - finansowe w rozbiciu na te
trzy jednostki.
Na koniec swojego wystąpienia radna poinformowała, że podane dane w jej
wypowiedzi w dniu dzisiejszym " to są fakty a nie jej wymysł..." są
zawarte w otrzymanych materiałach informacyjnych bądź na stronie
internetowej naszej gminy.
W dyskusji Dyrektor Zespołu Szkół P.Łogin m.in. stwierdziła, że przykro
jej słyszeć, że radna ma takie informacje W zasadzie to radna sama oceniła
czy stan wyposażenia i pomocy naukowych jest wystarczający, czy nie.
Mówimy tutaj o liczbach, które nie zawsze mówią za siebie . Wracając do
podsumowania tutaj przedstawionego przez radną - nie jest prawdą, że
informacje z wykonania i to co jest zawarte w tabeli jest to, co
przygotowała .skarbnik gminy. Ściśle współpracuje tutaj z księgowością,
dostaje odpowiednie wydruki i na podstawie których opracowuje swoje dane.
Także analizując wykonanie budżetu niektóre paragrafy są rozbudowane,
gdzie są podane konkretne kwoty wykonane. Zaprasza do siebie na spotkanie
czy to z nauczycielami czy jako radną - przyjść i zapytać się o
interesujące radną sprawy. P.Łogin stwierdziła, że jest wiele pytań,
insynuacji - bo tak to nazywa - gdyż nie są to tylko pytania radnej ale i
takie ocenianie nie uzyskawszy wcześniej informacji od dyrektora szkoły.
Można było poprosić na komisje czy to budżetową czy oświatową - jak to
zaprasza przewodniczący komisji oświaty i chętnie odpowie na pytania. Jest
jej przykro, że jest nie tylko pytana ale także podsumowywana w ten
sposób. Ustosunkowując się do niektórych tylko pytań - a była lawina pytań
- chciałaby się ustosunkować do wydatków dot. zakupu pomocy naukowych,
dydaktycznych i książek . Są one mniejsze a to dlatego, że w tym roku
zakup książek nie został dokonany z uwagi na dłuższą nieobecność p. z
biblioteki szkolnej / była na .urlopie zdrowotnym. To bibliotekarz wie
jakie jest zapotrzebowanie do biblioteki. To nie znaczy, że w tym roku
tego nie będziemy realizować. Najczęściej jest tak, że zapotrzebowanie,
potrzeby na pomoce dydaktyczne, naukowe składają dyrektorowi szkoły
nauczyciele przedmiotowi w danym roku szkolnym - bo jest rok budżetowy i
rok szkolnym i jest to później realizowane. Jeśli chodzi o 2003r. to były
bardzo duże pieniądze na wydatkowanie zgodnie z zapotrzebowaniem
nauczycieli przedmiotowych i było to realizowane. W tym roku p. z grupy
dzieci 3-5 latków nie składała zapotrzebowania na pomoce dydaktyczne. W
związku z tym zobowiązała ją do dokonania spisu potrzeb pomocy, zabawek
itp. i zostało to zrobione. Realizacja jest w toku / zostało złożone
zamówienie po dokładnym przeanalizowaniu firm pod względem cenowym,
zgodności norm itp. Także potrzeby są i nie jest to dla niej obojętne i
stara się te pomoce sukcesywnie uzupełniać. Nie usłyszała nigdy na radzie
pedagogicznej od nauczycieli, że nie mogą realizować programu, prowadzić
zajęć, bo brakuje im podstawowych pomocy dydaktycznych. Zaczynamy to
realizować może pod koniec roku budżetowego, natomiast jest to robione na
początku roku szkolnego i przez cały rok szkolny. Stara się , żeby
wszystkie składane zapotrzebowania zostały wykonane. Wróci tutaj do pomocy
dydaktycznych w 2004 roku. Był przewidziany remont w przedszkolu, gdzie
były środki pozabudżetowe. Trzeba było wykonać inne prace remontowe
(remont podłóg w salach lekcyjnych, toalety) i trzeba było również
zabezpieczyć środki(i te zabezpieczone środki, to również z pomocy
dydaktycznych). To nie znaczy, że one zostały zabrane, ale były bardzo
konieczne. Można było sobie na to pozwolić. W uzgodnieniu z organem
prowadzącymi można było w tym roku pozwolić sobie na wykorzystanie pewnych
środków na inne cele.( radna Cioch wyjaśniła, że to nie ona odpowiada za
wyposażenie szkół w pomoce dydaktyczne, tylko dyrektor szkoły a ona
analizuje wykonanie budżetu. W budżecie w 2004 r. , który został
skorygowany o przesunięte środki na potrzeby remontowe zostały jeszcze
pieniądze do wykorzystania i nie wykorzystano ich). Dyr. Łogin wyjaśniła,
że nie można budżetu wykorzystywać do ostatnich dni grudnia. Nie
wykorzystała środków z 2004 r. ponieważ były pewne faktury za prace
remontowe do zapłaty. Była w ciągłym kontakcie ze skarbnikiem gminy
prowadząc swoje wydatki, także już w połowie grudnia nie miała prawa
dysponować jakimikolwiek środkami. Nie miała pełnego obrazu jak daleko
budżet jest wykorzystany, gdyż wszystkich faktur nie ma (tam są między
innymi koszty utrzymania budynku, itp. (radna Cioch: stwierdziła, że ta
odpowiedź ją nie zadowala dlatego, że budżet p. dyrektor zna od stycznia
tego roku i to że zaczęła robić zakupy po naszej interwencji majowe j- to
też jest prawda. Nie dziwi się p. skarbnik, że nie pozwala robić zakupów w
drugiej połowie grudnia i takie zakupy powinny być sukcesywnie dokonywane.
Zdaniem radnej dyrektor nie zna się na budżecie .Dlaczego ustaliła w
budżecie kwotę pomimo tego, że przedszkole w ubiegłym roku nie składało
zapotrzebowania). P. Łogin uważała, że jest to tylko i wyłącznie opinia p.
radnej i nie prawdziwa a dlatego zaplanowała w przedszkolu - na zakup
pomocy dydaktycznych, zabawek, tym bardziej, że nie było tych zabawek -
ponieważ sama stwierdziła, że będzie taka potrzeba. Zaczęło się zapisywać
sporo dzieci. Na początku było 25 osób a później zrobiło się z tego
najpierw 17 dzieci a następnie w granicach 12 dzieci. Radna Cioch
stwierdziła z całą odpowiedzialnością i świadomością , że dyrektor szkoły
wcale się nie interesuje wykonaniem budżetu. Chciałaby uzyskać odpowiedź
na pytanie, że przez rok 2004 i I półrocze 2005 r. dlaczego wydała tylko
3.612,00 zł. To są fakty i nie może powiedzieć dyrektor, że nic nie wie co
jest wydawane. Każda faktura jest przez nią akceptowana ( nie każda
faktura - stwierdziła Łogin). W tym momencie radna zwróciła się do
skarbnika gminy z zapytaniem, dlaczego księguje faktury nie zaakceptowane
przez p. dyrektor (p.Łogin wyjaśnia, że nie każda faktura jest do niej).
Dalej radna stwierdziła, że skarbnik gminy na pewno by nie zaakceptowała
nie szkolnej faktury. (p. Łogin uważała, że radna Cioch nie powinna mówić
za skarbnika czy za nią. A pieniądze na pomoce dydaktyczne zostały
przesunięte). Wg radnej nie można tego robić a wszystko to co stwierdziła,
to na podstawie liczb. Wójt: uważał, że otrzyma od p. radnej odpowiednie
pismo z pytaniami, na które zobowiązany został odpowiedzieć na te pytania.
Zwróci się z tym do dyrektora szkoły o wyjaśnienia i na następnej sesji to
przedstawi. Radna Cioch stwierdziła, że zdaję sobie z tego sprawę, że p.
dyrektor nie odpowie zaraz na zadane przez nią pytania np. co było
zakupione z wyposażenia itp. Dlatego prosiła wójta o wyjaśnienie tej
sprawy , bo nie mam takiej władzy, żeby p. dyrektor zobligować do tego.
Przypomniała , że dla niej jest szokująca kwota wydatków 3.612,00 zł (
przez okres 18 miesięcy = 200 zł miesięcznie), a jeszcze w tym mogą być
gazety, woda, itp. Dyr. Łogin prosiła, żeby zapraszać ją na posiedzenia
komisji (jeśli jest to możliwe). By przygotować pytania, materiały. Jest w
stanie przygotować wiele materiałów i odpowiedzi, jeżeli będzie taka
potrzeba. Dzisiaj jest zaskoczona nie pytaniami lecz podsumowaniem
realizacji budżetu, który nie jest jej obojętny. Następnie poprosiła
sołtysów, radnych o współpracę odnośnie sprzątania świata, które odbędzie
się w sobotę od godz. 9:30 do 12:30. Dzieci będą sprzątać w swoich
miejscowościach i dlatego prosi o wzięcie w tym udziału. Widziała by tutaj
osoby kierujące na miejsca najbardziej zabrudzone. Ponadto zwróciła się z
prośbą o umożliwienie udostępnienia dzieciom w okresie zimowym,
jesienno-wiosennym świetlicy w Żelewie w celu oczekiwania rano na autobus
szkolny. Taka była prośba uczniów i rodziców. (sołtys Żelewa p.Hoduń
uważała, że nie ma obecnie tam takiej możliwości, ponieważ remontowany
jest kościół i w świetlicy odbywają się msze, ewentualnie w przedsionku
świetlicy). Dalej dyrektor poinformowała, że szkoła udostępni część ławek
i krzesełek w celu zabezpieczenia świetlicy w Dobropolu. Tam będą się
odbywały zajęcia opiekuńczo-wychowawcze. Udostępni wyposażenie znajdujące
się na strychu szkoły po wymianie na nowy sprzęt.
Wójt w nawiązaniu do tej wypowiedzi dot. akcji sprzątania świata
poinformował, że z ramienia gminy będzie się tą sprawą zajmował pan
Modzelewski. Będą zakupione worki, rękawice i będą dostarczone do
opiekunów. Dalej wyjaśnił, że do końca października b.r. remont kościoła
ma być już zakończony i nie widzi przeciwwskazań żeby tam dzieci czekały.
Szczegółowa informacja z wykonania budżetu Zespołu Szkół w Kołbaczu za I
półrocze 2005 r. oraz z przygotowania szkoły do roku szkolnego 05/ 06
stanowi zał. nr 14 do protokołu.
Ad. 10 Projekt uchwały w sprawie zmiany w budżecie gminy na 2005 r.
(zwiększające dochody i wydatki o kwotę 11.157 zł - dot. dz.700, 750,
751)
Skarbnik Gminy A. Baran wyjaśniła, że proponowana uchwała w dniu
wspólnego posiedzenia komisji została zmieniona z uwagi na to, że została
przekazana kolejna dotacja celowa z przeznaczeniem na wybory na prezydenta RP/ wcześniej na wybory do sejmu i senatu/. Dlatego też proponuje się
zwiększyć dochody ogółem o kwotę 11.157 zł w tym: w dz. 751 o kwotę 6.157
zł dot. wyborów / również zwiększyć wydatki w tym dziale z przeznaczeniem
na zakup materiałów i wyposażenia, obsługę wyborów / oraz w dz.750 o kwotę
5.000 zł. uzyskaną z odsetek z lokat i proponuje się przeznaczyć ją na
zwiększenie wydatków na zakup energii w kotłowni w Glinnej. Ponadto
zwiększa się rozchody budżetowe o kwotę 500.000 zł tytułem spłaty rat
pożyczki w WFOŚ i GW w Szczecinie.
Stanowiska komisji
Wszystkie cztery komisje rady tj. komisja rewizyjna, komisja budżetu i
rozwoju gospodarczego, komisja rolnictwa, rzemiosła i ochrony środowiska
oraz komisja zdrowia, oświaty i spraw społecznych pozytywnie zaopiniowały
zmiany w budżecie w proponowanych działach i rozdziałach.
Dyskusja - brak.
Z uwagi na brak dyskusji Przewodniczący Rady Mendak odczytał projekt
uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy 2005 r. (projekt stanowi zał. nr 15
do protokołu ) i uchwała została przegłosowana;
- za uchwałą głosowała 15 radnych.
Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Jest to uchwała nr XXVII/206/05 Rady Gminy St. Czarnowo z dnia 19 września
2005 r w sprawie j/w i stanowi załącznik nr 16 do protokołu.
Ad.11 Projekt uchwały w sprawie zmiany w budżecie gminy na 2005 r.
(zwiększające i zmniejszające dochody o kwotę 11.000 zł-dot.dz.710, 926)
Skarbnik wyjaśniła, że proponowane tutaj zmiany dot. przesunięcia planu
dochodów poszczególnych paragrafów na inne paragrafy / wypłynęło to po
analizie sprawozdania/. Zwrócono nam uwagę m.in. na to, że wpływy , które
otrzymujemy z wynajmu miejsc grzebalnych winny być w § 0750 dz. 710 / były
w § 0830/ oraz przesuniecie środków z § 2330 z dz.926 na § 2710 - te
środki dot. dotacji celowej w wys.5.000 zł z przeznaczeniem na remont
płyty boiska sportowego. Dlatego należy dokonać przesunięć w wydatkach i
dochodach budżetu. Zmiany te nie mają wpływu na wielkość dochodu.
Stanowiska komisji
Wszystkie cztery komisje rady pozytywnie zaopiniowały proponowane zmiany w
budżecie.
Dyskusja - brak.
Z uwagi na brak dyskusji Przewodniczący Rady Mendak odczytał projekt
uchwały w sprawie zmiany w budżecie gminy 2005 r. (projekt stanowi zał. nr
17 do protokołu ) i uchwała została przegłosowana;
- za uchwałą głosowała 15 radnych.
Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Jest to uchwała nr XXVII/207/05 Rady Gminy St. Czarnowo z dnia 19 września
2005 r w sprawie j/w i stanowi załącznik nr 18 do protokołu.
Ad. 12 Projekt uchwały w sprawie bankowej obsługi budżetu Gminy
Stare Czarnowo,
Skarbnik wyjaśniła, że ustawa o finansach publicznych nakłada na gminę
obowiązek wyboru banku, który będzie prowadził obsługę bankowa budżetu
gminy. Od 1 czerwca 2005 r. ukazało się ogłoszenie o przetargu
ograniczonym o wartości poniżej 60.000 EURO na prowadzenia tej obsługi.
Wpłynęła jedna oferta z Banku Spółdzielczego Chojna Oddz.,Stare Czarnowo.
Spełniała wszystkie wymogi zgodnie ze specyfikacja, w związku z czym
proponuje się powierzenie tej obsługi temu bankowi.
Stanowiska komisji
Wszystkie cztery komisje rady pozytywnie zaopiniowały powierzenie obsługi
bankowej zaproponowanemu bankowi.
Dyskusja - brak.
Z uwagi na brak dyskusji Przewodniczący Rady Mendak odczytał projekt
uchwały w sprawie bankowej obsługi budżetu Gminy Stare Czarnowo (projekt
stanowi zał. nr 19 do protokołu ) i uchwała została przegłosowana;
- za uchwałą głosowała 14 radnych ( brak 1 radnego w czasie glosowania)
Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Jest to uchwała nr XXVII/208/05 Rady Gminy St. Czarnowo z dnia 19 września
2005 r w sprawie j/w i stanowi załącznik nr 20 do protokołu.
Ad. 13 Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie od
Polskich Kolei Państwowych S.A prawa wieczystego użytkowania gruntu
i własności budynków w zamian za zaległości podatkowe w drodze umowy
przeniesienia oraz kupna udziałów w działce nr 23/7, obręb Stare Czarnowo,
Wójt M.Woś omówił proponowany projekt uchwały; m.in. wyjaśnił,
że ten temat byłych szlaków kolejowych od PKP jest nam znany już od
początku kadencji. Będzie to już jedna z ostatnich uchwał regulująca
sprawę własności. Chodzi tutaj o teren od drogi powiatowej na wysokości
byłego magazynu w St.Czarnowie - była stacja kolejowa, budynek stacyjny,
ciąg torowiska w kierunku drogi do Dobropolu magazynu w stronę Dobropolu/
. Jest tam wydzielony teren zamieszkały przez P.Raszczuk, który zostanie
sprzedany. Po przejęciu tego pozostałego terenu zostanie zakończona
procedura przejmowania działek przez gminę od PKP. Będzie to ciągłość
przejętego szlaku kolejowego począwszy od Śmierdnicy do Drzenina. Jest to
bardzo korzystna transakcja, która będzie procentowała przez całe lata.
Stanowiska komisji
Wszystkie cztery komisje rady pozytywnie zaopiniowały podjęcie powyższej
uchwały.
Dyskusja - brak.
Z uwagi na brak dyskusji Przewodniczący Rady Mendak odczytał projekt
uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie od Polskich Kolei Państwowych
S.A prawa wieczystego użytkowania gruntu i własności budynków w zamian za
zaległości podatkowe w drodze umowy przeniesienia oraz kupna udziałów w
działce nr 23/7, obręb Stare Czarnowo ( projekt wraz z uzasadnieniem
stanowi zał. nr 21 do protokołu ) i uchwała została przegłosowana;
- za uchwałą głosowała 14 radnych ( brak 1 radnego w czasie glosowania)
Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Jest to uchwała nr XXVII/209/05 Rady Gminy St Czarnowo z dnia 19 września
2005 r w sprawie j/w i stanowi w raz z uzasadnieniem załącznik nr 22 do
protokołu.
Ad. 14 Projekt uchwały w sprawie nabycia od Skarbu Państwa w drodze
darowizny prawa własności nieruchomości gruntowych niezabudowanych,
położonych na terenie Gminy Stare Czarnowo / dot. dz. z obrębu
ewidencyjnego:Żelisławiec, Kartno,Glinna, Stare Czarnowo, Kołbacz,
Śmierdnica Las/,
Wójt M.Woś wyjaśnił, że podjęcie tej uchwały pozwoli nam na
przekształcenie z prawa wieczystego w prawo własności działek, które
wcześniej przejmowaliśmy od PKP. Chodzi tutaj o działki z obrębu
Żelisławcu, Kartna, Glinnej, St.Czarnowa, Kołbacza i Śmierdnicy Las.
Podobną procedurę należy przeprowadzić odnośnie pozostałych przejętych
nieruchomości .
Stanowiska komisji
Wszystkie cztery komisje rady pozytywnie zaopiniowały podjęcie powyższej
uchwały.
Dyskusja - brak.
Z uwagi na brak dyskusji Przewodniczący Rady Mendak odczytał projekt
uchwały w sprawie nabycia od Skarbu Państwa w drodze darowizny prawa
własności nieruchomości gruntowych niezabudowanych, położonych na terenie
Gminy Stare Czarnowo / dot. dz. z obrębu ewidencyjnego: Żelisławiec,
Kartno, Glinna, Stare Czarnowo, Kołbacz, Śmierdnica Las/( projekt stanowi
wraz z uzasadnieniem
zał. nr 23 do protokołu ) i uchwała została przegłosowana;
- za uchwałą głosowała 14 radnych ( brak 1 radnego w czasie glosowania)
Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Jest to uchwała nr XXVII/210/05 Rady Gminy St Czarnowo z dnia 19 września
2005 r w sprawie j/w i stanowi wraz z uzasadnieniem załącznik nr 24 do
protokołu.
Ad. 15 Projekt uchwały w sprawie zamiany drogi gminnej w
miejscowości Glinna na drogę zakładową w miejscowości Stare Czarnowo
i Dębina / dot. dz. nr 260, 543/1, 543/2, 543/3, 543/4, 543/5, 96/.
Wójt M. Woś wyjaśnił, że chodzi tutaj o zamianę drogi gminnej,
która przebiega w Glinnej od bramy budynku biurowego / za owczarnią/ w
kierunku lasu na drogę zakładową ZZD Kołbacz biegnącą od Dębiny / nad
wiaduktem/ w kierunku posesji P.Cybulskiego w stronę St. Czarnowa. Jest to
korzystna transakcja, gdyż po przejęciu tej drogi będzie można ją
wyremontować. Jest już przygotowany wniosek o dofinansowanie z Urzędu
Marszałkowskiego w Szczecinie. Z drogi gminnej w Glinnej gmina i tak nie
miała żadnego pożytku, natomiast tutaj są ciągle problemy z dojazdem do
posesji P.Cybulskiego/ częściowo pewien odcinek tej drogi gmina
remontowała/. W/g naszych wyliczeń ta droga ma 2,5 km (a nie 4 km jak
przewidywano), natomiast odcinek drogi przez Kołbacz i przejazd przez
drogę nr 3 na krzyżówce wynosi 8,5 km. Także w pełni jest uzasadniona ta
zamiana dróg i należy jak najszybciej ją remontować.
Stanowiska komisji
Wszystkie cztery komisje rady pozytywnie zaopiniowały dokonanie zamiany
drogi gminnej w Gminnej na drogę zakładowa w miejscowości St.Czarnowo i
Dębina ( w tym: przewodniczący komisji rolnictwa poinformował, że komisja
dokonała przeglądu tej drogi i wystąpiła z wnioskiem o ujęcie jej do
remontu w 2006 r. zgodnie z postulatami mieszkańców gminy).
Dyskusja - brak.
Z uwagi na brak dyskusji Przewodniczący Rady Mendak odczytał projekt
uchwały w sprawie zamiany drogi gminnej w miejscowości Glinna na drogę
zakładową w miejscowości Stare Czarnowo i Dębina / dot. dz. nr 260, 543/1,
543/2, 543/3, 543/4, 543/5, 96 ( projekt uchwały stanowi wraz z
uzasadnieniem stanowi zał. nr 25 do protokołu ) i uchwała została
przegłosowana;
- za uchwałą głosowała 15 radnych
Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Jest to uchwała nr XXVII/211/05 Rady Gminy St.Czarnowo z dnia 19 września
2005 r w sprawie j/w i stanowi wraz z uzasadnieniem załącznik nr 26 do
protokołu.
Ad. 16 Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie
nieruchomości
/ dot. dz. nr 10/9 położonej w m. Binowo /,
Wójt wyjaśnił, że ta uchwała dot. działki nr 10/9 / dzika plaża/
w Binowie i dzięki wykupu tej działki od dotychczasowego właściciela
mieszkańcy tej miejscowości będą mieli swobodny dostęp do jeziora i plaży.
Stanowiska komisji
Wszystkie cztery komisje rady pozytywnie zaopiniowały podjęcie tej uchwały
tj. wyraziły zgodę na nabycie działki nr 10/9 przez gminę( w tym:
przewodniczący komisji rolnictwa poinformował, że komisja dokonała
przeglądu tej działki i wnioskuje o jej wykup, również komisja rewizyjna
przeprowadziła oględziny działki wnioskując o jej wykup).
Z uwagi na brak dyskusji Przewodniczący Rady Mendak odczytał projekt
uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości ( projekt
uchwały stanowi wraz z uzasadnieniem stanowi zał. nr 27 do protokołu ) i
uchwała została przegłosowana;
- za uchwałą głosowała 15 radnych
Uchwała została podjęta jednogłośnie.
Jest to uchwała nr XXVII/212/05 Rady Gminy St.Czarnowo z dnia 19 września
2005 r w sprawie j/w i stanowi wraz z uzasadnieniem załącznik nr 28 do
protokołu.
Ad. 17 Projekt uchwały w sprawie sprzedaży nieruchomości
zabudowanej,
działki nr 82/22 w Dębinie w drodze przetargu nieograniczonego.
Wójt przypomniał, ze ta uchwała dot. nieruchomości zabudowanej
dwoma budynkami mieszkalnymi, wielolokalowymi. Budowę rozpoczęto w 1989 r.
i nie została zakończona. Gmina to przejęła łącznie z pulą innych
nieruchomości od Instytutu Zootechniki w Kołbaczu. Jest to najbardziej
niechciany element tego kontraktu. Były różne propozycje, podchody
zagospodarowania tego terenu, budynków, lecz Wójt uważał, że na dzisiaj
najlepszym rozwiązaniem, formą będzie znalezienie kupca ( zbycie) w drodze
przetargu. Wycena tej nieruchomości wynosi 396.760 zł / poprzednia
wykonana 5 lat wcześniej-wynosiła ponad 1milion zł). W czasie minionych
lat bloki te uległy dewastacji i nadal jej ulegają. Dachówki są cementowe
i do niczego się nie nadają, styropian pęka i gdyby się udało sprzedać tę
działkę, byłoby dla gminy najlepszym wyjściem.
Stanowiska komisji
Wszystkie cztery komisje rady pozytywnie zaopiniowały podjęcie tej uchwały
tj. wyraziły zgodę na sprzedaż działki nr 82/22
Dyskusja
Radny Róg poparł propozycje Wójta uważając, że gdyby gmina tam
chciała zainwestować to na pewno nie byłyby one do zamieszkania wg
przepisów budowlanych. Groziłoby kiedyś to jakimiś konsekwencjami gminie.
Natomiast jeśli ktoś to kupi, prywatny inwestor , to na pewno będzie miał
łatwiejszy dostęp do dalszej budowy i nikt nie będzie miał ewentualnych
roszczeń do gminy.
Radny Kowalczyk stwierdził, że jest zadowolony z Wójta
propozycji. Oglądał te budynki wcześniej/ planowane do rozbiórki/. W tej
chwili jest spokojniejszy, lecz uważa że ta kwota wyceny ok.400.000 zł
jest za duża i inwestor może się zniechęcić do tej kwoty. Jego zdaniem
jeżeli nawet zostanie zwrócony koszt zakupu tych obiektów i popatrzymy z
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja
Osoba
Data
Dodanie dokumentu:
Administrator Serwisu
08-11-2005 07:48
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: